StoryEditorporady prawne

Wadliwa część zamienna do ciągnika - lepiej skorzystać z gwarancji czy rękojmi?

01.03.2024., 11:00h
Alicja MorozAlicja Moroz
Pod koniec listopada ub.r. kupiłam pompę wtryskową do ciągnika. Serwis przyjechał ją zamontować, jednak po założeniu okazało się, że pompa jest niesprawna. W ramach reklamacji na swój koszt wraz ze zleceniem serwisowym wysłałam pompę do sprzedawcy. Producent przyjął reklamację. Po jakimś czasie sprzedawca odesłał mi tę samą, naprawioną pompę. Czy sprzedawca miał prawo przysłać mi pompę po naprawie, czy powinnam otrzymać nową?

Czym jest gwarancja?

Z opisu sytuacji nie wynika, czy reklamując wadliwą pompę, korzystała Pani z uprawnień wynikających z gwarancji, czy też z rękojmi. Wybór należy do kupującego, ale warto zdawać sobie sprawę z tego, że odpowiedzialność z tytułu gwarancji różni się od tej z tytułu rękojmi.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest gwarancja?
  • Czym jest rękojmia?
  • Jakie są obowiązki gwaranta?

 

Zgodnie z art. 577 Kodeksu cywilnego, udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, w przypadku gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie. W praktyce oświadczenie gwarancyjne składane jest przez sprzedawcę rzeczy (gwarancja sprzedawcy, zwana także gwarancją handlową) lub przez jej producenta (gwarancja fabryczna).

Jakie są obowiązki gwaranta?

Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług. Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, poczy...

Pozostało 72% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
27. kwiecień 2024 12:10