Krajewski: rząd może wprowadzić limity marek własnych w marketachJustyna Czupryniak/Canva/archiwumredakcji
StoryEditorLimit marek własnych

Krajewski: rząd może wprowadzić limity marek własnych w marketach

21.03.2024., 13:30h
Polscy rolnicy niejednokrotnie doświadczali nieuczciwej przewagi kontraktowej ze strony wielkich sieci handlowych. Teraz pojawia się dla nich światełko w tunelu w postaci limitów marek własnych w marketach. Czy zostaną one naprawdę wprowadzone?

Krajewski o łańcuchu dostaw i współpracy rolników z sieciami handlowymi

Wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stefan Krajewski w wywiadzie dla portalu wiadomościhandlowe.pl wypowiedział się na temat obecnej relacji sieci handlowych z rolnikami. Jak zauważył polityk, jednym z istotnych problemów, które mają realny wpływ na ceny, w jakich rolnicy sprzedają wytworzone przez siebie produkty rolne, jest nierówność we współpracy poszczególnych ogniw w łańcuchu dostaw. Chodzi tutaj o sygnalizowane niejednokrotnie przez producentów rolnych zjawisko przewagi kontraktowej.

Czy został powołany zespół ds. nieuczciwej przewagi kontraktowej?

Eksperci portalu wiadomościhandlowe.pl zauważyli, że w ostatnim czasie minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski podejmował temat nieuczciwej przewagi kontraktowej w swoich wystąpieniach i zapewniał, że ma w planach podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie takiemu postępowaniu. Ponadto w sprawie przewag kontraktowych miał zostać powołany specjalny zespół, który zająłby się tą sprawą.

Zdaniem Stefana Krajewskiego, kwestią nieuczciwych przewag kontraktowych miałby się zajmować departament przetwórstwa. Instytucja monitorowałaby proces sprzedaży, którego łańcuch jest tworzony od producenta przez przetwórcę i sieci handlowe aż do konsumenta. Polityk przyznał, że resort rolnictwa wie o zaburzeniach równowagi występujących w łańcuchu dostaw żywności i uważa, iż rolnik powinien wiedzieć, za ile sprzeda swoje plony.

Krajewski: Trzeba uregulować kwestię marki własnej

Zdaniem wiceministra Krajewskiego, do głównych problemów ingerujących w zyski rolników należy również zaliczyć kwestię praw do marki własnej. Jak zauważył polityk, aktualnie najwięcej do powiedzenia mają duże sieci handlowe.

– Dopóki marka jest w rękach dostawcy, to on decyduje o specyfikacji produktu sprzedawanego pod tą marką i cenie minimalnej. Jeżeli zaś dostawca tylko produkuje dany towar pod marką własną sieci handlowej, wygląda to zupełnie inaczej – czytamy w wywiadzie dla WH.

Sieci handlowe stawiają rolnikom warunki

Kwestia praw do marki własnej bezwzględnie powinna zostać uregulowana, bo jak przyznaje wiceminister Krajewski, obecnie widoczna jest dominacja sieci handlowych. Jak wytłumaczył polityk, rolnik bywa zmuszany do wyrażenia zgody na umowę proponowaną przez sieć handlową pod groźbą nieprzyjęcia wyprodukowanej przez niego żywności do sklepu. Zdaniem Krajewskiego, uregulowanie tej kwestii przełożyłoby się również na dobro konsumentów, którzy mieliby większy dostęp do produktów spożywczych.

Czy MRiRW wprowadzi procentowe określenie udziału marek własnych w ofercie sklepów?

Wiceminister Krajewski przyznał także, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest w trakcie działań mających na celu wdrożenie konkretnych rozwiązań w kwestii udziału marek własnych w ofercie sklepów, jednak wciąż nie zostały podjęte w tym kierunku istotne inicjatywy, ponieważ sprawa ma charakter rozwojowy.

Polityk poinformował również o tym, że MRiRW zastanawia się nad wprowadzeniem pewnego rodzaju limitów udziału marek własnych w ofercie sklepów.

– Na nierównościach we współpracy dostawców z sieciami tracą często polskie zakłady branży spożywczej, choć nie tylko tej. Muszą się podporządkować operatorom handlowym, nawet jeśli nie jest to dla nich korzystne. Obecnie jest jednak zbyt wcześnie, by określić jaki poziom udziału marek własnych byłyby rozsądny w ocenie MRiRW – podsumował Krajewski.

Dalszą część rozmowy z wiceministrem rolnictwa i rozwoju wsi Stefanem Krajewskim przeczytasz w artykule pt. „Nowy rząd planuje uregulować rynek marki własnej. Wiceminister rolnictwa Stefan Krajewski odpowiada na pytanie, jak mogą wyglądać ograniczenia”.

Sieci handlowe wykorzystują przewagę kontraktową

O wykorzystywaniu przez sieci handlowe przewagi kontraktowej pisaliśmy wielokrotnie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta stawiał zarzuty w tej sprawie sieciom sklepów: Carrefour Polska, Auchan i Intermarche. Jak się okazało, spółki te obarczały rolników opłatą za transport wyprodukowanej przez nich żywności z centrów dystrybucyjnych do sklepów sieci.

image
Porady prawne

Firma skupowa jednostronnie zmienia warunki kontraktacji. Jak rolnik może się bronić?

Oprac. Justyna Czupryniak

Źródło: wiadomościhandlowe.pl

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
27. kwiecień 2024 13:13