Nowy Fendt 1000 Vario: sam podjedzie pod kombajn i spali mniej paliwaFendt
StoryEditormaszyny rolnicze

Nowy Fendt 1000 Vario: sam podjedzie pod kombajn i spali mniej paliwa

28.08.2025., 12:30h

Nowy Fendt 1000 Vario nie tylko oszczędza paliwo, ale też przejmie część pracy rolnika, czyli sam podjedzie pod kombajn i ułatwi transport ziarna.

Cztery modele serii Fendt 1000 Vario

Seria obejmuje cztery wersje: 1040 (426 KM), 1044 (466 KM), 1048 (507 KM) i 1052 (550 KM). Wszystkie korzystają z sześciocylindrowego silnika MAN 12,4 l z homologacją do pracy na paliwie HVO100. Nowością jest możliwość regulacji poziomu mocy w dół, co pozwala dopasować ciągnik do lżejszych zadań i ograniczyć spalanie. Standardowo dostępna jest funkcja DynamicPerformance, która automatycznie dodaje od 26 do 30 KM, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc hydrauliki czy WOM.

Nowy Fendt 1000 Vario

Zmodernizowany układ VarioDrive dynamicznie rozdziela moment między osiami, zapewniając trakcję w polu i stabilność w zakrętach. Dzięki efektowi „pull-in turn” przód aktywnie wciąga ciągnik w zakręt, co poprawia zwrotność. Silnik pracuje w koncepcji Fendt iD – wysoki moment obrotowy osiągany jest przy niskich obrotach (nominalnie 1700 obr./min), a 60 km/h można uzyskać już przy 1450 obr./min. Zwiększono też okres między wymianami oleju w przekładni – z 2000 do 4000 godzin.

Zmieniony system oświetlenia 

Jedną z największych zmian jest kompletnie nowy system oświetlenia kabiny i masztu roboczego. W wersji UltraVision ciągnik oferuje do 120 500 lumenów, a każdy reflektor LED można przyciemniać w pięciu stopniach. Możliwe jest tworzenie i zapisywanie profili świetlnych – np. dla pracy w łańcuchu żniwnym czy nocnego frezowania na placu budowy. Dodatkowo wprowadzono oświetlenie GroundVision w błotnikach, ułatwiające pracę z narzędziami zaczepionymi z tyłu po zmroku.

Kabina czwartej generacji

Kabina czwartej generacji oferuje fotel Titanium z elektryczną regulacją, wentylacją, ogrzewaniem, masażem i pamięcią ustawień. Do tego dochodzą klimatyzacja z automatycznym sterowaniem, opcjonalna przyciemniana szyba tylna oraz nowa lodówka kompresorowa (12 l). W 2026 roku pojawi się także integracja z Apple CarPlay.

System CAS

Standardowy system Concentric Air System (CAS) pomaga w jeszcze skuteczniejszym chłodzeniu silnika, w którym filtr czyszczony jest automatycznie dzięki rewersowi wentylatora. Dotychczas była to opcja. Nowością jest automatyczne czyszczenie filtra kabinowego, co poprawia jakość powietrza w zapylonych warunkach i zmniejsza konieczność ręcznych interwencji serwisowych.

Hydraulika, udźwig

Ciągnik ma maksymalnie sześć zaworów z tyłu i jeden z przodu. Opcjonalnie można zamontować dwie pompy LS o łącznym potężnym wydatku 430 l/min. Masa własna wynosi 14 t, a dopuszczalna całkowita – do 21 t (ładowność 7 t).

Konfiguracje osi i opon

Fendt oferuje szeroki wybór konfiguracji osi i opon. W Europie dostępna jest rozsuwana oś tylna (2,5 m szerokości), a nowością są fabryczne bliźniaki do upraw rzędowych (480/95R54). Pojawiła się też opcja podwójnych piast kół, co zwiększa przenoszenie sił i ogranicza poślizg.

System VarioGrip pozwala regulować ciśnienie w oponach w trakcie jazdy. Dodatkowo dostępne są nowe obciążniki – 1,3 t na koło tylne i 2,2 t z przodu – o zmniejszonych wymiarach.

Inne zastosowania Fendt 1000 Vario

Maszyna została przystosowana także do pracy w leśnictwie, budownictwie czy zimowym utrzymaniu dróg. Opcjonalny pakiet do jazdy wstecz obraca fotel i podłokietnik sterujący, co ułatwia obsługę frezarek czy rozdrabniaczy. Dostępne jest także podgrzewane, laminowane przednie okno, zwiększające odporność na uderzenia i poprawiające izolację akustyczną.

Automatyzacja transportu ziarna

Na rynku USA nowością jest możliwość fabrycznego przygotowania ciągnika do pracy w systemie PTx OutRun, czyli automatyzacji transportu ziarna Trimble. System ten umożliwia autonomiczne ustawienie się w jednej linii z kombajnem i rozładunek w predefiniowanej strefie.

Fendt 1000 Vario Gen4 trafi do sprzedaży jesienią 2025 roku.

Źródło: Fendt, opr. mw

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
05. grudzień 2025 05:19