StoryEditorWiadomości rolnicze

New Holland z wodorem na dachu

21.10.2020., 11:10h
Znacznie niższe koszty pracy oraz mniejsze obciążenie dla środowiska. Kilka dni temu w Holandii zaprezentowany został innowacyjny ciągnik New Holland H2 Dual Power, który dzięki specjalnej adaptacji jest w stanie pracować na dwóch paliwach: oleju napędowym i wodorze. Pomysłodawcą takiej maszyny jest znana z budownictwa drogowego i hydrotechnicznego holenderska firma Jos Scholman, a pakiet konstrukcyjny do tego traktora przygotował New Holland wraz z firmą Blue Fuel Solutions. Wedle zapowiedzi, traktor H2 Dual Power można już kupić w holenderskich punktach dealerskich New Hollanda.

Dlaczego wodór? Firma Jos Scholman wyjaśnia, że nie tylko charakteryzuje się on unikalnymi właściwościami z punktu widzenia paliwa silnikowego, ale jego dodatek do oleju napędowego wpływa na zmniejszenie emisji składników toksycznych spalin. Dzięki temu łatwiej jest spełnić obostrzenia związane z normami czystości spalin. A i koszty pracy są tutaj niższe. Jos Scholman wyjaśnia, że w H2 Dual Power gaz zastępuje od 35 do 65 procent oleju napędowego spalanego w cylindrach. Zasada jest taka, że im większe jest obciążenie i potrzebna jest wyższa moc (np. ciężkie prace polowe), tym traktor potrzebuje więcej oleju napędowego i odwrotnie, przy lekkiej pracy spada zużycie oleju napędowego na rzecz wodoru. Gaz jest przechowywany w pięciu stalowych zbiornikach o łącznej pojemności 470 litrów, które zostały ukryte pod pokrywą i „powędrowały” nad kabinę. Pojemność zbiorników odpowiada ilości 11,5 kg wodoru zmagazynowanego pod ciśnieniem 350 barów. Na ile wystarcza taka ilość gazu?

– Nawet na cały dzień pracy. A gdyby wodór skończył się wcześniej, to nie stanowi to żadnego problemu, bowiem traktor może pracować na samym oleju napędowym...

Pozostało 78% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
10. grudzień 2024 18:06