Cztery modele serii Fendt 1000 Vario
Seria obejmuje cztery wersje: 1040 (426 KM), 1044 (466 KM), 1048 (507 KM) i 1052 (550 KM). Wszystkie korzystają z sześciocylindrowego silnika MAN 12,4 l z homologacją do pracy na paliwie HVO100. Nowością jest możliwość regulacji poziomu mocy w dół, co pozwala dopasować ciągnik do lżejszych zadań i ograniczyć spalanie. Standardowo dostępna jest funkcja DynamicPerformance, która automatycznie dodaje od 26 do 30 KM, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc hydrauliki czy WOM.
Nowy Fendt 1000 Vario
Zmodernizowany układ VarioDrive dynamicznie rozdziela moment między osiami, zapewniając trakcję w polu i stabilność w zakrętach. Dzięki efektowi „pull-in turn” przód aktywnie wciąga ciągnik w zakręt, co poprawia zwrotność. Silnik pracuje w koncepcji Fendt iD – wysoki moment obrotowy osiągany jest przy niskich obrotach (nominalnie 1700 obr./min), a 60 km/h można uzyskać już przy 1450 obr./min. Zwiększono też okres między wymianami oleju w przekładni – z 2000 do 4000 godzin.
Zmieniony system oświetlenia
Jedną z największych zmian jest kompletnie nowy system oświetlenia kabiny i masztu roboczego. W wersji UltraVision ciągnik oferuje do 120 500 lumenów, a każdy reflektor LED można przyciemniać w pięciu stopniach. Możliwe jest tworzenie i zapisywanie profili świetlnych – np. dla pracy w łańcuchu żniwnym czy nocnego frezowania na placu budowy. Dodatkowo wprowadzono oświetlenie GroundVision w błotnikach, ułatwiające pracę z narzędziami zaczepionymi z tyłu po zmroku.
Kabina czwartej generacji
Kabina czwartej generacji oferuje fotel Titanium z elektryczną regulacją, wentylacją, ogrzewaniem, masażem i pamięcią ustawień. Do tego dochodzą klimatyzacja z automatycznym sterowaniem, opcjonalna przyciemniana szyba tylna oraz nowa lodówka kompresorowa (12 l). W 2026 roku pojawi się także integracja z Apple CarPlay.
System CAS
Standardowy system Concentric Air System (CAS) pomaga w jeszcze skuteczniejszym chłodzeniu silnika, w którym filtr czyszczony jest automatycznie dzięki rewersowi wentylatora. Dotychczas była to opcja. Nowością jest automatyczne czyszczenie filtra kabinowego, co poprawia jakość powietrza w zapylonych warunkach i zmniejsza konieczność ręcznych interwencji serwisowych.
Hydraulika, udźwig
Ciągnik ma maksymalnie sześć zaworów z tyłu i jeden z przodu. Opcjonalnie można zamontować dwie pompy LS o łącznym potężnym wydatku 430 l/min. Masa własna wynosi 14 t, a dopuszczalna całkowita – do 21 t (ładowność 7 t).
Konfiguracje osi i opon
Fendt oferuje szeroki wybór konfiguracji osi i opon. W Europie dostępna jest rozsuwana oś tylna (2,5 m szerokości), a nowością są fabryczne bliźniaki do upraw rzędowych (480/95R54). Pojawiła się też opcja podwójnych piast kół, co zwiększa przenoszenie sił i ogranicza poślizg.
System VarioGrip pozwala regulować ciśnienie w oponach w trakcie jazdy. Dodatkowo dostępne są nowe obciążniki – 1,3 t na koło tylne i 2,2 t z przodu – o zmniejszonych wymiarach.
Inne zastosowania Fendt 1000 Vario
Maszyna została przystosowana także do pracy w leśnictwie, budownictwie czy zimowym utrzymaniu dróg. Opcjonalny pakiet do jazdy wstecz obraca fotel i podłokietnik sterujący, co ułatwia obsługę frezarek czy rozdrabniaczy. Dostępne jest także podgrzewane, laminowane przednie okno, zwiększające odporność na uderzenia i poprawiające izolację akustyczną.
Automatyzacja transportu ziarna
Na rynku USA nowością jest możliwość fabrycznego przygotowania ciągnika do pracy w systemie PTx OutRun, czyli automatyzacji transportu ziarna Trimble. System ten umożliwia autonomiczne ustawienie się w jednej linii z kombajnem i rozładunek w predefiniowanej strefie.
Fendt 1000 Vario Gen4 trafi do sprzedaży jesienią 2025 roku.
Źródło: Fendt, opr. mw
