StoryEditorWiadomości rolnicze

Kołowy czy gąsienicowy? Badania jednoznacznie wskazują, co jest lepsze

02.07.2020., 16:07h
Choć te traktory różnią się tylko układem jezdnym, to na polu robi to gigantyczną różnicę, wszak zamieniając tylne koła na gąsienice poślizg maleje 5–6–krotnie, co daje zysk w postaci zwiększonej wydajności, zmniejszonego zużycia paliwa i szybciej wykonanej pracy. Gąsienice w porównaniu do kół wpływają też na mniejsze zagęszczanie gleby w warstwie uprawnej. Ale nie ma jednak nic za darmo. Kupując półgąsienicowego Claasa Axiona 960 Terra Trac, trzeba dopłacić 20 procent do ceny kołowej wersji tego traktora.

W zeszłym roku studenci Koła Naukowego Instytutu Inżynierii Biosystemów Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu wykonali porównanie zagęszczenia gleby wywoływane przejazdami rozrzutników obornika – klasycznego z osią tandemową do modelu z dużymi pojedynczymi kołami. Idąc za ciosem, zwrócili się do firmy Claas Polska z pytaniem, czy byłaby możliwość, aby wykonać podobne badania porównując tym razem ciągnik gąsienicowy z kołowym. Wybór nie był przypadkowy, wszak niemiecki producent ma w ofercie model Axion 960 o mocy 445 KM, który jest oferowany z dwoma różnymi układami jezdnymi. Firma podjęła wyzwanie i na początku marca br. dostarczyła na pole w Niepruszewie obie maszyny.

– Te traktory mają identyczne silniki, skrzynie biegów i układy hydrauliczne. Nawet ważyły podobnie, bo w granicach 18,5 tony, choć w przypadku modelu kołowego wagę podbijały obciążniki – przedni o masie 2600 kg oraz tylny o masie 1700 kg. Natomiast drugi traktor ze względu na wysoką masę własną gąsienic, nie potrzebował dociążania tylnej osi. Wyposażony był jedynie w przedni obciążnik o masie 900 kg. Różnica była też w powierzchni styku układów jezdnych z podłoże...

Pozostało 88% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
15. grudzień 2024 03:50