Dopłaty bezpośrednie: są problemy z wnioskami. ”Za błędy zapłaci rolnik”Canva
StoryEditorDopłaty bezpośrednie 2025

Dopłaty bezpośrednie: są problemy z wnioskami. "Za błędy zapłaci rolnik"

16.05.2025., 13:12h

Rolnicy od kilku dni mają problem ze złożeniem wniosku o dopłaty bezpośrednie. Ministerstwo rolnictwa przyznaje, że wie o problemie, ale zapewnia, że trwają prace nad optymalizacją aplikacji eWniosekPlus. – Koszty błędów wynikłych z ułomności systemu poniesie rolnik – komentują doradcy rolni.

Są problemy ze złożeniem wniosku o dopłaty bezpośrednie

Rolnicy alarmują, że od kilku dni jest problem ze złożeniem wniosku o dopłaty bezpośrednie w eWniosku Plus.

–  Nieprawidłowo działają warstwy cyfrowe w aplikacji e‑wniosek Plus. Występują poważne utrudnienia w korzystaniu z systemu – warstwy ładują się bardzo wolno, nie wszystkie są widoczne, a część z nich w ogóle się nie wczytuje, mimo że powinny być przypisane do danej działki – tłumaczy jeden z doradców.

Za błędy zapłaci rolnik

Taki sposób funkcjonowania systemu uniemożliwia składanie wniosków. Doradcy i rolnicy rozumieją, że system jest obecnie przeciążony. Ale stan techniczny narzędzia nie może w tak istotny sposób utrudniać składania wniosków o dopłaty.

– Koszty błędów wynikłych z ułomności systemu poniesie rolnik – komentują doradcy.

Ministerstwo rolnictwa przyznaje: mogły wystąpić chwilowe trudności 

Sprawę tę skomentowało ministerstwo rolnictwa. W wyjaśnieniu przesłanym do redakcji Tygodnika Poradnika Rolniczego resort przyznaje, że w ostatnich dniach mogły wystąpić chwilowe trudności w funkcjonowaniu aplikacji eWniosekPlus, wynikające z nagłego wzrostu liczby składanych wniosków.

– Zwiększone zainteresowanie wiąże się z pierwotnym terminem zakończenia naboru, który przypadał na 15 maja 2025 r. Do 12 maja 2025 r. złożono łącznie 48 tys. wniosków, podczas gdy tylko jednego dnia – 13 maja – liczba ta wyniosła aż 47 tysięcy – wylicza ministerstwo.

"ARiMR dokłada wszelkich starań"

Resort podkreśla, że intensywne obciążenie systemu w krótkim czasie mogło wpłynąć na obniżenie jego wydajności. Ale zapewnia, że ARiMR dokłada wszelkich starań, aby sytuacje związane z przeciążeniem systemu nie powtarzały się w przyszłości.

Resort rolnictwa: trwają prace nad dalszą optymalizacją aplikacji eWniosekPlus

Ministerstwo dodaje też, że obciążenie baz danych jest monitorowane na bieżąco, a poprawność działania aplikacji jest regularnie sprawdzana zarówno przez wykonawcę systemu, jak i przez wewnętrzny zespół utrzymania eWniosekPlus.

– Trwają również prace nad dalszą optymalizacją aplikacji eWniosekPlus, w szczególności w zakresie wydajności baz danych, komunikacji z użytkownikiem oraz dostępności danych graficznych i słownikowych – zaznacza resort.

Kamila Szałaj

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
06. czerwiec 2025 09:34