Dzwonek Letnia promocja - Czytaj za 1 zł Skorzystaj

r e k l a m a

Partner serwisu

Zetory na Dzikim Zachodzie. Kto wygrał walkę farmerów z ciągnikami?

Tomasz Ślęzak
Kategoria: Wiadomości
Zetory na Dzikim Zachodzie. Kto wygrał walkę farmerów z ciągnikami?
Wiadomości Ciekawostki
Data publikacji 08.08.2021r.

Wyścig ciągników i przeciąganie zetorów. To tylko dwie z wielu atrakcji Dnia Farmera. Od siedmiu lat jest on organizowany w Silverado City. Jest to miasto western. Powstało w 2010 roku. Jego infrastruktura i wyposażenie będące wiernym odwzorowaniem historycznych szczegółów może zawstydzić niejednego scenografa filmów o kowbojach. Podczas Dnia Farmera główną ulicę miasteczka zdominowali nie konni jeźdźcy, lecz ciągniki rolnicze.

r e k l a m a

Gdzie leży Silverado City?

Silverado City położone jest w centrum Pałuk w Bożejewiczkach niedaleko Żnina. Zostało założone przez dwóch miejscowych rolników – Sebastiana Bugnę i Tomasza Gocę. Powstało z pasji i fascynacji Dzikim Zachodem oraz zamiłowaniem do koni. Zanim zostało zbudowane, rolnicy organizowali napady w stylu kowbojskim na pociąg. Największą atrakcją turystyczną powiatu żnińskiego jest Biskupin. Można do niego dojechać pociągiem, a raczej koleją wąskotorową. To na nią napadali zamaskowani jeźdźcy.

Jak w westernie

Obecnie Silverado City należy do czołowych atrakcji turystycznych województwa kujawsko-pomorskiego. Imponuje liczbą atrakcji, powierzchnią i realizmem. Po wejściu na główną ulicę miasteczka można odnieść wrażenie uczestnictwa w realizacji westernu. Największy w Polsce „napad na bank” przy użyciu ładunków wybuchowych i pirotechnicznych, pokaz władania lassem i rewolwerami oraz niesamowitej przyjaźni między człowiekiem a koniem, zabawne scenki z życia mieszkańców Silverado City, a także całoroczny saloon, restauracja motoryzacyjna „Route 66”, Mexico Hall, amfiteatr Silverado, bank, chata kowala, wioska indiańska – to tylko niektóre z wielu atrakcji westernowego miasteczka.

Raz w roku zostaje ono zupełnie zdominowane przez ciągniki rolnicze. Dzień Farmera organizowany jest dla rolników, mieszkańców Żnina i okolic, a także turystów. Jest to wydarzenie, podczas którego celebrowane są westernowe zwyczaje związane z produkcją żywności.

Dzień Farmera ma charakter pikniku. To wydarzenie, podczas którego pielęgnujemy nasze relacje towarzyskie. Chcemy nim także podziękować naszym klientom za współpracę. To okazja do wypoczynku i dobrej zabawy. Chwila relaksu w momencie, kiedy większość prac polowych jest zakończona, a rolnicy przygotowują się do nadchodzących żniw. Zawsze staramy się podkreślić ścisły związek gospodarstw z ciągnikami rolniczymi. Przy okazji Dnia Farmera prezentujemy oferowane przez nas nowoczesne maszyny – zapewnia Wacław Górny, prezes i właściciel firmy Inter-Vax, która jest między innymi autoryzowanym dealerem marki Zetor.

Goście Dnia Farmera mogli korzystać z wielu atrakcji oferowanych przez Silverado City. Były odgrywane przez aktorów zabawne sceny przedstawiające trudy życia w miasteczku na Dzikim Zachodzie. Nie zabrakło rywalizacji sportowej. Sprawdzano bowiem, który z gości rzuci najdalej kaloszem. Przez cały dzień dzieci oraz dorośli korzystali z licznych atrakcji.

