StoryEditorPorady prawne

Co zroboć gdy prezent kupiony przez Internet nie będzie trafiony?

29.12.2018., 15:12h
Kupiłem w prezencie świątecznym mojej mamie robot kuchenny. Nie jestem pewien, czy jej się spodoba. Mam pytanie o możliwość odstąpienia od umowy zawartej przez Internet, terminy i zwrot nabytej rzeczy. Gdybym musiał zwrócić ten sprzęt, kto poniesie koszty odesłania, ja, czy firma, od której go nabyłem?

Kupując przez Internet masz 14 dni na odstąpienie od umowy

Według artykułu 27 Ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Wyjątkiem są koszty określone w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35 (koszty przesyłki). Umowa zawarta na odległość (np. nabywanie rzeczy przez internet) jest to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Artykuł 29 ustawy wskazuje, że jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 27 ustawy. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy przed upływem terminu, o którym mowa powyżej, termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.

Przedsiębiorca ma 14 dni na zwrot płatności kupującemu

Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Art. 32 Ustawy o prawach konsumenta wskazuje, że przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Jeśli więc płatność była dokonana przelewem bankowym, pieniądze powinny wpłynąć na to samo konto.

Z kolei art. 34 wskazanej ustawy określa, że konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie. Nie powinno się to jednak odbyć później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz.

Kto ponosi koszty dostarczenia przedmiotu?

Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.

Natomiast art. 33 Ustawy o prawach konsumenta mówi, że jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.

dr hab. Aneta Suchoń
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
27. kwiecień 2024 17:11