StoryEditorWiadomości rolnicze

Hybrydowy wóz paszowy

21.10.2019., 16:10h
Turecki Celikel zbudował wóz paszowy, który może być napędzany elektrycznie lub mechanicznie i przywiózł go do Polski na testy. Nasza redakcja jako jedyna miała okazję ocenić go w pracy podczas sporządzania TMR-u w gospodarstwie w Tragaminie koło Malborka należącego do Ośrodka Hodowli Zarodowej Gajewo.
Napęd elektryczny jest wykorzystywany przy sporządzaniu TMR-u, a mechaniczny pobierany od ciągnika służy wyłącznie do wyładunku paszy w oborze. W ten sposób paliwa schodzi mniej, a zastępuje go tańszy prąd. Firma Celikel wyliczyła, że przygotowanie TMR-u dla 100 krów dziennie przy tradycyjnym poziomym paszowozie wiąże się z wypaleniem ok. 15 litrów paliwa. Uwzględniając średnią cenę oleju napędowego na poziomie 5 zł/l, to każdego dnia traktor „przepuszcza przez komin” ok. 75 zł.


Miesięcznie daje to 2250 zł. Natomiast przy napędzie elektrycznym, wymieszanie paszy dla 100 krów wymaga zużycia 22 kW energii. Przyjmując, że średnia cena za 1 kWh to 55 groszy, dzienny koszt pracy hybrydowego wozu paszowego wynosi niewiele ponad 12 zł. Miesięcznie daje to niecałe 400 zł. Łatwo więc wyliczyć, że zastępując napęd mechaniczny elektrycznym, tylko na etapie przygotowania dawki TMR, koszty pracy paszowozu są o ponad 70 procent niższe. Dlatego – jak mówi Grzegorz Lemieszek, kierownik regionalny w firmie Celikel North, która jest oficjalnym dystrybutorem tureckich maszyn na polskim rynku – hodowcy bydła mlecznego z Turcji i nie tylko, już zgłaszają się do firmy ...
Pozostało 82% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
10. grudzień 2024 23:13