StoryEditorWiadomości rolnicze

Skoda Rapid idealnie wypełniła rynkową lukę

12.06.2014., 12:06h
Nie tak dawno miałem okazję testować nową Skodę Octavię w wersji kombi i szczerze mówiąc z niecierpliwością czekałem na możliwość pojeżdżenia mniejszym modelem – Rapidem. Do testów otrzymałem Skodę Rapid z silnikiem 1.6 TDI CR i mocą 105 KM w wersji wyposażenia Elegance.  

Model ten zadebiutował oficjalnie w 2012 roku w Paryżu i praktycznie równocześnie rozpoczęła się jego sprzedaż. Nowy model Skody wypełnia lukę pomiędzy Fabią a Octavią. Pojazd jest odpowiedzią na budżetowe auta konkurencji, którą stanowią głównie pojazdy koncernu PSA: Peugeot 301 oraz Citroen C-Elysee. 

Nadwozie, silniki

Wiele elementów i rozwiązań technicznych zostało zaczerpniętych z modeli Fabia oraz Octavia. Konstrukcja Rapida została oparta na platformie podłogowej koncernu Volkswagen A05+, czyli nieco wydłużonej na potrzeby Skody oraz bliźniaczego modelu Seata Toledo płyty PQ25. Nowy kompakt Skody oferowany jest w dwóch rodzajach nadwozia, jako 5-drzwiowy liftback oraz hatchback (spaceback). Do wyboru mamy aż cztery benzynowe jednostki napędowe: 1.2 MPI o mocy 75 KM, 1.2 FSI o mocach 85 i 105 KM, 1.4 o mocy 122 KM oraz jeden silnik wysokoprężny o poj. 1.6 TDI CR i mocy 105 KM. W miarę bogatą gamę silników uzupełniają cztery wersje kompletacji wyposażenia: Active, Ambition, Elegance, limitowana Style Plus oraz wersja Green Line. 

Wygląd zewnętrzny

Rapid to przedstawiciel nowego trendu stylistycznego w marce. Na pierwszy rzut oka jest łudząco podobny do najnowszego modelu Octavii, jest jednak od niego nieco mniejszy. Konstruktorzy postanowili stworzyć auto stosunkowo tanie, a jednocześnie bardzo praktyczne. Modny i zarazem dynamiczny wygląd Rapida nie budzi zastrzeżeń. Sylwetka charakteryzuje się prostotą konstrukcji, mocno zaakcentowanymi ostrymi liniami oraz wyraźnymi przetłoczeniami. Ciekawie zaprojektowana krata wlotu powietrza, umiejscowione z nią na jednej linii wąskie reflektory oraz duże logo producenta, to znaki rozpoznawcze testowanego samochodu. Mocno zaakcentowana pokrywa bagażnika, masywny tylny zderzak oraz charakterystyczne dla marki lampy tylne w kształcie litery C, to główne cechy wizualne tyłu nadwozia. Całkiem nowy kompaktowy model czeskiej marki jest idealnym połączeniem dobrze dobranych proporcji oraz opartej na ostrych liniach ponadczasowej stylistyki nadwozia. 

