r e k l a m a

Partner serwisu

Partner

Jak zacząć zdrowo i smacznie gotować?

Wieś i Rodzina Zdrowie
Data publikacji 13.09.2020r.

Większość z nas zna zalecenia zdrowego żywienia. Jedz więcej warzyw i owoców, zredukuj ilość spożywanej soli, cukru, produktów przetworzonych i czerwonego mięsa. Ale jak to zrobić, żeby potrawy wciąż smakowały?

r e k l a m a

Zacznij zdrową dietę od nowych dań

Naukowcy zalecają, aby gdy zmienimy dietę na zdrowszą, wynajdywać i testować najpierw zupełnie nowe przepisy. Dopiero kiedy w nich okrzepniemy, możemy wzbogacać stare receptury o zdrowe innowacje. Włączajmy do diety nie tylko nowe receptury, ale i smaki.

Więcej ziół, mniej soli i cukru

Zasada numer dwa to ograniczenie tłuszczów, cukrów i soli, a zwiększenie dodatku ziół i przypraw. Większość z nas zjada sporo tłuszczów nasyconych. Ale wyeliminowanie ich całkowicie z diety nie jest rozwiązaniem, ponieważ tłuszcz jest nośnikiem smaku. Badania wskazują jednak, że zwiększenie udziału przypraw pozwala utrzymać smak potraw. Jeśli postawimy na chudsze mięso, dodajmy do obiadu więcej bazylii, oregano czy czosnku. Badacze przeprawadzili też eksperyment z deserami. W jednym z badań obniżyli słodycz chipsów jabłkowych o jedną trzecią. Ale dodali za to odrobinę cynamonu sajgońskiego (zdrowsza odmiana cynamonu). Badani jedli te chipsy z równym smakiem.

Zamieniajmy składniki w przepisach

Śmietanę na mniej tłustą, jedno całe jajko na dwa białka, sól czosnkową na granulowany czosnek, syrop na pulpę owocową, biały ryż na dziki ryż, kaszę bulgur albo jęczmienną. Unikajmy frytownicy i patelni. Jedzenie smażonych potraw związane jest z większym ryzykiem cukrzycy typu 2, otyłości i chorób serca. A jeśli już używamy patelni, rozgrzejmy ją najpierw! Kładzenie zimnych potraw na zimną patelnię skutkuje bardziej suchą i mniej smaczną potrawą. Postawmy też na dobrą patelnię z nieprzywierającą powłoką, by móc przygotowywać posiłki nawet bez tłuszczu. Zainwestujmy w garnek do gotowania na parze. Wielu znanych kucharzy przygotowuje tak mięso czy rybę bez udziału grama tłuszczu, pozwalając potrawie nasiąkać aromatami ziół dodanych do wody.

Karolina Kasperek
Zdjęcie: Unsplash

Widziałeś już nasze video "KORYTARZ RATUNKOWY to dziecinnie proste!"?

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody