Przechowalnictwo to najważniejszy element jeżeli chodzi o całą produkcję sadzeniaka. Ziemniaki przechowywane są w magazynie średnio około pół roku lub nawet dłużej. Zajmując się uprawą ziemniaka trzeba pamiętać, że na jego końcową jakość ma wpływ traktowanie surowca we wcześniejszych fazach, między innymi przed zbiorem. Skutki nieprawidłowego postępowania widać często dopiero podczas przechowywania.
Czytasz 3 z 3 darmowych artykułów Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
W jaki sposób funkcjonują przechowalnie ziemniaków?
Jakie warunki panują w przechowalni ziemniaków?
Jak wygląda przechowywanie ziemniaków w gospodarstwie państwa Słotwińskich?
r e k l a m a
W ubiegłym roku CN Nidzica wykopała ziemniaki z powierzchni 600 ha, więc magazyny szybko się zapełniały, pomimo tego, że rok 2020 nie do końca sprzyjał tej uprawie. Po zakładzie, magazynach i przechowalni oprowadził mnie Radosław Słotwiński, dyrektor ds. produkcji i magazynowania.
Ziemniak od razu po wykopaniu potrzebuje przewietrzenia i schładzania
– Jest luty, ale trzeba zacząć od początku, bo przy przechowywaniu ziemniaków bardzo ważne jest wczesne stadium przechowywania. Ziemniak od razu po wykopaniu potrzebuje takiego mega przewietrzenia i schładzania. Te pierwsze dni wpływają na to co w tej chwili mamy w przechowalni. Możemy ugrać parę dni lub parę tygodni – wyjaśnia
Słotwiński.
W przechowalni ziemniaki magazynowane są najczęściej maksymalnie po 5 skrzyniopalet w górę, żeby nie marnować miejsca w magazynie. W skrzynioplalecie jest średnio ok. 600 kg materiału plus waga skrzyni. Skrzyniopalety stawiane są na rozrysowanych na podłodze magazynu szlakach z numerami.
– Jak są wykopki, przyjmujemy kolejne ziemniaki, sortujemy je wstępnie i stawiamy w magazynie. Wszystko jest rozpisywane, żeby była identyfikowalność ziemniaka od samego początku. Do każdej skrzyniopalety przyczepiona jest etykieta ze wszystkimi niezbędnymi danymi: z numerem pola, informacją o odmianie i samochodzie, który ją przywiózł, ilością towaru, miejscem w magazynie – wyjaśnia rozmówca.
Jeżeli chodzi o temperatury przechowania ziemniaków, w zależności czy to są chipsowe, frytkowe, czy sadzeniaki, temperatura przechowywania waha się od 4 do 8 oC, zależy to również od odmiany.
Nad tym wszystkim sprawuje kontrolę komputer, który steruje klimatem hali. Radosław Słotwiński pokazał, że można też zrobić niezależnie klimat danej hali, bo system sterujący ma 7 programów uruchamianych w zależności od panujących w danej chwili warunków.
– Praca na takim programie jest bardzo wygodna, bo mogę sterować zarówno z biura, jak i z laptopa będąc w domu.Oczywiście, jak przy każdych zaawansowanych rozwiązaniach może się coś zdarzyć i urządzenia nie dadzą sobie rady, więc trzeba przyjechać nawet w nocy pobiegać i sprawdzić, co się dzieje, ale to są sporadyczne przypadki – podsumowuje dyrektor ds. produkcji i magazynowania.
Ziemniaki magazynowane są po 4 lub maksymalnie 5 skrzyniopalet w górę, żeby nie marnować miejsca w magazynie. Skrzyniopalety stawiane są na rozrysowanych na podłodze magazynu szlakach z numerami
Klienci wcześniej rezerwują sobie wybrane odmiany
r e k l a m a
Pan Radosław prezentując zakład wyjaśnił, że teraz jest dość spokojnie, a największy ruch zaczyna się, gdy robi się ciepło. Wtedy ludzie zaczynają zgłaszać się i odbierać sadzeniaki, a najwięcej odbiorów jest przed samym sadzeniem. Takie rozwiązanie jest dla klientów wygodne i pewne, bo jeżeli odebraliby ziemniaki wcześniej i źle przechowywali, ziemniaki będą gnić lub mogą się po prostu zepsuć.
– Często jest tak, że klienci wcześniej rezerwują sobie wybrane odmiany lub od razu kupują, ale u nas chcą przechować do wiosny, bo wiedzą, że jest taka możliwość, wszystko można określić w umowach podpisywanych z klientami– wyjaśnia Radosław Słotwiński.
Przedstawiciel centrali wyjaśnia, że zawsze starają się tak planować i organizować wywozy, żeby część ziemniaków wyjeżdżała już w listopadzie lub w grudniu, bo przy areale 600 ha naprawdę jest co magazynować i przechowywać. W grudniu 2020 r. pewne partie ziemniaków wyjechały do klientów dysponujących przechowalniami i przygotowanych do przyjęcia towaru.
