Firma Müller Landmaschinen, we współpracy z Aebi, opracowała dla nośnika narzędzi Aebi Terratrac nowy system napędowy Line Tractionfirmowe
StoryEditorNowości wśród maszyn

Złote medale Agritechnica 2025 przyznane. Te maszyny to prawdziwa rewolucja

06.10.2025., 15:45h

Od 9 do 15 listopada w Hanowerze odbywać się będzie największa na świecie wystawa maszyn rolniczych. Organizator Niemieckie Towarzystwo Rolnicze (DLG) zapowiedział udział 2,7 tys. wystawców z 50 krajów świata oraz 430 tys. odwiedzających. Pod koniec września zostali ogłoszeni zwycięzcy konkursu na innowacje targów (Innovation Award Agritechnica). Komisja przyznała dwa złote i dwadzieścia dwa srebrne medale.

Konkurs Innowacji Agritechnica – 251 zgłoszeń z całego świata

W konkursie o nagrodę za największe innowacje udział mogły wziąć wszystkie firmy, które zgłosiły swoją obecność na targach Agritechnica. W tym roku zostało zgłoszonych 251 nowości z segmentu techniki rolniczej, z których 234 zostało zatwierdzonych do listy nowych urządzeń prezentowanych na targach.

Nagrodą Innovation Award Agritechnica w kolorze złotym odznaczany jest nowy produkt, który wyznacza nowe, wcześniej nieznane standardy, zastosowania i korzyści. O przyznaniu złotego medalu decyduje kilka kryteriów takich jak: znaczenie dla praktycznej działalności, zalety dla gospodarstwa i zarządzania jego pracą, wpływ na ochronę środowiska i zużycie energii oraz wpływ na bezpieczeństwo i ułatwienie pracy w gospodarstwie.

image
Organizatorzy tegorocznych targów Agritechnica przyznali dwa złote medale za nowe rozwiązania w segmencie maszyn rolniczych
FOTO: firmowe

Z kolei srebrnymi medalami odznaczane są maszynowe nowości, które mają wpłynąć na łatwiejszą realizację niektórych zadań w produkcji rolnej. Medale także przyznawano o ustalone kryteria. Jury ocenia to czy nagrodzone maszyny oddziaływać będą na ekonomiczne prowadzenie działalności. Bada także czy będą wpływały korzystnie na wydajność i jakość pracy, bezpieczeństwo i sytuację energetyczną oraz ekologiczną.

Napęd bez ograniczeń – złoty medal dla Aebi i Müller Landmaschinen

W tym roku podczas specjalnej konferencji prasowej DLG ogłosiło, że złoty medal zostanie przyznany za nowy system napędowy Line Traction opracowany dla nośnika narzędzi Aebi Terratrac. Celem urządzenia było wyeliminowanie ograniczeń klasycznych mechanizmów różnicowych, które w trudnym terenie wymuszają jazdę na wprost lub wymagają ręcznego odblokowywania. Rozwiązanie zostało stworzone przez firmę Müller Landmaschinen, we współpracy z firmą Aebi.

W układzie napędowym pojazdów z napędem na wszystkie koła podczas pokonywania zakrętów, należy wyrównać różnice prędkości między przednią i tylną osią lub dwoma kołami danej osi. Przekładnie różnicowe są obecnie najbardziej rozpowszechnione, podczas gdy napędy hydrostatyczne lub elektryczne na pojedyncze koła są tylko sporadycznie stosowane jako alternatywa w samobieżnych maszynach rolniczych lub nadal mają jedynie status prototypu.

W przypadku poślizgu prędkość obrotowa kół musi zostać zmniejszona lub nawet całkowicie wyrównana. Proste blokady mechanizmu różnicowego zmuszają tym samym maszynę do jazdy na wprost. W rezultacie nie wspierają one kierowcy w trudnym terenie lub w skomplikowanych sytuacjach na drodze i często są trudne w obsłudze.

image
Firma Müller Landmaschinen, we współpracy z Aebi, opracowała dla nośnika narzędzi Aebi Terratrac nowy system napędowy Line Traction
FOTO: firmowe

Napęd przyszłości – technologia, która myśli za kierowcę

Line Traction nie tylko eliminuje potrzebę stosowania zazwyczaj montowanego w takich pojazdach wzdłużnego mechanizmu różnicowego do wyrównywania prędkości obrotowej między dwiema osiami napędowymi, ale także poprzecznych mechanizmów różnicowych, które zapewniają wyrównanie prędkości obrotowej między kołami jednej osi. Wały napędowe wszystkich czterech kół mają zatem zawsze takie same prędkości obrotowe. Są one regulowane dopiero w znajdujących się za nimi przekładniach obiegowych kół. Tutaj przepływ mocy biegnie od koła centralnego przez jarzmo do piasty koła.

Prawidłowa prędkość – każdy ruch pod pełną kontrolą

W przeciwieństwie jednak do klasycznych napędów końcowych, koło o uzębieniu wewnętrznym w napędzie Line Traction nie jest na stałe połączone z obudową osi, ale jest hydrostatycznie podtrzymywane przez zewnętrzną tarczę krzywkową i tłok promieniowy. Gdy nośnik Aebi Terratrac pokonuje zakręt, zawory proporcjonalne zintegrowane z obwodami hydrostatycznymi (po jednym na koło) mogą być celowo otwierane, pozwalając kontrolować przeciwbieżne obroty kół. To z kolei skutkuje zmniejszeniem prędkości obrotowej jarzma, a tym samym koła. Koło po zewnętrznej stronie zakrętu zawsze pełni rolę nadrzędną, co oznacza, że układ hydrostatyczny całkowicie rygluje koło wewnętrzne.

