Zwierzęta meczą w koziarni, grupka uśmiechniętych dzieci pije z kubków świeżo wydojone od kóz mleko, tym chętniej, że niektóre doiły je własnoręcznie – to tylko jeden z obrazków z Zagrody Edukacyjnej „Kozia łąka” w Łomnicy na Dolnym Śląsku, prowadzonej przez Bożenę i Daniela Sokołowskich.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Na zewnątrz pozostali karmią kozy marchewkami. Tak wyglądają zajęcia dla przedszkolaków z Jeleniej Góry. W ich trakcie mogą zobaczyć, jak wygląda praca na wsi, bo najważniejsze są bezpośrednie doświadczenia.
– Naszym gościom opowiadamy o produktach, zwierzętach, sposobie ich hodowli. Ale i o sobie, o życiu na wsi, że trzeba wstawać, nawet o piątej czy czwartej rano– wyjaśnia Bożena Sokołowska. – To nie jest wiedza encyklopedyczna, ale z uniwersytetu życia na wsi.
Zmęczyło ich miasto
Pani Bożena z mężem przeszli bowiem szkołę życia w Łomnicy, gdzie piętnaście lat temu założyli gospodarstwo.
– Nie chcieliśmy już pracować w mieście, zostaliśmy rolnikami. Może trochę z głupoty, bo bez biznes planu, ale życie samo podpowiada na wsi plany, rozwiązania problemów, możliwości rozwoju i jeśli się chce pracować w otoczeniu przyrody, ze zwierzętami, to daje satysfakcję, a potem są efekty – opowiada pani Bożena.
Dziś mają siedemdziesiąt kóz i gospodarują na 7 ha ziemi ekologicznego gospodarstwa. Ich przygoda z kozami, miłość do ziemi i wsi pozwoliła stworzyć rodzinny biznes, gdzie wytwarzają m.in. sery dojrzewające, masło, twarogi. To tylko część ich oferty, która znalazła się na liście produktów tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa. A gospodarstwo ma ekologiczny certyfikat (nie ma tam żadnych nawozów sztuczne i pestycydów).
– Zmęczyła i znudziła nas praca w mieście, chcieliśmy żyć, pracować i odpoczywać na łonie natury – wspomina Daniel Sokołowski (mąż gospodyni). – Już na pierwszym jarmarku, gdy zaczęliśmy sprzedawać sery, okazało się, że mamy rację, bo ludziom smakowały nasze produkty i chcieli je kupować.
Sokołowscy rzucili dla wsi życie w mieście. Było może bardziej przewidywalne, ale nie tak ciekawe jak ze stadem kóz
Nie inaczej jest z gospodarstwem małżeństwa, bo jest tam wiele serca i codziennej normalności, ludzie lubią tam przyjeżdżać i być na „Koziej łące”.
– Odwiedziły nas wszystkie przedszkola z Jeleniej Góry, teraz przyjeżdżają z Legnicy i Wrocławia – chwali się pani Aleksandra (córka gospodarzy).
Edukacja w plenerze
r e k l a m a
Teraz nikt nie ma już więcej czasu żeby rozmawiać. Rodzina zabiera się do pracy. Trzeba oporządzić zwierzęta i zacząć przygotowania do przyjęcia kolejnych gości. Tym razem grupy czterdziestu nauczycielek. Czeka je m.in. wykład o tym, że na wsi pracuje się od rana do wieczora, a sympatyczne kozy wytwarzają nie tylko pyszne mleko, z którego można zrobić znakomity ser, lecz także są producentami nawozu, który trzeba sprzątać. Panie będą musiały przejść kilka prób – wydoić kozę i nagonić stado do zagrody.
Takie zajęcia pokazują idee i korzyści wynikające z prowadzenia edukacyjnych zagród, bo prezentują najważniejsze wartości – człowieka w jego naturalnym otoczeniu, wśród roślin i zwierząt.
Szkolnictwo zyskuje w ten sposób niepowtarzalny warsztat pracy, wzbogacający proces kształcenia, a programy nauczania – ćwiczenia warsztatowe z różnych przedmiotów, alternatywne miejsca edukacji i poznania wiejskiej kultury. Mogą z tego skorzystać dzieci, młodzież, dorośli i – co szczególnie wartościowe – niepełnosprawni. Dla wielu, którzy nie mogą skorzystać np. z hipoterapii, kontakt z mniejszymi zwierzętami, w naturalnych warunkach jest lekarstwem nie do przecenienia.
Zagroda zarabia
Na koniec dnia na nauczycielki czeka wiejski obiad – zupa z koziej serwatki oraz pierogi z kozim serem. Chętnym gospodyni poda przepisy, te zaś, które będą chciały, mogą pomagać w kuchni.
Praca z mieszczuchami jest też istotna dla rolników. Dzięki niej spotkają się z przyszłymi konsumentami, budują zrozumienie dla sytuacji i potrzeb gospodarki wiejskiej w Polsce. To też wzbogacenie dnia powszedniego rolnika oraz dodatkowy dochód (w zależności od programu pobytu w zagrodzie, za jedną osobę w grupie płaci się średnio 20–40 zł).
Ten produkt może Ciebie zainteresować
Rolnictwo cz. III. Produkcja zwierzęca. Owce, kozy, konie, drób, pszczoły, króliki.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.