StoryEditorWiadomości rolnicze

Uwaga na nieuczciwych dostawców prądu

20.09.2016., 12:09h
Urząd Regulacji Energetyki wydał komunikat, w którym ostrzega przed zawieraniem nowych umów na dostawy energii elektrycznej. Mogą mieć niemiłe konsekwencje dla odbiorców.

Urząd zwraca uwagę, by zachować ostrożność przy podpisywaniu umów na dostawy prądu, ponieważ na rynku pojawiły się firmy, które dopuszczają się nieuczciwych praktyk. Jak wynika ze skarg, których coraz więcej przyjmuje URE, ich przedstawiciele często podszywają się pod dotychczasowych dostawców energii i wprowadzają klientów w błąd. Nie informują również rzetelnie o warunkach nowej umowy, nakłaniają do podpisywania dokumentów in blanco, fałszują podpisy lub nadrukowują na umowy dodatkowe klauzule, niekorzystne dla klienta. Na umowach zwykle nie ma podanej ceny energii i często termin jej obowiązywania jest dłuższy niż deklarowany. Każda umowa powinna być dokładnie przeczytana przed jej podpisaniem – przestrzega w komunikacie URE.

Przed podjęciem decyzji o zmianie dostawcy odbiorca powinien dokładnie sprawdzić, jakie są warunki wypowiedzenia dotychczasowej umowy, bo być może wynikają z tego tytułu jakieś zobowiązania, np. kary umowne. Należy również wnikliwie przeanalizować tekst nowej umowy – jaki jest okres obowiązywania, jakie warunki świadczenia usług i jakie zasady rozwiązania umowy.

„Należy pamiętać, iż w procedurze zmiany sprzedawcy przepisy instrukcji ruchu i eksploatacji sieci dystrybucyjnych nakładają obowiązek dostosowania układów pomiarowo-rozliczeniowych (licznika) przez odbiorcę i są warunkiem koniecznym do pomyślnego przeprowadzenia tej zmiany. Zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania licznika. Koszty dostosowania układu ponosi właściciel, którym w przypadku odbiorców w gospodarstwie domowym jest operator systemu dystrybucyjnego. Natomiast w większości grup taryfowych A, B, C właścicielami liczników są odbiorcy. Zatem w tych przypadkach odbiorcy ponoszą koszty dostosowania tych układów. W przypadku braku ich dostosowania i podpisania umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą może dojść do obciążania odbiorcy karami umownymi, np. z tytułu braku możliwości realizacji umowy sprzedaży” ostrzega URE.

Ze skarg, jakie napływają do urzędu, wynika, że w najgorszej sytuacji w wyniku nieuczciwych praktyk handlowych znaleźli się rolnicy prowadzący gospodarstwa w ramach działalności gospodarczej oraz właściciele małych firm. Nie obejmują ich bowiem przepisy zawarte w ustawie o ochronie praw konsumenta, gwarantujące np. prawo do odstąpienia od zawartej umowy poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 14 dni. Po podpisaniu niekorzystnej umowy URE nie może już pomóc takiemu odbiorcy. Wszelkie spory w tym przypadku może rozstrzygać jedynie sąd. gt

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
14. grudzień 2024 16:57