W przypadku pozostałych kół (podrzędnych), które pokonują krótsze dystanse, zawory proporcjonalne są otwierane do momentu uzyskania odpowiednich docelowych prędkości obrotowych w zależności od kąta odchylenia koła kierowanego i prędkości. W praktyce oznacza to, że każde koło jest zawsze napędzane z odpowiednią prędkością obrotową podczas pokonywania zakrętów.

– Układ napędowy Line Traction nie tylko poprawia trakcję i zmniejsza uszkodzenia darni, ale także zwiększa bezpieczeństwo, szczególnie podczas zawracania na zboczach, gdzie blokady musiałyby zostać zwolnione w przypadku konwencjonalnych koncepcji napędu z mechanizmami różnicowymi. Całkowicie nowa koncepcja napędu „Line Traction” opracowana przez firmy Aebi Schmidt i Müller zastępuje konwencjonalne wzdłużne i poprzeczne mechanizmy różnicowe z układem hydrostatycznym w przekładniach obiegowych. Oznacza to, że po raz pierwszy każde koło może być napędzane z prawidłową prędkością nawet podczas pokonywania zakrętów, co znacznie poprawia przyczepność i poważnie zwiększa bezpieczeństwo na obszarach granicznych – czytamy w uzasadnieniu przedstawionym przez DLG.

Nowa koncepcja prasowania – złoty medal dla Claasa

Drugim złotym medalem nagrodzono koncepcję prasy do kostek prostopadłościennych o przepustowości 70 ton masy na godzinę, opracowaną przez firmę Claas. To odpowiedź na oczekiwania rynku, gdzie standardem stały się kostki o wymiarach 120 × 90 cm, długości 2,45 m i masie co najmniej 500 kg.

Koncepcja maszyny opiera się na zintegrowanej z ramą przekładni głównej, która umożliwia prosty przepływ mocy oraz zastosowanie wąskiego dyszla i krótkiego wału przegubowego. Dwa koła zamachowe ustawione wzdłużnie do kierunku jazdy, o prędkości obrotowej 1650 obr./min i masie 202 kg każde, magazynują dużą ilość energii i stabilizują proces prasowania. Są one umieszczone po lewej i prawej stronie maszyny. Ponieważ są one włączane jedno po drugim podczas rozruchu, a dopiero potem tłok i wirnik, nakład techniczny wymagany do rozruchu jest mniejszy niż w przypadku dotychczasowych rozwiązań.

W przypadku przeciążenia koła zamachowe są od razu odłączane przez elektrohydraulicznie przełączane sprzęgło wielopłytkowe, a tym samym oddzielane od głównego napędu. Tłok jest przy tym aktywnie hamowany, co zastępuje sworznie ścinane i sprzęgła krzywkowe. Ponieważ cały układ napędowy składa się z pasów napędowych i zamkniętych przekładni, koszty konserwacji są znacznie niższe. Oprócz napędowego wału przegubowego do serwisowania jest tylko jeden wał zespołu wiązarki.

image
Złotym medalem nagrodzona została także koncepcja prasy do kostek prostopadłościennych o przepustowości 70 ton, opracowana przez firmę Claas
FOTO: firmowe

Prasa, która uczy się sama

Nowe systemy wspomagania wspierają i odciążają kierowcę oraz maszynę. Momenty obrotowe wirnika i zgarniacza są stale rejestrowane i automatycznie wyłączane krótko przed wystąpieniem przeciążenia zgarniacza. Pozwala to uniknąć większości awarii. Dane dotyczące obciążenia, rejestrowane przez czujniki są również wyświetlane na terminalu ISOBUS i dostarczają informacji na temat bieżącego wykorzystania prasy. Maszyna została wyposażona w funkcję TIM (Tractor Implement Management). Po wprowadzeniu odpowiedniej strategii jazdy, takiej jak maksymalna przepustowość lub wysoka gęstość kostek, system dostosowuje prędkość jazdy ciągnika w zależności od obciążenia maszyny i zachowania materiału.

Oparte na sztucznej inteligencji analizy wartości z czujników umożliwiają także automatyczne utrzymywanie optymalnego poziomu wydajności nawet przy zmieniających się rodzajach upraw lub pokosów. Przez sztuczną inteligencję wspierany jest także system regulujący długością i wagą kostek zapewniając ich odpowiednią jednorodność wagową. Operator odpowiada jedynie za ustawienie długości i masy. System dokonuje wszystkich innych regulacji samodzielnie. Ponadto algorytm wykorzystuje pamięć wewnętrzną do ciągłego rozwoju. Każde kolejne regulacje uwzględniają wcześniejsze doświadczenia maszyny. Odchylenie masy wynosi jedynie +/- 2%.

Całkowicie nowa koncepcja maszyny opracowana przez firmę Claas dla prasy kostkującej o przepustowości 70 ton została zaprojektowana w celu połączenia wysokiej wydajności z niezmiennie wysoką gęstością bel i niezawodnym wiązaniem i wyznacza nowy wymiar wydajności dla tego typu maszyn – poinformowało DLG.

Wybrane rozwiązania, które otrzymały srebrny medal targów Agritechnica przedstawimy w kolejnych artykułach.

image
Srebrnym medalem została nagrodzona firma Amazone za funkcję AutoSpread, która automatycznie reguluje rozsiew nawozu poprzez pomiar rzeczywistego obrazu
FOTO: firmowe

Tomasz Ślęzak

image
Rolnictwo precyzyjne

Nowe terminale rolnicze jak smartfony. Poznaj Tellus 700 i 1200

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
04. grudzień 2025 20:08