Dla kogo jest paszowóz SelfLine 2000+?
Maszyna została stworzona z myślą o największych gospodarstwach specjalizujących się w hodowli bydła i produkcji mleka. Producent zapewnia, że wóz może obsłużyć stada liczące nawet 2 tys. zwierząt. Jednorazowo przyrządzony TMR pozwala na nakarmienie 320 szt. krów. Wóz napędzany jest silnikiem o mocy 510 KM i został zbudowany na czterech osiach, co pozwala mu na sprawne poruszanie po nierównym terenie.
Silnik Volvo 510 KM i niskie obroty: wydajność i oszczędność paliwa
W maszynie zastosowana została jednostka napędowa marki Volvo charakteryzująca się koncepcją niskich obrotów. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny już przy 1200 obr./min. Zapewnia więc wydajne odsysanie, płynne mieszanie i niższe zużycie paliwa. Dzięki temu duża moc dostępna jest przy niższych prędkościach obrotowych, a praca maszyny jest wydajna oraz cicha.
Napęd przekazywany jest na trzy osie, wszystkie cztery są zaś skrętne, co mimo gabarytów maszyny umożliwia manewrowanie w oborze i podwórzu. Konstrukcja maszyny umożliwia sprawne jej przemieszczanie na znacznych odległościach między budynkami, gdzie znajdują się zwierzęta oraz komponenty paszowe. Podwozie zapewnia dużą wytrzymałość, stabilność i bezpieczeństwo także przy pełnym obciążeniu i w trudnym terenie. Dopuszczona masa całkowita wozu wynosi 50 t.
Zbiornik 45 m³ i mieszanie TMR
Wóz jest wyposażony w potężny zbiornik o pojemności 45 m³. Za mieszanie składników TMR odpowiadają trzy pionowe ślimaki, które zapewniają szybkie i homogeniczne mieszanie paszy. Zbiornik mieszający jest w całości wyłożony silonoxem, odporną na zużycie specjalną stalą firmy Siloking, która zwiększa trwałość zbiornika.
Silonox w paszowozie
Silonox jest bardzo wytrzymałym stopem stali szlachetnej o wysokiej odporności na ścieranie. Jest on stosowany wyłącznie w technologii mieszania pasz Siloking.
Blachy silonox są umieszczone po obu stronach zasuwy i są zlicowane z jej obudową po wewnętrznej stronie zbiornika. Również obrzeże otworu wysypu przy dnie zbiornika jest wykonane z silonoxu, co zapewnia odpowiednią szczelność i zapobiega stratom paszy.
Rama nośna Siloking o przekroju rurowym stanowi podstawę wysokowydajnego podwozia. Jest ona bardzo wytrzymała na obciążenia i skręcenie. W połączeniu z dopasowanymi czujnikami tensometrycznymi gwarantuje właściwą dokładność ważenia, także przy nierównych nawierzchniach i przy w pełni załadowanym zbiorniku mieszającym.
Szybkie pobieranie kiszonki
Jednostka mieszająca imponuje pojemnością. W połączeniu z wytrzymałym podwoziem gwarantuje ogromną ładowność wynoszącą 20 t. Zbiornik został zaprojektowany tak, aby spełnić wymagania dużych zwierząt gospodarskich. Kolejną atrakcją techniczną jest potężny frez, który osiąga wysokość pobierania do 7 m. Oznacza to, że duże ilości kiszonki mogą być czerpane z wysokich silosów w możliwie krótkim czasie.
Siloking zapewnia, że wóz SelfLine 2000+ otrzymał ergonomiczną, przejrzystą i zaprojektowaną z myślą o wydajności kabinę. Znajduje się w niej duży wyświetlacz. Obsługa maszyny jest intuicyjna, a pozycja operatora w fotelu wygodna. Ma on zapewnioną maksymalną kontrolę nad regulacjami maszyny i duży komfort pracy także podczas długotrwałych procesów związanych z przygotowaniem i podaniem krowom TMR. Wszystkie ważne funkcje maszyny takie jak system zarządzania karmieniem Siloking oraz system Siloking DryScan są w pełni zintegrowane i mogą być sterowane za pomocą szerokiej gamy koncepcji obsługi.
Siloking Data to standardowo zintegrowany system ważenia z 7-calowym terminalem w kabinie. Umożliwia precyzyjny załadunek i kontrolę porcji. Sterowanie funkcjami hydraulicznymi odbywa się za pomocą wielofunkcyjnego podłokietnika.
Podczas załadunku system w czasie rzeczywistym wyświetla aktualną wagę ładowanej paszy. Operator otrzymuje także informację dotyczącą docelowej wagi składnika oraz ilości, która pozostała do załadowania. System pozwala na przechowywanie wielu list żywieniowych (receptur), przypisanych do konkretnych grup zwierząt (np. krowy mleczne, jałówki, zasuszone).
Kontrola dystrybucji paszy
Umożliwia także śledzenie, ile paszy zostało rzeczywiście załadowane, co jest niezbędne do kontroli zapasów i późniejszej analizy kosztów. Po załadowaniu paszy, system monitoruje proces dystrybucji. Operator wybiera grupę, którą ma karmić. System wyświetla, ile paszy należy wydać dla tej konkretnej grupy. W miarę jak pasza jest wysypywana, waga na terminalu maleje, informując operatora, kiedy osiągnięto wymaganą wagę dla tej części obory.
Siloking DryScan to system do pomiaru zawartości suchej masy w czasie rzeczywistym, który umożliwia automatyczną korektę dawki, co jest kluczowe dla optymalnej jakości paszy i zdrowia zwierząt. System określa zawartość suchej masy w paszy bezpośrednio podczas załadunku – w czasie rzeczywistym. W rezultacie świeża masa jest automatycznie dostosowywana, a dawka pozostaje stała, każdego dnia.
320 krów z jednej mieszanki
– Naszym celem było stworzenie największego samojezdnego wozu paszowego w ramach prawnych dla gospodarstw o szczególnie wysokich wymaganiach logistycznych. I udało nam się! Jedną mieszanką można nakarmić nawet 320 zwierząt. To nie tylko zmniejsza liczbę codziennych mieszanek, ale także oszczędza cenny czas pracy i jednocześnie zwiększa precyzję karmienia – mówi Sascha Behrend, kierownik sprzedaży w Siloking.
Producent zapewnia, że maszyna charakteryzować się będzie ogromną trwałością. Wóz został zaprojektowany na 20 tys. h pracy.
– Dzięki SelfLine 4.0 System 2000+ prezentujemy maszynę, która wyznacza nowe standardy. Najnowocześniejsza technologia, która nigdy wcześniej nie została zainstalowana w samojezdnym wozie paszowym na całym świecie. Nacisk położono na oszczędność czasu i precyzję, aby zaspokoić potrzeby rosnącej liczby dużych gospodarstw rolnych na całym świecie. Większa moc, większa wydajność – aby karmienie w dużych gospodarstwach było opłacalne – zapewnia Sascha Behrend.
Tomasz Ślęzak
fot. T. Ślęzak
