Macie koło gospodyń? Jesteście stowarzyszeniem, radą sołecką lub grupą nieformalną? Chcecie coś zmienić w waszym otoczeniu? Możecie liczyć na inspiracje, szkolenia i fachową pomoc w realizowaniu projektów w akcji "Masz Głos" Fundacji im. Stefana Batorego. Za chwilę rusza kolejny nabór. Potrwa trzy tygodnie.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Fundacja im. Stefana Batorego to jedna z największych organizacji pozarządowych o statusie organizacji pożytku publicznego w Polsce. Działa na rzecz rozwoju demokracji i społeczeństwa obywatelskiego, a od piętnastu lat jej szczególnym, adresowanym przede wszystkim do małych lokalnych społeczności, programem jest akcja „Masz Głos”.
– Program zrodził się z potrzeby wspierania demokracji lokalnej. To może tajemniczo brzmi... Chodzi o to, żeby ludzie w swoich miejscowościach i wsiach brali sprawy życia społeczności w swoje ręce. Żeby te społeczności funkcjonowały tak, jak oni tego potrzebują. Ktoś chce mieć wyremontowany park, młodzież chce mieć ławki z USB, starsi chcą mieć wyremontowaną świetlicę czy drogę do niej. Bez względu na to, co jest problemem, my ich wspieramy – mówi Alicja Zaczek-Żmijewska, koordynatorka programu.
Zgłoś się po radę!
r e k l a m a
W ramach akcji „Masz Głos” koordynatorzy uczą między innymi, jak dotrzeć do przedstawicieli samorządu, bo często ta władza potrzebna jest do wielu przedsięwzięć. Można się dowiedzieć, do jakich zapisów czy paragrafów należy się odwoływać, kiedy chcemy zrealizować jakieś przedsięwzięcie. Alicja Zaczek-Żmijewska wylicza, że do przydatnych narzędzi należą budżet obywatelski, inicjatywa lokalna, fundusz sołecki czy inicjatywa uchwałodawcza. Koordynatorzy akcji pomagają przygotować dokumenty.
– Nasi przedstawiciele jadą do miejscowości i spotykają się z zainteresowanymi i urzędnikami lub przedstawicielami władzy lokalnej. Ale możemy też na życzenie grupy wysłać list do przedstawicieli władz. Uczymy, jak realizować projekt, jak włączyć społeczność, w którym momencie włączyć media, żeby się promować i zyskiwać wsparcie, a także jak szukać wsparcia lokalnego biznesu. Mamy też wiele bezpłatnych materiałów informacyjno-edukacyjnych. Wysyłamy je. Co ważne – są napisane absolutnie przystępnym językiem. Pracujemy w duchu tak zwanej prostej polszczyzny i przekładamy język prawniczy i urzędowy na zrozumiały. Wkrótce zorganizujemy dla naszych beneficjentów szkolenia z komunikacji, z umiejętności porozumiewania – wyjaśnia Alicja Zaczek-Żmijewska.
Do akcji mogą przystąpić wszyscy, którzy chcą rozwiązać konflikt w społeczności, rozpoznać potrzeby swojej społeczności albo na przykład zawiązali koło czy stowarzyszenie i potrzebują inspiracji. Nie tylko otrzymają podpowiedzi, ale też będą mieli okazję poznać podobnych sobie z innych wsi w całej Polsce. A to dlatego, że od lat jednym z filarów programu jest poznawanie ze sobą ludzi aktywnych w społecznościach lokalnych.
