Tylko w ubiegłym roku fundusze dysponowały ponad 100 mln złotych.Envato Elements
StoryEditorpieniądze

Kto będzie decydował, na co wydać pieniądze rolników?

03.07.2025., 17:00h

Wiadomo, kto będzie decydował o tym, jak zostaną wydane pieniądze zgromadzone na funduszach promocji produktów rolno-spożywczych w latach 2025–2029. Ministerstwo rolnictwa opublikowało skład komisji zarządzających funduszami.

Środki dla 10 funduszy promocji produktów rolno-spożywczych

W Polsce funkcjonuje obecnie dziesięć takich funduszy. Jak wynika z danych KOWR, który jest organem zarządzającym funduszami, w 2024 r. łącznie miały one do dyspozycji około 103,8 mln zł, z czego z wpłat od podmiotów zobowiązanych do składania się na fundusze pochodziło 99,8 mln  zł. Przypomnijmy, że producenci mleka oddają na działanie Funduszu Promocji Mleka 0,001 zł od każdego odstawionego kilograma mleka. Producenci roślin oleistych na Fundusz Promocji Roślin Oleistych wpłacają 0,2% wartości netto sprzedanych pro duktów. Natomiast w przypadku pozostałych produktów objętych działaniem funduszy rolnicy oddają 0,1% wartości netto sprzedanych towarów.

image
Pieniądze będące w dyspozycji funduszy promocji w 2024 r. (zł)
FOTO: Kowr

Kto jest największy?

Największym funduszem, czyli takim, który dysponuje największą kwotą, jest Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego. W ubieg­łym roku było to 24,7 mln zł. Na drugim miejscu jest Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, który zgromadził na koncie 17,9 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Fundusz Promocji Owoców i Warzyw z kwotą na poziomie 15 mln zł, Fundusz Promocji Mleka, który dysponował 13,4 mln zł, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych z kwotą na poziomie 12,9 mln zł, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, który zgromadził na koncie ponad 10 mln zł, oraz Fundusz Promocji Roślin Oleistych z kwotą na poziomie 8,8 mln zł.

image
interwencja TPR

Afera w związku hodowców bydła. 360 tysięcy zł straty?

Pieniędzy, które można wykorzystać na różne akcje promocyjne, jest więc sporo, dlatego bardzo ważny jest skład komisji, które zarządzają funduszami. Każdy fundusz ma komisję zarządzającą, w skład której wchodzi 9 członków. Skład komisji wybranych funduszy podajemy poniżej.

Kto może ubiegać się o środki?

O dofinansowanie z funduszy mogą ubiegać się ogólnokrajowe organizacje producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych, które mają siedzibę w Polsce i zajmują się produkcją lub handlem towarami objętymi wpłatami na Fundusze Promocji. Mogą to być także ogólnokrajowe organizacje branżowe lub międzybranżowe, które zrzeszają producentów lub przetwórców, pod warunkiem że ich cele statutowe są zgodne z celami Funduszy Promocji.

Od 1 kwietnia br. wprowadzono zmiany, które rozszerzają katalog działań wspieranych przez Fundusze Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych oraz Roślin Oleistych. Nowe działania obejmują m.in. inicjatywy promujące wykorzystanie biokomponentów i biopaliw ciekłych produkowanych z surowców rolnych. Z kolei Fundusz Promocji Owoców i Warzyw może także wspierać promocję produktów pszczelich, przeznaczając na ten cel do 5% rocznych środków funduszu.

Kto zasiada w poszczególnych funduszach?

  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego
    • Agnieszka Świetliczna („Polska Ekologia”), Paweł Podstawka (Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj), Mateusz Niedzielak (Stowarzyszenie Polska Tradycja Smaku), Stefan Chrzanowski (POLDRÓB), Beata Włodarczyk- -Lewandowska („Indyk Lubuski”), Dariusz Goszczyński (Krajowa Rada Drobiarstwa), Tomasz Szulc („Polskie Mięso”), Krzysztof Borkowski (UPEMI), Andrzej Kałek (KRIR)
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
    • Paweł Krajmas („Polska Ekologia”), Andrzej Kabat („Polsus”), Artur Ławniczak (Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników), Aneta Englot („Samopomoc Chłopska”), Hubert Sieczkiewicz (Stowarzyszenie Polska Tradycja Smaku), Wiesław Różański (UPEMI), Jacek Strzelecki („Polskie Mięso”), Tomasz Parzybut (Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP), Wiesław Burzyński (KRIR)
  • Fundusz Promocji Mleka
    • Wawrzyniec Maziejuk („Polska Ekologia”), Jan Zawadzki – (Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka), Dariusz Bruliński – (Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników), Marcin Kulikowski (Ogólnopolski Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych Polski Związek Rolny), Michał Zarzecki (Związek Młodzieży Wiejskiej), Agnieszka Maliszewska (Polska Izba Mleka), Arkadiusz Pisarek (KZSMZR), Andrzej Kubiak (KZSMZR), Jadwiga Czaplicka (KRIR)
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
    • Przemysław Bochat (Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych), Roman Warzecha (Polski Związek Producentów Kukurydzy), Marian Sikora (Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych), Katarzyna Grala (Związek Młodzieży Wiejskiej), Tomasz Drabik (Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników), Dominik Polak (Polska Izba Makaronu), Michał Wójcik (Stowarzyszenie Rzemieślnik), Izabella Byszewska (Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego), Mieczysław Łuczak (KRIR)
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego
    • Jacek Klimza (Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego), Jerzy Wierzbicki (Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego), Jacek Zarzecki („Polska Ekologia”), Aleksander Kiljańczyk (Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników), Piotr Ziemann (Polski Związek Hodowców Bydła Simentalskiego), Adam Zdanowski (UPEMI), Adam Ilnicki (Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych), Henryk Amanowicz (Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP), Marek Strzelczyk (KRIR)

Magdalena Szymańska

fot. Envato Elements

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
05. grudzień 2025 07:18