StoryEditorWiadomości rolnicze

Pierwszy ciągnik hybrydowy z lat 90

22.12.2016., 15:12h
Pierwszym ciągnikiem o nowoczesnej konstrukcji wykorzystującym napęd spalinowo-elektryczny był Eltrac E135 opracowany w 1996 roku przez niemieckiego konstruktora Rolanda Schmetza. Maszyna powstała na bazie produkowanego seryjnie ciągnika New Holland M135.

W standardowym traktorze tuż za 7,4-litrowym sześciocylindrowym silnikiem Iveco (135 KM), znajdowała się skrzynia biegów Powershift z 6 biegami i 3 zakresami. W Eltracu zamiast mechanicznie napędzanego układu jezdnego zastosowano napęd elektryczny.

Za silnikiem, umieszczono – podłączony do wału korbowego – generator prądu. Wytworzona energia elektryczna, poprzez przetwornicę napięcia (która zamieniała prąd zmienny na prąd stały) trafiała na silnik elektryczny, który napędzał osie jezdne i wałek WOM. Eltrac E135 nie miał więc stałych przełożeń, a prędkość jazdy można było płynnie zmieniać w dwóch zakresach: od 0 do 17 km/h (prace polowe), od 0 do 40 km/h (jazda transportowa).

Atutem takiego rozwiązania było niebywałe jak na ciągnik przyspieszenie. Osiągnięcie maksymalnej prędkości 40 km/h z postoju zajmowało tylko 12 sekund! Całość sterowana była przez układ elektroniczny, którego elementy umieszczone były na specjalnej ramie nad dachem ciągnika. W kabinie znajdował się panel komputera, który oprócz podawania podstawowych informacji (np. dotyczących zużycia paliwa) wykorzystywany był do ustawiania wydajności jazdy. Choć twórca maszyny miał wiele pomysłów na udoskonalenie konstrukcji i wprowadzenie sprzętu do seryjnej produkcji, model Eltrac pozostał prototypem.

Przemysław Staniszewski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
28. kwiecień 2024 00:31