Tysiące skorzystały
Program „Masz Głos” jest realizowany w całej Polsce dzięki współpracy z pięcioma organizacjami. Fundacja Aktywności Lokalnej obejmuje: Wielkopolskie, Kujawsko-Pomorskie i Łódzkie, Fundacja Laboratorium Badań i Działań Społecznych SocLab – Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie i Mazowieckie, Stowarzyszenie Rozwoju Inspiracje – Lubuskie, Pomorskie i Zachodniopomorskie, Stowarzyszenie Homo Faber zajmuje się Lubelskiem, Podkarpackiem, Małopolskiem i Świętokrzyskiem, a Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej Bona Fides ma pod sobą Opolskie, Śląskie i Dolnośląskie. Do dziś program dotarł do niemal 800 gmin, 1275 miejscowości i 3000 uczestników, przy czym pamiętajmy, że „uczestnik” to zawsze grupa. Zatem osób jest przynajmniej kilkukrotnie więcej.
– Na koniec każdej edycji przyznajemy nagrodę Supersamorząd. To duże wydarzenie. Gala zazwyczaj odbywa się na Zamku Królewskim w Warszawie. Nagrodę dostają społeczność i samorząd. W każdej edycji laureatami jest siedem grup, mamy też około dwudziestu finalistów i wyróżnień. W tym roku nagrodziliśmy między innymi sołectwo Pawłoszewo na Dolnym Śląsku za świetną współpracę z gminą w wypracowaniu strategii rozwoju wsi i Koło Gospodyń Wiejskich z Nienadowej na Podkarpaciu za spotkania Polaków z mniejszością ukraińską. O tym kole napisał nawet jeden z ogólnopolskich tygodników opiniotwórczych. Ale w tej edycji mieliśmy też Koło Gospodyń Wiejskich w Wójtowie „Wójtowianki”, Koło Gospodyń Wiejskich z Glinika czy z Surowego w gminie Czarne na Mazowszu – mówi Alicja Zaczek-Żmijewska.
Stowarzyszenie Przyjaciół Niewodnicy – uczestnicy ostatniej edycji programu
W ostatnich latach w akcji „Masz Głos” wzięło udział wiele organizacji wiejskich, w tym także te, o których pisaliśmy już na naszych łamach. Czy warto było?
– Możemy podzielić się swoimi doświadczeniami, a jednocześnie sami możemy znaleźć rozwiązania dla swoich problemów– mówi Robert Niedźwiecki, sołtys i prezes stowarzyszenia Projekt Radomir w Obierwi.
– Świetna lekcja samorządności, możliwości poznania ludzi z innych zakątków kraju, innych organizacji. Wspólne spotkania, rozmowy, webinaria, możliwość poszerzania swoich kompetencji– dodaje Koło Gospodyń Wiejskich w Gliniku.
Koło gospodyń w Nienadowej zostało jednym z siedmiu laureatów ostatniej edycji akcji „Masz Głos” za organizowanie spotkań Polaków z Ukraińcami
Co zrobić, by zacząć korzystać z akcji „Masz Głos”? Nabór do programu rusza 15 lutego i potrwa do 8 marca. Wystarczy wejść na stronę www.maszglos.pl. Będzie tam aktywny formularz pod hasłem „Zapisz się”.
– Po wypełnieniu piłka jest w grze, a właściwie po naszej stronie. My odzywamy się do każdego, rozmawiamy przez telefon, omawiamy pomysł na działanie, spotkania. Potem organizujemy szkolenia i ruszamy do działania. I to nie kosztuje ani złotówki. Co ważne, zgłaszać się mogą nie tylko grupy formalne, ale także grupa przyjaciół, sąsiedzka, rodziców, uczniów czy też grupa nauczyciel plus uczniowie albo sołtyska z kilkoma chętnymi do działania we wsi osobami. Szczególnie lubimy małe środowiska – tam widać całą różnorodność polskiej wsi i jej niezwykły potencjał – kończy Alicja Zaczek-Żmijewska.
„Tygodnik Poradnik Rolniczy” objął patronat nad akcją „Masz Głos”.
Karolina Kasperek Zdjęcia: Archiwum
r e k l a m a
Autor Karolina Kasperek
Karolina Kasperek w "Tygodniku Poradniku Rolniczym" prowadzi dział "Wieś i Rodzina". Specjalizuje się w tematach społecznych, w tym poradach dla KGW.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.