Szybsze ciągniki, surowsze kary za przyczepy. Rolników czekają zmianyPixabay
StoryEditorzmiana prawa

Szybsze ciągniki, surowsze kary za przyczepy. Rolników czekają zmiany

27.10.2025., 10:30h

Rolników czekają zmiany. Już od 2026 roku będą mogli szybciej pojechać ciągnikami, ale też zapłacą surowsze kary za przyczepy. Zobaczmy szczegóły.

Szybsze ciągniki

Najbardziej zauważalna zmiana to podniesienie dopuszczalnej prędkości dla ciągników rolniczych na drogach publicznych. Dotychczas przepisy pozwalały na poruszanie się z maksymalną prędkością 30 km/h, jednak zgodnie z nowym brzmieniem art. 20 ust. 6 pkt. 1 ustawy – limit ten zostanie zwiększony do 40 km/h.

Ustawodawca uzasadnił zmianę postępem technologicznym w budowie maszyn – nowoczesne traktory są wyposażone w skuteczniejsze układy hamulcowe, lepsze oświetlenie i systemy wspomagające bezpieczeństwo. Zbliża to Polskę do standardów unijnych, gdzie w wielu krajach ciągniki rolnicze mogą poruszać się z prędkością 40–50 km/h, a w Niemczech czy Danii nawet szybciej – w zależności od rodzaju przyczepy i homologacji.

Surowsze kary za przyczepy

Nowelizacja porządkuje także przepisy dotyczące przewozu osób w przyczepach ciągniętych przez ciągniki.

Wprowadzono precyzyjne kary i punkty karne za:

  • przewóz większej liczby osób niż dopuszczalna (mandat do 500 zł i 6 pkt. karnych),
  • przewożenie osób pomiędzy ładunkiem a przednią ścianą przyczepy (mandat do 500 zł i 6 pkt. karnych),
  • inne naruszenia warunków przewozu osób w przyczepie, np. brak zabezpieczenia, nieprawidłowe miejsce siedzenia, brak uchwytów lub poruszanie się podczas jazdy (w zależności od naruszenia mandat 300-500 zł i 5 pkt. karnych.

Nowe zapisy mają zwiększyć bezpieczeństwo podczas transportu sezonowych pracowników, zwłaszcza w gospodarstwach sadowniczych i warzywniczych.

Rolników czekają zmiany

Ustawa dotyka również kwestii zdobywania i utrzymywania uprawnień do kierowania pojazdami, w tym ciągnikami rolniczymi i maszynami wolnobieżnymi.

Najważniejsze zmiany to:

  • Uproszczone procedury administracyjne – osoby posiadające zagraniczne prawo jazdy (np. pracownicy sezonowi z Ukrainy) będą mogły złożyć wniosek o polskie uprawnienia wcześniej, bez konieczności czekania 185 dni od przyjazdu do Polski.
  • Elektroniczne prawo jazdy – wszystkie kategorie, w tym T, będą dostępne i weryfikowalne przez aplikację mObywatel. System ma automatycznie informować o zatrzymaniu lub odwieszeniu uprawnień.
  • Nowe zasady egzaminów – egzaminatorzy z WORD-ów zyskają prawo przerwania egzaminu praktycznego w sytuacjach zagrożenia, bez konieczności wykonania wszystkich zadań z listy.

Mniej biurokracji

Ośrodki szkolenia kierowców i centra doskonalenia techniki jazdy (w tym szkolące przyszłych operatorów maszyn rolniczych) nie będą już musiały uzyskiwać akredytacji kuratora oświaty. Wystarczy, że potwierdzą spełnianie wymagań technicznych i jakościowych przed starostą. Ułatwienie to obejmie również szkolenia na kategorie T, C oraz C+E, które często realizowane są w jednym ośrodku.

Zmiany pośrednie 

Nowelizacja zaostrza również przepisy dotyczące cofania uprawnień za przekroczenie liczby punktów karnych oraz wprowadza rozbudowany system nadzoru nad tzw. okresem próbnym. Choć dotyczy on głównie kierowców kategorii B, to ma znaczenie dla młodych rolników, którzy często uzyskują prawo jazdy B i T równolegle.

Nowe przepisy przewidują m.in.:

  • obowiązkowe szkolenie praktyczne z zagrożeń w ruchu drogowym po przekroczeniu 12 punktów w okresie próbnym,
  • możliwość automatycznego cofnięcia prawa jazdy, jeśli kierowca nie odbędzie wymaganego kursu w wyznaczonym terminie.

Ustawa czeka teraz na podpis prezydenta; wprowadzenie przepisów w życie planowane jest od 1 stycznia 2026.

źródło: Ministerstwo Infrastruktury, Sejm RP

opr. mw

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
04. grudzień 2025 12:43