Kiedy rolnik może dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji, a kiedy z tytuł rękojmi za wadliwy ciągnik rolniczy?Freepik/Edytowane
StoryEditorporady prawne
Awaria w nowym ciągniku. Dlaczego rolnik nie odzyska pieniędzy od dilera?
27.09.2025., 09:00h
Alicja Moroz
Podziel się
Trzy lata temu zakupiłem u dilera nowy ciągnik. Od początku wydobywał się z niego metaliczny dźwięk przypominający tarcie, które mogłoby doprowadzić do zatarcia i uszkodzenia silnika. Zgłaszałem to zarówno sprzedawcy, jak i producentowi (w ramach gwarancji i rękojmi), ale ciągnik nie został naprawiony. Serwis nie znalazł żadnych wad, a odnośnie do niepokojącego dźwięku stwierdzono, że jest normalny w tego typu ciągnikach. Po konsultacji z fachowcem dokonałem wymiany turbosprężarki, co rozwiązało problem. Zwróciłem się do dilera i producenta z propozycją zawarcia ugody w sprawie zwrotu kosztów naprawy, ale spotkałem się z odmową ze względu na przedawnienie i upływ rękojmi. Gwarancja też się już skończyła. Czy to, że zgłaszałem dilerowi usterkę wcześniej, nie przedłuża tego terminu? Co mogę w tej sytuacji zrobić?
Prawdopodobnie nie ma Pan już możliwości skorzystania z uprawnień z rękojmi. Trzeba przy tym wyjaśnić, że zwrot kosztów naprawy do nich nie należy. Można go jedynie uzyskać, domagając się obniżenia ceny wadliwej rzeczy.
Zgodnie z art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego, sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem 5 lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Upływ terminu do stwierdzenia wady nie wyłącza wykonania uprawnień z tytułu rękojmi tylko wtedy, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił.