Żniwa pod presją czasu – każda awaria kosztuje majątek
W tym roku w wielu rejonach kraju rolnicy mają do czynienia z trudnymi i ciężkimi żniwami. Trwa wyścig z czasem, ponieważ każdy dzień roślin na polu przy niestabilnej pogodzie może wpływać na obniżenie jakości zbieranego ziarna. Każda awaria kombajnu stanowi dodatkowy problem. Rolnicy części potrzebują natychmiast, a dilerzy i służby magazynowe robią wiele, aby były one zawsze dostępne.
Siedziba Claas Polska znajduje się w Niepruszewie niedaleko Poznania. Jest dobrze widoczna podczas przejazdu autostradą A2 w stronę Niemiec. Znajdują się tam obiekty administracyjne, serwisowe i szkoleniowe, gdzie realizowane są zajęcia Akademii Claas dla pracowników, dilerów oraz operatorów maszyn. W Niepruszewie zlokalizowany jest magazyn części.
Niepruszewo – strategiczne centrum Claas w Polsce
– Jest to jeden z największych magazynów części do maszyn Claas w regionie Europy Środkowej. W sezonie średnim spływają do nas zamówienia i my ich realizujemy około 150–200 dziennie. Są na bieżąco kompletowane a nasi pracownicy je pakują. Przygotowane części są następnie odbierane przez naszego przewoźnika – informuje Anna Kamińska, specjalistka do spraw logistyki części zamiennych w Claas Polska.
Wysoki sezon w magazynie – praca od rana do późnej nocy
W magazynie sezon wysoki zaczyna się 23 czerwca i trwa do końca sierpnia. Charakteryzuje się wydłużoną pracą w godz. 8–20 od poniedziałku do piątku. Obiekt otwarty jest także w weekendy, w sobotę do godz. 18, a w niedzielę do godz. 14. Indywidualni użytkownicy maszyn składają zamówienia na części u autoryzowanych dilerów. W przypadku, gdy nie mają pożądanych elementów na własnych stanach magazynowych, wtedy zgłaszają się do centralnego magazynu w Niepruszewie. Jeśli więc w tygodniu do dilera zostanie złożone zamówienie na część o godz. 19 a ten zdoła przekierować je do magazynu do godz. 19.30, firma przewozowa następnego dnia dostarczy ją do dilera a ten do klienta.
Ekspresowe dostawy części – nawet w 24 godziny
– Staramy się jak najlepiej wspomagać użytkowników maszyn w sytuacjach krytycznych, aby przestoje urządzeń były możliwie najkrótsze. Dodatkowymi usługami jest możliwość odbioru osobistego przez klientów części dzięki czemu nie trzeba czekać na dostawę u dilera tylko można przyjechać do Niepruszewa. Jeśli zamówienie jest w odpowiednim czasie złożone u dilera, można te części tak naprawdę w 24 h odebrać w naszym magazynie. W Polsce działa duży magazyn regionalny obsługujący zamówienia ekspresowe i pilne. Główny magazyn części na Europę znajduje się w Niemczech – mówi Anna Kamińska.
Hamm-Uentrop – gigantyczne centrum logistyczne Claas
Od 1999 r. firma Claas prowadzi w Hamm-Uentrop Centrum Logistyczne Części. Zaopatruje ono użytkowników z całego świata w części zamienne. Na 136,5 tys. m² składowanych jest 195 tys. elementów do różnego rodzaju maszyn niemieckiego producenta. Współpracuje on z wyspecjalizowaną firmą, dzięki której części docierają transportem drogowym bądź lotniczym.
– Jeśli części na stanie magazynowym nie mamy w Polsce, są sprowadzane z Niemiec. W przypadkach, kiedy mamy do czynienia z zamówieniem pilnym, jesteśmy w stanie je dostarczyć rano kolejnego dnia do naszego dilera. Firma, z którą współpracujemy i która jest naszym przewoźnikiem gwarantuje realizację zamówień także na wschód Polski. Nie jest to standardem i nie każda firma kurierska potrafi zagwarantować tak wymagającą usługę w tak krótkim czasie. Przewoźnik w sezonie wysokim, a więc żniw, dowozi części z Niemiec także w niedzielę oraz z niedzieli na poniedziałek. Jest więc dopasowany do specyficznej charakterystyki branży – opowiada Anna Kamińska.
Części gabarytowe i nietypowe – magazyn pełen gigantów
W Niepruszewie znaczną część składowanych części stanowią elementy eksploatacyjne, które się zużywają podczas zwykłej pracy. Są to części silnie rotujące. W Claas obowiązuje zasada, że jeśli w ciągu roku dana charakterystyczna część jest zamawiana co najmniej trzy razy przez różnych dilerów, wtedy trafia ona na stan składowania magazynu w Polsce. Poza standardowymi eksploatacyjnymi częściami, które w sezonie są najbardziej potrzebne, są także elementy gabarytowe. Są na stanie po to, aby zaoszczędzić czas i koszty transportu w przypadku wystąpienia nagłej awarii.
– Są to części mniej rotujące, ale mają one nietypowe wymiary. Najdłuższa ma ponad 8 m i nie bylibyśmy w stanie przetransportować takiej na kolejny dzień z Niemiec. Obowiązują ograniczenia w transporcie oraz w godzinach pracy kierowcy. Trzymając części gabarytowe na miejscu, zapewniamy sobie komfort dostępności, choć jest to dosyć kosztowne i wymaga sporo przestrzeni magazynowej. Trzymamy też niektóre silniki, skrzynie czy wytrząsacze – wymienia Anna Kamińska.
