
Są problemy ze złożeniem wniosku o dopłaty bezpośrednie
Rolnicy alarmują, że od kilku dni jest problem ze złożeniem wniosku o dopłaty bezpośrednie w eWniosku Plus.
– Nieprawidłowo działają warstwy cyfrowe w aplikacji e‑wniosek Plus. Występują poważne utrudnienia w korzystaniu z systemu – warstwy ładują się bardzo wolno, nie wszystkie są widoczne, a część z nich w ogóle się nie wczytuje, mimo że powinny być przypisane do danej działki – tłumaczy jeden z doradców.
Za błędy zapłaci rolnik
Taki sposób funkcjonowania systemu uniemożliwia składanie wniosków. Doradcy i rolnicy rozumieją, że system jest obecnie przeciążony. Ale stan techniczny narzędzia nie może w tak istotny sposób utrudniać składania wniosków o dopłaty.
– Koszty błędów wynikłych z ułomności systemu poniesie rolnik – komentują doradcy.
Ministerstwo rolnictwa przyznaje: mogły wystąpić chwilowe trudności
Sprawę tę skomentowało ministerstwo rolnictwa. W wyjaśnieniu przesłanym do redakcji Tygodnika Poradnika Rolniczego resort przyznaje, że w ostatnich dniach mogły wystąpić chwilowe trudności w funkcjonowaniu aplikacji eWniosekPlus, wynikające z nagłego wzrostu liczby składanych wniosków.
– Zwiększone zainteresowanie wiąże się z pierwotnym terminem zakończenia naboru, który przypadał na 15 maja 2025 r. Do 12 maja 2025 r. złożono łącznie 48 tys. wniosków, podczas gdy tylko jednego dnia – 13 maja – liczba ta wyniosła aż 47 tysięcy – wylicza ministerstwo.
"ARiMR dokłada wszelkich starań"
Resort podkreśla, że intensywne obciążenie systemu w krótkim czasie mogło wpłynąć na obniżenie jego wydajności. Ale zapewnia, że ARiMR dokłada wszelkich starań, aby sytuacje związane z przeciążeniem systemu nie powtarzały się w przyszłości.
Resort rolnictwa: trwają prace nad dalszą optymalizacją aplikacji eWniosekPlus
Ministerstwo dodaje też, że obciążenie baz danych jest monitorowane na bieżąco, a poprawność działania aplikacji jest regularnie sprawdzana zarówno przez wykonawcę systemu, jak i przez wewnętrzny zespół utrzymania eWniosekPlus.
– Trwają również prace nad dalszą optymalizacją aplikacji eWniosekPlus, w szczególności w zakresie wydajności baz danych, komunikacji z użytkownikiem oraz dostępności danych graficznych i słownikowych – zaznacza resort.
Kamila Szałaj