– Warto dodać, że do wyjeżdżających palet dajemy dodatkowe duże etykiety, gdzie jest narysowany taki jakby komiks, jak postępować z ziemniakami, jak przechowywać, jak przesypywać, jak ich nie obić i mamy komunikat zwrotny, że jest to bardzo dobry pomysł i klienci korzystają z naszych wskazówek– wyjaśnia pan Radosław.
W najbliższych tygodniach w CN Nidzica zacznie się naprawdę gorący okres. Często jest tak dużo pracy, że ziemniaki sortowane są nawet na trzech sortownikach jednocześnie, następnie wszystkie ziemniaki są pakowane według upodobań klienta, najczęściej w worki 50 kg lub w big bagi. Oczywiście każdy sadzeniak pochodzący z plantacji będącej pod stałą kontrolą posiada paszport potwierdzający zdrowotność.
– Jak pakujemy ziemniaki jadalne, na opakowaniach widnieją nasze etykiety, na których napisane jest, jaka to odmiana, numer dystrybucji i logo „Produkt Polski”. U nas produkt jest w pełni identyfikowalny – podkreśla z dumą rozmówca.
Często klienci wcześniej rezerwują sobie wybrane odmiany ziemniaków lub od razu kupują, ale chcą przechować w centrali do wiosny, bo wiedzą, że jest taka możliwość i warunki można określić w umowach podpisywanych z Centralą Nasienną
Certyfikaty GMP+ i Globall Gap
Identyfikowalność była zawsze mocną stroną Centrali Nasiennej z Nidzicy, ponieważ jako firma jest certyfikowana m.in. przez GMP+ i Globall Gap. Certyfikat GMP+ zapewnia spójność całego procesu oraz zgodność z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa łańcucha żywności. System GMP+ to standard, jaki producent musi spełniać w swoich procesach produkcyjnych. Produkty muszą być spójne i wysokiej jakości, muszą być odpowiednie do ich przeznaczenia i powinny spełniać wymagania na dopuszczenie do obrotu lub specyfikację produktu.
Rozmówca podkreśla, że dla centrali priorytetem jest certyfikat GLOBAL GAP, który wymaga dużo pracy, ale bez niego są nikłe szanse, żeby dostać się na jakiś szerszy rynek. Certyfikat jest wymagany m.in. przez sieci handlowe. W tej chwili rynek oczekuje tego, żeby okazać odpowiednie dokumenty potwierdzające nie tylko jakość, ale również bezpieczeństwo produkowanej żywności. Żeby uzyskać certyfikat GLOBAL GAP trzeba spełnić wiele wyznaczonych standardów opartych na systemie HACCP, zawierających wytyczne do spełnienia przepisów prawa krajowego i międzynarodowego. Podczas kontroli sprawdzane są również aspekty oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko. Posiadacz certyfikatu GLOBAL GAP to świadomy producent, który wie jak jego działalność wpływa na jakość i bezpieczeństwo produkowanej żywności.
Radosław Słotwiński, dyrektor ds. produkcji i magazynowania w CN Nidzica wyjaśnił, że zawsze starają się tak planować i organizować wywozy, żeby część ziemniaków wyjeżdżała już w listopadzie lub grudniu
Ziemniaki z Nidzicy są w pełni identyfikowalne, na opakowaniach widnieją etykiety, na których napisane jest jaka to odmiana, widnieje również numer dystrybucji i logo „Produkt Polski”
W Nidzicy trwa budowa nowej hali dedykowanej ziemniakom jadalnym, w której obowiązywał będzie międzynarodowy standard bezpieczeństwa jakości BRC. Uzyskanie przez firmę certyfikatu BRC dla całej marki produktów lub dla konkretnego produktu marki jest gwarancją, że dany produkt pomyślnie przeszedł specjalistyczne testy i inspekcje, że jest wysokiej jakości i bezpieczny dla konsumentów.
– Chciałbym dodać, że taki certyfikat jest dla nas bardzo ważny, ponieważ jest wymagany przez sieci handlowe, jeżeli chcielibyśmy wprowadzać własne produkty do sprzedaży sieciowej. Co ważne, certyfikat BRC przyznaje się na 6 lub 12 miesięcy licząc od daty wydania certyfikatu, w zależności od uzyskanego poziomu A, B, C lub D, po upływie tego okresu wymagana jest ponowna certyfikacja – wyjaśnia ekspert z Nidzicy. Rozmówca wyznał, że w nowym magazynie powstanie kolejna zautomatyzowana niezależna pakownia do ziemniaków sadzeniaków. Wszystko w nowej hali podporządkowane będzie produkcji ziemniaka jadalnego.
W Nidzicy trwa budowa nowej hali dedykowanej ziemniakom jadalnym, w której obowiązywał będzie międzynarodowy standard bezpieczeństwa jakości BRC
Dr inż. Monika Kopaczel-Radziulewicz Zdjęcia: Dr inż. Monika Kopaczel-Radziulewicz
r e k l a m a
Autor Natalia Marciniak-Musiał
dziennikarka Tygodnika Poradnika Rolniczego specjalizująca się w tematyce społecznej oraz uprawie roślin
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.