Często UOKiK stawia sieciom handlowym zarzuty dotyczące wykorzystywania przewagi kontraktowej wobec dostawców - rolników.
StoryEditorporady prawne

Rolnik kontra wielka spółka. Co zrobić, gdy zrywa kontrakt przed dostawą?

17.11.2025., 09:00h
dr hab. Aneta Suchoń, prof. UAMdr hab. Aneta Suchoń, prof. UAM

Przedsiębiorca (duża spółka kapitałowa), z którym zawarłem umowę kontraktacji, wypowiedział mi kontrakt. Powołał się na niekorzystne dla mnie postanowienie w umowie. Zerwał umowę w terminie 20 dni przed przewidywanym terminem dostarczenia przeze mnie produktów rolnych. Do kogo można zgłosić takie nieuczciwe postępowanie?

Jakie działania uznaje się za nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej?

Ustawa z 17 listopada 2021 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi określa, że za praktyki nieuczciwie wykorzystujące przewagę kontraktową uznaje się w szczególności praktyki polegające np. na:

  • anulowaniu przez nabywcę zamówienia w terminie krótszym niż 30 dni przed przewidywanym terminem dostarczenia łatwo psujących się produktów rolnych lub spożywczych;

  • na dokonaniu przez nabywcę zapłaty dostawcy, w przypadku gdy umowa: przewiduje regularne dostarczanie produktów po upływie 30 dni od dnia zakończenia uzgodnionego między nabywcą a dostawcą okresu dostarczania łatwo psujących się produktów rolnych lub spożywczych, w którym produkty te zostały dostarczone;

  • jednostronnej zmianie przez nabywcę warunków umowy w zakresie częstotliwości, sposobu realizacji, miejsca, terminu lub wielkości ogółu dostaw lub pojedynczych dostaw produktów, standardów jakości, warunków płatności lub cen;

  • nieuzasadnionym obniżaniu należności z tytułu dostarczenia produktów po ich przyjęciu przez nabywcę w całości albo w umówionej części, w szczególności na skutek żądania udzielenia rabatu, żądaniu przez nabywcę od dostawcy płatności niezwiązanych ze sprzedażą produktów;

  • żądaniu przez nabywcę od dostawcy zapłaty za pogorszenie się stanu lub utratę produktów, do której doszło w obiektach nabywcy lub po przejściu własności tych produktów na nabywcę z przyczyn niezawinionych przez dostawcę;

  • odmowie przez nabywcę pisemnego potwierdzenia warunków umowy obowiązujących między nabywcą a dostawcą, o których pisemne potwierdzenie zwrócił się dostawca, które wystąpiły z przyczyn niezawinionych przez dostawcę;

  • zwrocie przez nabywcę dostawcy niesprzedanych produktów bez zapłaty za te produkty lub za ich unieszkodliwianie;

  • pobieraniu od dostawcy opłaty stanowiącej warunek przechowywania, prezentowania lub oferowania do sprzedaży jego produktów lub udostępniania ich na rynku.

Pozostało 47% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
16. grudzień 2025 20:09