  • Wyścigowi ciągników towarzyszyło kilka konkurencji, które nawiązywały do pracy w gospodarstwie, m.in. dojenie krowy

Silverado City położone jest w centrum Pałuk, w Bożejewiczkach niedaleko Żnina. Oferuje liczne atrakcje związane z tematyką westernów i Dzikim Zachodem

  • Silverado City położone jest w centrum Pałuk, w Bożejewiczkach niedaleko Żnina. Oferuje liczne atrakcje związane z tematyką westernów i Dzikim Zachodem

Najbardziej widowiskowe były te związane z ciągnikami rolniczymi. Główną ulicą miasteczka przejechała uroczysta parada traktorów. Silverado City to prawdopodobnie jedno z niewielu miejsc, gdzie ciągniki są prezentowane na tle westernowej scenografii. Jednym z głównych punktów programu Dnia Farmera był wyścig ciągników. Tym, co go odróżnia od innych tego typu zawodów, jest fakt, że liczy się nie tylko moc silnika oraz prędkość. Organizatorzy tak przygotowują scenariusz zmagań, aby sprawdzić wiele różnych umiejętności operatorów. W tym roku musieli się oni wykazać sprytem, siłą fizyczną, wytrzymałością, koncentracją oraz doskonałym panowaniem nad traktorem.

Wymagający i trudny wyścig

r e k l a m a

Wyścig zaczynał się od podczepienia do ciągnika niewielkiej wysłużonej przyczepy. Po starcie operator musiał wykonać precyzyjny skręt i ominąć dwie szykany wykonane ze starych opon. Po ich pokonaniu i wyprostowaniu zestawu dalszą jazdę blokowała zapora ułożona z opon. Operator musiał wyjść z ciągnika, aby wrzucić zalegające opony na przyczepę. Po jej rozmontowaniu zawodnicy realizowali kolejne zadania sprawdzające ich wytrzymałość.
Obok toru organizatorzy postawili taczkę, za pomocą której trzeba było przetransportować na kilkadziesiąt metrów ciężki worek. Dla utrudnienia teren nie był twardy. Został płytko spulchniony, co uczyniło pchanie taczki trudniejszym. Po dostarczeniu worków na wskazane miejsce zawodnik musiał wykonać balans na równoważni z dwiema bańkami. Czynności te wymagały sporego wysiłku fizycznego, co miało duży wpływ na dalszą część jazdy. Zawodnicy zmęczeni wsiadali do ciąg­ników. Dalsza jazda zaś wymagała nie tylko dużych umiejętności, ale także ogromnej koncentracji. W pierwszej kolejności czekał na nich dosyć długi i prosty odcinek drogi. Pozwalał na rozwinięcie dużej prędkości. Nie można było jednak z nią przesadzić, ponieważ na końcu odcinka był ostry zakręt o kącie niemal 180° wypełniony wodą. Zbyt duża prędkość mogła doprowadzić do wypadnięcia z drogi i stratę cennych sekund.
Nie zabrakło zadań sprawdzających koordynację ruchową oraz dokładność zawodników. Po pokonaniu zakrętu musieli zatrzymać zestaw, ponownie wyjść z ciągnika i wykonać rzut widłami do celu, którym była sprasowana kostka słomy. Po wznowieniu jazdy na zawodników czekał kolejny kilkusetmetrowy slalom. Tym razem zakręty były łagodne. Na jego końcu następowało odczepienie przyczepy. Ciągniki solo wykonywały kolejny nawrót, po czym rozpoczynał się najbardziej widowiskowy przejazd torem, na którym liczyła się prędkość i ponownie siła fizyczna oraz kondycja. Na końcu długiej prostej była ustawiona kolejna barykada z opon. Zawodnicy musieli ją rozmontować, wyrzucając opony poza tor. Po tej czynności dokonywany był ponowny nawrót. Tym razem trzeba było przejechać dwa ostre zakręty wypełnione wodą.
Najbardziej widowiskowym elementem bogatego w atrakcje Dnia Farmera było przeciąganie liny. Człowiek podjął walkę z mocą koni mechanicznych. Sześćdziesięciu gości imprezy nie dało szans zetorowi crystal 170 HD. Traktor nie ruszył, a jego koła zakopały się w gruncie
  • Najbardziej widowiskowym elementem bogatego w atrakcje Dnia Farmera było przeciąganie liny. Człowiek podjął walkę z mocą koni mechanicznych. Sześćdziesięciu gości imprezy nie dało szans zetorowi crystal 170 HD. Traktor nie ruszył, a jego koła zakopały się w gruncie

  • Na potrzeby wyścigu ciągników został przygotowany wymagający tor, który sprawdzał umiejętności startujących w nim operatorów ciągników rolniczych

Ciągniki ze sporą prędkością wjeżdżały w nie, widowiskowo rozpryskując kałuże błota. Po wyjechaniu z zakrętu na operatorów czekał fantom krowy. Jazda mogła być kontynuowana dopiero po jej wydojeniu. Sędziowie pilnowali, aby woda ze strzyków wypłynęła 10 razy. Ostatni etap stanowiło wykonanie slalomu między ciasno ustawionymi palikami drogowymi. O zajęciu miejsca w zawodach decydował czas. Za każdy błąd lub niewykonanie przewidzianych zadań operatorom doliczano karne sekundy.

