Bruksela tnie wsparcie dla rolników. Promocja żywności zagrożona Envato/canva
StoryEditorpromocja żywności

Bruksela tnie wsparcie dla rolników. Promocja żywności zagrożona

03.07.2025., 10:30h

Budżet na promocję europejskiej żywności się kurczy. Rolnicy alarmują, że bez pieniędzy ich produkty zaczną znikać z rynków.

Drastyczne cięcia

Ostatnie posiedzenie Grupy Dialogu Obywatelskiego „Jakość i promocja” pokazało gorzką prawdę. Unia Europejska ogranicza środki na promocję produktów rolno-spożywczych. A przez cięcia eksport europejskiej żywności będzie zagrożony. To z kolei oznacza mniejsze szanse dla polskich rolników na dotarcie do zagranicznych rynków. 

Jak zauważył Ninios Thimjos, zastępca przewodniczącego Grupy Roboczej „Promocja” Copa Cogeca:

- „Polityka jest na tyle skuteczna, na ile budżet jest wystarczający. Aktualna polityka promocji jest słaba – nie z winy jej założeń, lecz z powodu niewystarczających środków finansowych.”

Liczba wniosków rośnie, a pieniędzy brak

Rolnicy i przetwórcy co roku zgłaszają coraz więcej projektów promocyjnych, zwłaszcza na rynkach strategicznych. Statystyki pokazują, że zainteresowanie programami SIMPLE i MULTI wciąż rośnie, podobnie jak jakość składanych wniosków. Niestety, nawet najlepiej ocenione inicjatywy często nie dostają dofinansowania. Powód? Brak środków. Rezultat? Skutecznie zniechęca to branżę do inwestowania w nowe pomysły, dobre wnioski i podważa zaufanie do unijnej polityki promocji.

Program MULTI bez pieniędzy w 2026 roku

Szczególny niepokój budzi fakt, że budżet na programy MULTI w 2026 roku... wyniesie zero euro.

Jak podkreśla Jerzy Wierzbicki, przewodniczący Grupy Roboczej „Promocja” Copa Cogeca:

- "Z zaniepokojeniem obserwujemy, że budżet na programy MULTI został drastycznie obcięty w roku ubiegłym, a planowany na rok 2026 wynosi ZERO. Jednocześnie widać, że zainteresowanie promocją, zwłaszcza opartą na systemach jakości i strategiach eksportowych, systematycznie rośnie. Zdajemy sobie sprawę, że część środków została przesunięta na działania związane z pomocą dla Ukrainy. Jednak stało się to w momencie, gdy rosła presja konkurencyjna ze strony umów handlowych z krajami trzecimi oraz wyzwania związane z wdrażaniem wymagań Zielonego Ładu. To była zła decyzja."

Strategiczna inwestycja, nie koszt

Rolnicy i eksperci nie mają wątpliwości: promocja produktów rolno-spożywczych to nie jest wydatek, ale cenna inwestycja w rozpoznawalność i wartość europejskiego rolnictwa. I bez wsparcia finansowego unijni producenci mogą stracić ważną pozycję na światowych rynkach. Dlatego członkowie Grupy Dialogu Obywatelskiego apelują o przywrócenie budżetu na promocję przynajmniej do poziomu sprzed cięć, a w nadchodzących Wieloletnich Ramach Finansowych - o jego zwiększenie. Bez tego, jak ostrzegają, nawet najlepsze strategie nie będą miały szansy na ich realizację.

Wysokie delegacje i targi – potencjał wciąż niewykorzystany

Unijne delegacje wysokiego szczebla są pozytywnie oceniane i pomagają budować relacje handlowe. Przykładem była ostatnia misja do Japonii z udziałem Europejskiego Komisarza ds. rolnictwa i żywności Christophe’a Hansena. Ale, według członków Grupy, pełen potencjał udziału UE w targach wciąż nie jest wykorzystywany. 

Koncepcja takich działań wymaga szerszych konsultacji z sektorem. Bo, jak podkreślają eksperci, to właśnie promocja powinna być częścią rozwiązania problemów globalnych i sposobem na utrzymanie opłacalności rolnictwa w całej Europie.

Apel do Komisji Europejskiej

Organizacje rolnicze i przetwórcze mają więc dziś jeden cel: walczyć o powrót funduszy na promocję unijnej żywności. Jeśli nie uda się odbudować budżetu, europejscy rolnicy mogą nie sprostać rosnącej konkurencji i wyzwaniom Zielonego Ładu.

źródło: informacja przekazana przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego

oprac. Agnieszka Sawicka

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
05. grudzień 2025 00:38