IRZ Plus: resort rolnictwa przedłuża możliwość zgłaszania zdarzeń w formie papierowej
Dobra wiadomość dla rolników. Ministerstwo rolnictwa wydłuża możliwość zgłaszania zdarzeń w systemie Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ) w formie papierowej.
Wiceminister Jacek Czerniak poinformował, że przygotowuje nowe przepisy, dzięki którym rolnicy będą mogli korzystać z papierowych formularzy aż do 31 grudnia 2026 roku. Dotyczy to posiadaczy bydła, owiec, kóz, świń oraz właścicieli koniowatych. Wersję papierową będzie można prowadzić także w przypadku ksiąg rejestracji.
– Nowe przepisy mają na celu przedłużenie do 31 grudnia 2026 r. terminu dopuszczającego składanie zgłoszeń i wniosków do bazy danych ARiMR w postaci papierowej – poinformował wiceminister rolnictwa Jacek Czerniak.
Izby rolnicze domagały się wydłużenia terminu
Decyzja to odpowiedź na postulaty izb rolniczych, które alarmowały, że wielu gospodarzy – zwłaszcza starszych i z terenów o słabym dostępie do internetu – nie poradzi sobie z pełną cyfryzacją. Całkowite przejście na system elektroniczny mogłoby oznaczać chaos i błędy w rejestrze zwierząt.
Aplikacja IRZ Plus: rolnicy mają 1,5 roku
Przypomnijmy. Od 2026 roku wszyscy posiadacze zwierząt gospodarskich, takich jak bydło, owce, kozy, świnie czy konie, mieli obowiązkowo korzystać z aplikacji IRZplus i zgłaszać zdarzenia wyłącznie w formie elektronicznej. Teraz rolnicy zyskali dodatkowe półtora roku, aby spokojnie przygotować się do pełnego przejścia na system cyfrowy.
Jakie korzyści daje IRZPlus?
Obowiązkowa rejestra elektroniczna w IRZ Plus ma przynieść rolnikom konkretne korzyści finansowe i organizacyjne. Przede wszystkim znikną koszty związane z dojazdem do biur powiatowych czy opłatami pocztowymi za wysyłkę dokumentów. Elektroniczne zgłoszenia pozwolą też szybciej korygować błędy i uniknąć długotrwałych wyjaśnień z urzędnikami.
Dla rolników, którzy jeszcze nie korzystali z IRZplus, przewidziano wsparcie. Pomocą służyć będą zarówno pracownicy ARiMR, jak i Ośrodków Doradztwa Rolniczego. Warto więc wcześniej zapoznać się z działaniem aplikacji i w razie potrzeby skorzystać ze szkoleń czy konsultacji.
Przypominamy, że nie ma obowiązku prowadzenia rejestru w dwóch formach jednocześnie – jeśli zgłoszenia dokonywane są w IRZplus, uznaje się, że księga rejestracji prowadzona jest prawidłowo w formie elektronicznej. Papierowe dokumenty będzie można prowadzić tylko do końca 2026 roku – później taka opcja zniknie.
Kamila Szałaj
