Rolnicy odkryli w Lidlu szynkę z Hiszpanii z logo "Produkt Polski"
W sklepie Lidl w Łowiczu rolnicy zauważyli szynkę wieprzową z Hiszpanii z logo „Produkt Polski” i biało-czerwoną flagą na etykiecie. Ich zdaniem to przykład wprowadzania w błąd konsumentów oraz cios w krajowy rynek trzody chlewnej. Pisaliśmy o tym TUTAJ.
Rolnicy podkreślają, że sami od miesięcy zmagają się z dramatycznie niskimi cenami tuczników i problemami ze zbytem, tymczasem na półkach marketów pojawia się tańszy import udający polskie mięso, i to pod marką własną sieci handlowej.
Lidla: doszło do pomyłki po stronie dostawcy
Lidl poinformował naszą redakcję, że sytuacja jest skutkiem błędu po stronie dostawcy i że sieć rozpoczęła już wycofywanie towaru ze sklepów.
- W przypadku produktu Szynka wieprzowa doszło do pomyłki w oznakowaniu po stronie dostawcy. Skala problemu wynosiła około 0,2%, dlatego błąd nie został wychwycony podczas kontroli całego procesu pakowania i etykietowania oraz na kolejnych etapach dystrybucji – tłumaczy Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR Lidl Polska i zapewnia, że po otrzymaniu informacji o nieprawidłowości, sieć niezwłocznie rozpoczęła procedurę wycofania towaru ze sklepów, aby nie wprowadzać klientów w błąd.
– Naszą podstawową misją, na której budujemy działalność operacyjną, jest zapewnianie klientom produktów wysokiej jakości, w niskiej cenie i jednocześnie wyprodukowanych w sposób zrównoważony – tłumaczy Lidl i podkreśla, że od dawna dąży do wprowadzania do oferty jak największej liczby produktów krajowego pochodzenia z oznaczeniem „Produkt polski”, dbając o zgodność z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Mięso z Hiszpanii jako polskie. Kontrole trwają
Sprawą zajęło się ministerstwo rolnictwa, które potwierdziło nam, że temat jest analizowany. Równolegle działania wyjaśniające prowadzi Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Inspektorzy mają sprawdzić, czy oznakowanie mięsa było zgodne z przepisami.
Jak informuje dr Tomasz Białas, dyrektor Biura Strategii i Kontroli Wewnętrznej IJHARS, inspekcja wszczęła już działania weryfikacyjne. – O efektach tych działań opinia publiczna zostanie poinformowana – zapowiada.
Zgodnie z prawem logo „Produkt Polski” można stosować wyłącznie wtedy, gdy zwierzę urodziło się, było chowane i ubite w Polsce. Jeśli choć jeden z etapów produkcji odbył się za granicą – użycie takiego oznaczenia jest zakazane.
– Jeśli choćby jeden z etapów odbywa się za granicą, np. w Hiszpanii, umieszczenie na takim mięsie informacji Produkt polski jest niedopuszczalne – wyjaśnia dr Białas.
Rolnicy: system nadzoru zawodzi
Rolnicy są tą sparwą oburzeni i mówią, że takie przypadki pokazują, jak łatwo obejść przepisy i jak nieskuteczny jest obecnie system kontroli pochodzenia żywności. Zaznaczają także, że podobne sytuacje psują zaufanie konsumentów do polskiej żywności.
Kamila Szałaj