Inteligentny system składowania – od szyb po kosy hederów
W magazynie obowiązują wyspecjalizowane sposoby składowania ze względu na typ i charakterystykę części. Claas korzysta z regałów wspornikowych przystosowanych do składowania kos do hederów kombajnów. Są regały półkowe, w których znajdują się różne pasy przekazujące napędy. Jest także specjalny stojak dla szyb, który gwarantuje bezpieczne przechowywanie wrażliwych elementów. Części średniej i dużej wielkości utrzymywane są na regałach paletowych. W skrzyniach zaś składowane są te najmniejsze i często wysyłane.
Części przywożone z Niemiec trafiają do strefy przyjęcia towarów a potem na stan magazynowy. Kody i oznaczenia są skanowane, dzięki czemu system rejestruje nowe elementy. Części zamawiane standardowo, czyli te rotujące, są przywożone trzy razy w tygodniu. Dzięki temu te najbardziej potrzebne są zawsze na miejscu w Polsce. Claas ma także procedurę sprowadzania części potrzebnych nagle, których w danej chwili nie ma w naszym kraju.
Europejska sieć Claas – wsparcie z Austrii, Francji i Włoch
– Pierwszym krokiem jest sprawdzenie czy jest ona dostępna w Centrum w Hamm. Jeśli jej nie mam, to korzystamy z tego, że jesteśmy w UE. Możemy się posiłkować zapasami z magazynów regionalnych w takich krajach jak Francja, Włochy czy Austria. Niedawno dostałam pilne zapotrzebowanie na czujniki. Nie było ich u nas i wsparłam się magazynami w Austrii i Francji. Były to dwa odrębne zamówienia. Dotarły na kolejny dzień. Firma przewozowa, z którą współpracujemy świadczy bowiem transport lotniczy. To był nagły przypadek, ponieważ zazwyczaj czas ściągnięcia takiej części trwa 2–3 dni robocze. Było jednak nagłe zapotrzebowanie klienta i udało się je zrealizować – opowiada Anna Kamińska.
Claas Polska – wsparcie dla dilerów i użytkowników maszyn
Claas Polska pomaga optymalizować zapasy magazynowe części swoim dilerom. Dostarcza im narzędzia do analizy danych, które pozwalają przygotować odpowiednią ilość elementów najczęściej się zużywających. Zamówienia pilne przez magazyny w Niepruszewie są realizowane natychmiast. Wpływają one od dilerów, do których po części zgłaszają się rolnicy i użytkownicy maszyn. Dilerzy też otrzymują zamówienia tygodniowe. Użytkownicy maszyn mają także możliwość zamówienia potrzebnej części poprzez dedykowany portal on-line.
– Zdarzają się sytuacje nadzwyczajne, kiedy to części od nas z Polski wysyłam do Niemiec. W Claas obowiązuje zasada, że pomagamy sobie. Jeśli więc dana część jest potrzebna we Francji, Austrii czy Danii a jest u nas, to my im ją wysyłamy. Nie trzymamy zapasów magazynowych. To działa w dwie strony. Często to my korzystamy z pomocy magazynów części w innych krajach Europy. Tych regionalnych funkcjonuje kilka. Działają także magazyny importerów między innymi w krajach bałtyckich oraz Danii. W grupie Claas kooperujemy ze sobą, ponieważ tego wymaga specyfika branży – zapewnia Anna Kamińska.
Szybciej niż standard – zamówienia realizowane w 3–4 dni
W polskim magazynie zamówienia tygodniowe realizowane są w ciągu 3–4 a nie 7 dni roboczych. To dlatego, że Claas Polska wysyła do Niemiec samochody ciężarowe. Nie korzysta ze standardowego przewoźnika, który towar musiałby przeładować w centrum logistycznym, co wydłużyłoby cały proces.
– Mamy stały kontakt z naszym przewoźnikiem. W sezonie wysokim działa dla nas dedykowany pracownik, który pomaga zrealizować lub odnaleźć potrzebną część. Procesy transportowe odbywają się także w weekendy. Nawet w sytuacjach kryzysowych możemy liczyć na pomoc przewoźnika, który gwarantuje nam realizację dedykowanych transportów. Kontakt i przepływ informacji są na wysokim poziomie i umożliwiają najwyższy poziom obsługi – twierdzi Anna Kamińska.
Taksówka z Niemiec? Ekspresowe dostawy Claas non stop!
W sezonie niskim w polskim magazynie pracuje trzech magazynierów. Kolejnych trzech zatrudnianych jest na sezon wysoki. Pomaga im dwóch uczniów. Łącznie więc za sprowadzanie części i wysyłkę ich do dilerów odpowiada osiem osób.
– Oferujemy także usługę dla sytuacji wyjątkowych. Jest ona dodatkowo płatna. Części są wysyłane w trybie taksówki. Dilerzy mogą takie zamówienie wystawić 7 dni w tygodniu 24 h na dobę. Jest ono składane w centrali w Niemczech a część jest wysyłana natychmiast tam, gdzie jest potrzebna. Jedzie w zależności od wielkości ciężarówką, busem lub taksówką. Chodzi o to, że ma trafić najszybciej jak tylko się da. W ciągu sezonu żniwnego realizowanych jest kilka takich dostaw – informuje Anna Kamińska.
Tomasz Ślęzak
