StoryEditorKombajny

Nowy kombajn Claas Trion – czym się wyróżnia? [FOTO, FILM]

11.08.2021., 11:08h
Do 12 tys. litrów pojemności zbiornika na zboże z wyładunkiem do 130 l/s, silnik o mocy do 435 KM oraz łatwy do zmiany przyrząd żniwny do 12 m lub 12 rzędów. To tylko część zalet nowego kombajnu Claas Trion. Jakie jeszcze ma cechy i kiedy pojawi się na polskich polach?

Claas w ciągu ostatnich 2 lat, zmodernizował niemal całą gamę swoich kombajnów. Zmiany zostały zapoczątkowane rozmowami przedstawicieli Claas z rolnikami i partnerami handlowymi, w wyniku których powstała m.in. nowa seria kombajnów zbożowych Trion.

Elastyczny kombajn Claas dla gospodarstw rodzinnych i firm świadczących usługi rolnicze

Przedstawiciele Claasa podkreślają, że Trion jest przeznaczony zarówno dla rodzinnych gospodarstw, jak i wielkopowierzchniowych gospodarstw oraz przedsiębiorstwa usług rolniczych. Kombajn można także łatwo zmienić w zależności od uprawy – Claas zapewnia, że ich nowa maszyna rolnicza dobrze sprawdzi się w zbiorze pszenicy, rzepaku, kukurydzy, soi czy nawet ryżu.

O dużych możliwościach przystosowania maszyny do aktualnych potrzeb gospodarstwa świadczyć ma możliwości szybkiej zmiany przyrządu żniwnego o szerokości do 12 metrów  lub 12 rzędów. Takiej zmiany można dokonać bez narzędzi.

Wydajny system omłotu w kombajnach Claas Trion

Zespół młócący APS z bębnem przyspieszającym i dużym bębnem młócącym jest odpowiedzialny za wstępne oddzielenie w wszystkich modelach Trion. Na tym etapie 90 procent ziaren jest już delikatnie wymłócone. Za oddzielanie końcowe odpowiada Multifinger Separtion System (MSS), który równo rozluźnia warstwę słomy i ułatwia oddzielanie, zwłaszcza przy mokrej słomie. Model flagowy, Trion 750 w obszarze oddzielenia finalnego ma zastosowane podwójne rotory, pozostałe modele mają tu pojedyncze rotory.

Kombajny Claas Trion mają zastosowany bardzo wydajny system czyszczenia Jet Stream wraz z dmuchawą turbinową, hydraulicznym wariatorem dmuchawy i podwójnie wentylowanym stopniem opadania dla czyszczenia wstępnego. Zapewniają one pełną wydajność nawet pryz 20-procentowym nachyleniu bocznym.

Kombajn Claas Trion zapewnia wyładunek ziarna do 130 l/sek.

W zależności od modelu pojemność zbiornika w nowej serii kombajnów Claas może wynieść:

  • 8000 litrów,
  • 9000 litrów,
  • 10 500 litrów,
  • 11 000 litrów,
  • 12 000 litrów.

Na uwagę zasługuje także prędkość rozładunku zboża – ta może wynosić od 90 do 130 l/s. Na sprawny wyładunek ziarna ma wpływ także duży kąt wychylenia rury rozładowczej wynoszący 105 stopni. Dzięki temu operator podczas rozładunku ma doskonałą widoczność na końcówkę rury.

Dodatkowo Claas Trion może być wyposażony w Profi Cam, co umożliwia szerokokątny widok na przyczepę lub nadbudowę pojazdu transportowego, co wpływa na precyzje rozładunku. Żeby w jeszcze większym stopniu precyzyjnie rozładowywać ziarno kombajn może zostać doposażony w końcówkę obrotową rury wyładowczej, która struje się za pomocą wielofunkcyjnego uchwytu Cmotion.

Kombajny Claasa wyposażono w mocne i ekonomiczne silniki

Wszystkie modele kombajnów Claas z serii Trion napędzane są najnowszą generacją 6-cylindrowych silników o pojemności 6,7 lub 8,9 l o mocy od 285 do 435 KM.  Swoją prędkość nominalną jednostki common rail osiągają już przy 1900 obr/min, natomiast dla prędkości transportowej wystarczy ciche i oszczędne 1650 obr/min.

Jednostki te wyposażone są w system automatycznej regulacji mocy Dynamic Power, dzięki temu rozwiązaniu wielkość spalania zmniejsza się nawet o 10 proc. W zależności od modelu Claas Trion może mieć zbiornik na olej napędowy o pojemności od 600 do nawet 1000 litrów. Dodatkowo możliwe jest przewożenie 80 lub 100 litrów AdBlue do oczyszczania spalin. Każda z zastosowanych silników spełnia także normy emisji spalin Stage V.