Tor był trudny i wymagający. Uzyskanie dobrego czasu dużym ciągnikiem byłoby praktycznie niemożliwe. To dlatego najlepiej sobie radziły małe zwrotne traktory bez przedniego napędu. Łatwiej nimi manewrować, bo mają mocniejszy skręt – mówi Oskar Walkowiak z Bożejewic, który startował czterdziestoletnim zetorem W5011.

Nie był to jedyny ciągnik, jakim przyjechał na wyścig, na którym zjawił się wraz ze swoim ojcem Maciejem. Wspólnie prezentowali jeszcze możliwości case’a IH MXU 115 oraz kuboty M5092. Oskar Walkowiak w wyścigu zajął drugie miejsce.

Kondycja, dokładny plan na to, co i w jakim momencie wykonywać. Stała koncentracja i skupienie. Mój ciągnik nie ma kabiny, więc wchodzenie do niego było łatwiejsze. Wyścig to świetna zabawa. Sprawdzenie swoich umiejętności. Startuję od lat. W zeszłym roku, kiedy wszystko zostało zamknięte, i tak się ścigaliśmy. Zorganizowaliśmy zawody, które nie były dostępne dla publiczności – powiedział nam Jędrzej Stanula z Bożejewiczek, który wygrał zawody, startując legendarnym ursusem C-360.

Wyścig to niejedyna widowiskowa atrakcja Dnia Farmera z udziałem ciąg­ników. Doszło także do starcia ludzi z maszynami.

Starcie z maszynami

Jak w prawdziwym westernie, pojedynek odbył się na głównej ulicy Silverado City. Do pojedynku stanął Zetor COMPA X 35. To niewielki ciągnik wyposażony w trzycylindrowy silnik marki Yanmar o mocy niespełna 35 KM. Wykorzystywany jest do letnich i zimowych prac konserwujących na terenach komunalnych, prac porządkowych w firmach i na terenach sportowych oraz w ogrodnictwie. Do zaczepu ciągnika została zamontowana lina. Następnie organizatorzy poprosili o pomoc 10 osób. Miały za zadanie zmierzyć się z zetorem w przeciąganiu liny. Traktor miał kłopoty, z trudem udało mu się przejechać do przodu, jednak po chwili został przeciągnięty do tyłu. J

eszcze bardziej ekscytujące było starcie człowieka z maszynową bestią. Topowy model Zetor Crystal 170 HD dysponuje silnikiem DEUTZ TCD 6.1 L6 o pojemności 6,1, która generuje 170 KM mocy i 739 Nm momentu obrotowego. Starcie z maszyną podjęło 60 gości Dnia Farmera. Zasady były identyczne jak w przypadku walki z Zetorem COMPA X 35. Kiedy organizatorzy ogłosili start, 60-osobowa grupa ludzi mocno chwyciła linę. Traktor próbował podjąć walkę, ale był bezradny. Jego tylne koła kręciły się w miejscu. Maszyna nie mogła się poruszyć ani o centymetr, a tylna oś systematycznie zapadała się w gruncie. Zetor był bez szans. Pojedynek jedno­głośnie wygrali ludzie.

Jak nam powiedzieli przedstawiciele firmy Inter-Vax, najważniejsza była dobra zabawa. To dlatego operator crystala 170 HD wyłączył przedni napęd i skorzystał z możliwie najniższego polowego przełożenia skrzyni.

Tomasz Ślęzak
Zdjęcia: Tomasz Ślęzak

Ten produkt może Ciebie zainteresować

Profi – roczna prenumerata

Profi – roczna prenumerata

Płacisz tylko

90,00 zł

Cena regularna 119,00 zł

SPRAWDŹ

Widziałeś już nasze video "Zakręcone Żniwa - Konkurs filmowy TPW"?

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody