Port zbożowy w Gdyni: dzierżawa na 30 lat unieważniona. Do kogo trafi terminal?Ministerstwo Infrastruktury
StoryEditorAnulowano przetarg na agroport w Gdyni

Port zbożowy w Gdyni: dzierżawa na 30 lat unieważniona. Do kogo trafi terminal?

28.03.2024., 13:13h
Minister infrastruktury nie zgodził się na wydzierżawienie portu zbożowego w Gdyni konsorcjum firm powiązanych z holenderską Grupą Viterra. „Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa” – przekonuje resort. Do kogo trafi gdyński agroport?

Ministerstwo Infrastruktury unieważniło przetarg na port zbożowy w Gdyni

Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury, właśnie zapadła decyzja, aby nie wyrażać  zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni konsorcjum firm, które wygrały przetarg.

Procedura przetargowa na dzierżawę agroportu w Gdyni została rozpoczęta jeszcze przez poprzedni rząd. Do konkursu stanęło czterech oferentów:

  • obecny dzierżawca, czyli firma Mondry w konsorcjum z Chemirolem i Agrolokiem
  • OT Port Gdynia, który zarządza jednym z terminali w Gdyni,
  • wspomniane już konsorcjum Szczecin Bulk Terminal z firmami doradczymi Tapini i Ribera
  • spółki Speed, Astar i NTA z Gdyni oraz Tridente z Warszawy.

Zarząd Portu Gdynia ogłosił postępowania na dzierżawę terminala, które wygrało konsorcjum firm: Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera. SBT to spółka powiązana kapitałowo z holenderską Grupą Viterra.

Z konsorcjum zawarto przedwstępną umowę dzierżawy terminala do 2053 r. Konsorcjum planowało wydać około 250 mln zł na rozwój terminala zbożowego.

Krytyka przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni

Ale po wyborach nowy rząd bardzo krytycznie wypowiadał się o rozstrzygnięciu przetargu. Przedstawiciele nowej koalicji rządzącej zwracali uwagę, że w wyścigu o dzierżawę agroportu nie wzięła w nim udziału Krajowa Grupa Spożywcza.

Z kolei Michał Kołodziejczak, lider AgroUnii a obecnie wiceminister rolnictwa, pod koniec listopada 2023 r. zwracał uwagę, że wydzierżawienie agroportu na 30 lat może naruszać bezpieczeństwo żywnościowe Polski.

– Polska jest na przededniu wydzierżawienia na 30 lat największego terminala zbożowego w Gdyni światowemu potentatowi Viterra, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce. Na tym kończy się mówienie PiS o bezpieczeństwie w Polsce – napisał Kołodziejczak.

Również samorząd rolniczy dość krytycznie wypowiadał się na temat dzierżawy portu zbożowego w Gdyni na 30 lat. Zwłaszcza Pomorska Izba Rolnicza i Andrzej Sobociński, członek zarządu PIR wypowiadali się negatywnie na temat długoterminowej umowy na dzierżawę portu zbożowego.

Marchewka: musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju

Podczas posiedzenia sejmowych komisji wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka dodał, że każda umowa dzierżawy powyżej 10 lat wymaga zgody ministra infrastruktury. Jednocześnie zgodnie z przepisami są cztery przesłanki, w których minister może odmówić udzielenia zgody na dzierżawę:

  • zagrożenie obronności państwa, bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa morskiego,
  • stwierdzenie niezgodność przewidywanego sposobu zagospodarowania nieruchomości ze strategiami rozwoju,
  • stwierdzenie niezgodności z planem rozwoju portu pub przystani morskiej,
  • inny ważny interes publiczny.

W środę 27 marca zapadła decyzją o unieważnieniu przetargu na dzierżawę agroportu został de facto unieważniony.

– Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego ministerstwo infrastruktury stanowiska nie uzasadnia – poinformowano na platformie X.

https://twitter.com/MI_GOV_PL/status/1772969296492191976

– Musimy dbać i dbamy o bezpieczeństwo naszego kraju, dlatego po zasięgnięciu opinii właściwych służb i organów, decyzja resortu nie mogła być inna – przekonuje Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Ziejewski: chcemy rozbudować port zbożowy w Gdyni. Przejmie go KGS

Niespełna dwa tygodnie temu Zbigniew Ziejewski, wiceminister Aktywów Państwowych mówił, że rząd ma plan rozbudować gdyński port zbożowy

– Mamy pomysł jak to zrobić, są na to pieniądze, jesteśmy gotowi razem z innym resortami rozmawiać i realizować wspomniany projekt – przekonywał Zbigniew Ziejewski.

W jego opinii w nowym przetargu na dzierżawę powinna wziąć udział Krajowa Grupa Spożywcza, aby skarb państwa miał kontrolę na infrastrukturą krytyczną.

image
Port zbożowy w Gdyni

Czy port zbożowy w Gdyni trafi do Krajowej Grupy Spożywczej?

Co na to konsorcjum, które wygrało przetarg?

Konsorcjum firm Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribera w przesłanym w grudniu zeszłego roku piśmie na ręce m.in. Mateusza Morawieckiego, Szymona Hołowni oraz Donalda Tuska poinformowało, iż złożyło najkorzystniejszą ofertę na dzierżawę terminalu zbożowego. Konsorcjum nie zgadza się także z wyrażanymi publicznie opiniami, że jakoby w wyniku przedmiotowego przetargu miałoby dojść do sprzedaży mienia państwowego, działania na szkodę interesu Polski, w tym w szczególności polskich rolników.,

wk

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
24. kwiecień 2024 12:40