Claas Trion z napędem na 4 koła lub z podwoziem gąsienicowym

Claas w kombajnach serii Trion daje do wyboru różne warianty podwozia. W wersji Montana podwozie wyrównują nachylenia boczne o maks. 18 proc., a nachylenia wzdłużne o maks. 6 proc. Dodatkowo wersja  Montana może być wyposażona w napęd na wszystkie koła Power Trac, funkcje czyszczenia Auto Slope  oraz elektryczną blokadę mechanizmu różnicowego przednich kół.

Z kolei wersja Trion Terra Trac ma podwozie gąsiennicowe, w trzech wersjach szerokości gąsienic: 635 mm, 735 mm lub 890 mm. Niezależnie od rodzaju podwozia, kombajny mogą osiągać prędkość transportową do 30km/h, a szerokość transportowa w zależności od modelu wynosi  od 3,29 m do 3,49 m.

Claas Trion jest wyposażony w automatyczne systemy wspierające kombajnistę

Jak podkreślają przedstawiciele firmy Claas, każdy z modeli kombajnów Claas Trion może zostać wyposażony w różne systemy automatyki i wspomagania pracy operatora.  

Oto jakie systemy stanowiące elementy Cemos Automatic i Cemos Dialog mogą znaleźć się na wyposażeniu serii Trion: 

  • Auto Crop Flow – wykrywa skoki obciążenia podczas oddzielania wstępnego i finalnego oraz na silniku i w razie potrzeby ogranicza przepływ materiału do zespołu młócącego;
  • Cruise Pilot – automatycznie steruje prędkością jazdy w trzech wstępnie wybieranych trybach: „Tempomat” zapewniający stałą prędkość jazdy, „Stała przepustowość” zapewniająca równomierne wykorzystanie wydajności wszystkich jednostek nawet w bardzo zmiennych warunkach zbioru oraz „Maksymalna przepustowość z kontrolą strat” zapewniająca konsekwentne młócenie na granicy wydajności maszyny;
  • Auto Slope – system, który przy nachyleniu wzdłużnym kombajnu dostosowuje liczbę obrotów dmuchawy turbinowej w taki sposób, aby wydajność czyszczenia pozostała stabilna;
  • Cemos Auto Cleaning –  prędkość obrotowa dmuchawy oraz otwory sita górnego i dolnego są automatycznie dostosowywane do zmieniających się warunków omłotu;
  • Cemos Auto Threshing – szczelina klepiska młocarni i prędkość obrotowa zespołu młócącego APS są automatycznie dostosowywane do warunków omłotu;
  • Cemos Auto Separation – ta funkcja modeli TRION z systemem APS HYBRID automatycznie dostosowuje prędkość obrotową rotorów i pozycję pokryw rotorów do zmieniających się warunków zbioru.

Komfort operatora w kabinach kombajnów Claas Trion

Nowa kabina zastosowana w kombajnach Claas serii Trion charakteryzuję się duża przestrzenią, wyposażonym w obustronnie obracany o 30 stopni fotel skórzany, wraz z podnóżkami. W kombajnie zwiększono szyby przednie i boczne i zwężono słupki, dzięki czemu zwiększyła się operatorowi widoczność. Dodatkowo w kabinie zamontowano 30 l chłodzony schowek. 

Claas zaproponował 4 system automatycznego kierowania do wyboru. Laser Pilot, który z punkt odniesienia przyjmuje lewą krawędź łanu. Field Scanner zamontowany w dachu kabiny, który kieruje kombajnem przez optyczne skanowanie łanu oraz ścieżek technologicznych. Podczas zbioru kukurydzy na ziarno TRION jest kierowany przez funkcję Auto Pilot w oparciu czujnik zamontowany na zrywaczu Corio lub Corio Conspeed. Kolejną opcją jest GPS Pilot z nawigacją satelitarną.  Współpracuje on z nowym terminalem CEMIS 1200, z wyświetlaczem o przekątnej 12 cali. Ma on możliwość pokazania terenu w wersji 2D i 3D, mapowania plonów i wyświetlania plonów w czasie rzeczywistym.

Claas poinformował, że wszystkie modele kombajnu Trion będą dostępne w konfiguratorze produktów już od jesieni 2021 i można je zamawiać już na żniwa 2022 roku.

Joanna Białek 
Fot. Claas Polska

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
09. grudzień 2024 21:15