Co z dotacjami na usuwanie folii?
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej odpowiedział na wystąpienie KRIR w imieniu rolników w sprawie uruchomienia naborów w ramach programów „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej” oraz „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”.
NFOŚIGW w swoim piśmie odpisało, że zdaje sobie sprawę z problemu finansowania i jest otwarty na uwagi i spostrzeżenia.
- NFOŚiGW jest otwarty na wszelkie uwagi i spostrzeżenia związane z realizacją wdrażanych programów priorytetowych i podejmuje ciągłą analizę zgłaszanych propozycji celem doskonalenia swojej oferty finansowania przedsięwzięć w zakresie zagospodarowania odpadów - czytamy w odpowiedzi NFOŚiGW.
Kolejnego naboru nie będzie
Jak przypomniał NFOŚiGW, program „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej” był jednorazową interwencją finansującą usunięcie odpadów, ale również dodaje, że za zagospodarowanie odpadów pochodzących z działalności gospodarczej odpowiedzialny jest podmiot prowadzący tę działalność i wytwarzający odpady.
Rozumieć to można tak, że odpowiedzialność za stworzenie możliwości zagospodarowania odpadów i współfinansowanie tych działań powinna spoczywać na stronie, która produkty lub opakowania wprowadza. Tak też wynika z prawa Unii Europejskiej rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
- Program priorytetowy „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej” stanowić miał natomiast pomoc w realizacji obowiązków rolników w zakresie zgodnego z prawem zagospodarowania odpadów pochodzących z prowadzonej przez nich działalności. Aktualnie ogłoszenie kolejnego naboru nie jest planowane, ze względu na brak wpływów do NFOŚiGW, które mogłyby być redystrybuowane na ten cel - czytamy dalej.
Czy są środki na azbest?
Drugim programem, o jaki walczy KRIR aby został uruchomiony, jest „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”.
W tym przypadku od 2023 roku realizowana jest jego druga część - „Cześć 2. Przedsięwzięcia w zakresie zbierania, transportu oraz unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest realizowane w gospodarstwach rolnych”.
- W ramach tej części udzielane jest dofinansowanie jednostkom samorządu terytorialnego działającym na rzecz beneficjentów Działania A1.4.1 którym ARiMR wypłaciła i rozliczyła środki po zrealizowaniu przedsięwzięcia wymiany pokrycia dachu. Z przekazanego NFOŚiGW zestawienia wynika, iż suma wymienionych pokryć dachowych w zakończonych i rozliczonych przedsięwzięciach z 1-szego naboru ARiMR wynosi 9,27 mln m’ co odpowiada 139 tys. Mg odpadów zawierających azbest. NFOŚiGW zawarł umowy udostępnienia środków z wojewódzkimi funduszami zostały na kwotę 100 mln zł, pozwalającą na utylizację 142 tys. Mg azbestu. Jednocześnie ze środków NFOŚiGW wypłacono jedynie kwotę ok. 31 mln zł, oraz potwierdzono zagospodarowanie ok. 44 tys. Mg odpadów azbestowych - wylicza i podsumowuje NFOŚiGW.
Jak można rozumieć, potwierdzono zagospodarowanie około 31,6% zdjętego do końca roku 2023 azbestu. Dlatego w tym przypadku uzasadnione będą działania zwiększające intensywność realizacji wspomnianej wcześniej Części 2 programu, a uruchomienie dodatkowych środków uwarunkowane będzie rozliczeniem udostępnionych środków w ramach zawartych umów, dostępnością środków w budżecie na realizację ww. programu oraz określeniem wpływów do NFOŚiGW które będą mogły być redystrybuowane na ten cel.
Wpływy pieniężne z nałożonych kar na finansowanie działań usuwania azbestu
NFOŚiGW zaznacza również, że na ten moment jedynym źródłem przychodów, które przekazać można na finansowanie działań usuwania azbestu, są wpływy z administracyjnych kar pieniężnych, które są wskazane w projekcie ustawy nr UC6O w „Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów”.
oprac. Patrycja Bernat
Źródło: KRIR/ NFOŚiGW