Wnętrze 

Mając na uwadze fakt, że konstrukcja Rapida oparta została na płycie podłogowej segmentu aut kompaktowych można przypuszczać, że w środku miejsca nie jest za wiele. Po otwarciu drzwi okazuje się, że kabina jest jednak bardzo obszerna. Kierowca, jak i pasażerowie, zarówno w przedniej części jak i na tylnej kanapie, nie powinni narzekać na brak miejsca. Na fotelach przednich siedzi się wygodnie, są one miękkie a ich kształt zapewnia dość dobre trzymanie na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Zakres regulacji foteli oraz regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy pozwalają kierowcy dostosować swoje położenie do komfortowej i bezpiecznej pozycji. We wnętrzu znajdziemy wiele sprawdzonych elementów z innych modeli czeskiej marki chociażby z Fabii czy Octavi. W testowanej wersji Rapida Elegance bardzo dobre wrażenie robi jasnobeżowa tapicerka oraz deska rozdzielcza o tej samej barwie z ciemnym wykończeniem w górnej części. Połączenie to znacznie ożywia klasyczny design wnętrza. Tablica rozdzielcza łudząco przypomina tę, którą znajdziemy w modelu wyższej klasy Octavi. Tuż za czteroramienną pokrytą skórą kierownicą znajdują się dwa duże, bardzo czytelne zegary prędkościomierza i obrotomierza. Pomiędzy nimi umieszczono rozbudowany pod względem swoich funkcji wyświetlacz komputera pokładowego. Oprócz tradycyjnych informacji takich jak zużycie paliwa, średnia prędkość, zasięg, może on pokazywać wybrane informacje systemu audio oraz nawigacji satelitarnej. W części środkowej deski rozdzielczej, nad konsolą centralną dominuje kolorowy, dotykowy, 5-calowy wyświetlacz multimedialnego systemu nawigacji Amundsen. Jest on dostępny, jako wyposażenie dodatkowe, a koszt jego dla wersji Elegance wynosi 2000 złotych. Obsługuje on dodatkowo audio system, telefon, system Bluetooth oraz system parkowania tyłem pokazując w sposób graficzny odległość pojazdu od przeszkody. Poniżej znalazł się panel jednostrefowej klimatyzacji automatycznej Climatronic. Wnętrze obfituje w znaczną ilość praktycznych schowków bardzo przydatnych w codziennym użytkowaniu. Jedną z cech świadczących o funkcjonalności jest przestrzeń bagażowa wraz z łatwym do niej dostępem. Obszerne wnętrze sugerować mogłoby, że wygospodarowana w nim przestrzeń odbić się może na objętości bagażnika. Nic bardziej mylnego. Rapid pochwalić się może jednym z największych bagażników nie tylko w swojej klasie. Mimo wysokiego progu załadunkowego, dostęp do bagażnika dzięki zintegrowanej z szybą tylną unoszonej pokrywie bagażnika jest bardzo łatwy. 

Silnik, wrażenia z jazdy 

Testowany pojazd napędzał nowoczesny silnik Diesla z układem zasilania Common Rail o poj. 1598 cm3 i mocy 105 KM. Cicha praca, znikome drgania oraz wysoka kultura pracy, to cechy odróżniające go od starszych konstrukcji. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest w zakresie 1500–2750 obr./min. Niewielka moc silnika w porównaniu z innymi jednostkami wysokoprężnymi o podobnej pojemności rekompensowana jest niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Ta stosunkowo elastyczna jednostka potrafi zadowolić się 5,6 litrami oleju napędowego na 100 km w warunkach jazdy miejskiej. Pojazd bardzo sprawnie przyspiesza, prędkość 100 km/h potrafi osiągnąć już po upływie 10,9 sekundy. Przeniesienie napędu na przednie koła jezdne następuje za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów. Zmiana poszczególnych przełożeń następuje precyzyjnie bez jakichkolwiek zastrzeżeń. Podczas poruszania się pojazdem po autostradzie często odczuwalny był brak 6 biegu. 

Zawieszenie znakomicie tłumi poprzeczne nierówności drogi, a jego zestrojenie stanowi kompromis pomiędzy komfortem, a odpowiednią sztywnością poprawiającą prowadzenie auta. Układ kierowniczy reaguje bardzo szybko i precyzyjnie na ruchy koła kierownicy. Na drodze Rapid zachowuje się stabilnie, co daje poczucie pewności i bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Wprowadzenie Rapida do palety modelowej czeskiej marki i umiejscowienie go pomiędzy Fabią a Octavią wywołało duże zainteresowanie rynku. Cena najtańszej wersji modelu Active napędzanej silnikiem 1.2 MPI 75KM skalkulowana została na kwotę niespełna 50 000 złotych. Oferta skierowana jest głównie do osób poszukujących przestronnego i bezpiecznego samochodu rodzinnego. Właściwości auta oraz jego przystępna cena może być atutem dla firm poszukujących aut praktycznych i zarazem tanich w zakupie oraz w eksploatacji. 

Ireneusz OLESZCZYŃSKI

 
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
14. grudzień 2024 09:20