Wniosek o lepszy dostęp do KRUSArchive Media
StoryEditorKRUS

Utrudniony dostęp do KRUS. Gdzie to zgłosić?

13.03.2025., 13:00h

KRUS odgrywa ważną rolę w życiu rolników, zapewniając im przede wszystkim ubezpieczenie. Co jednak zrobić, kiedy dostęp do placówki lub niezbędnych informacji on line jest utrudniony? Gdzie to zgłosić? Sprawdźmy

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pracuje nad tym, aby z jej usług mogło korzystać coraz więcej rolników, także tych ze szczególnymi potrzebami. KRUS chce być jeszcze lepiej dostępny stacjonarnie, jak i online. Za wdrażanie rozwiązań w tym kontekście odpowiada koordynator ds. dostępności.

Jak rolnik ma zgłosić problemy z dostępnością do KRUS?

KRUS informuje, że rolnik może:

  • zgłosić wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej – czyli przekazanie materiałów, które są niedostępne, ponieważ zgodnie z art.18 ust.1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.848), każdy ma prawo do dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo do uzyskania treści za pomocą alternatywnego sposobu dostępu;
  • zgłosić wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej – formularz można pobrać ze strony KRUS lub napisać go na własną rękę – są to te sytuacje, kiedy osoba o specjalnych potrzebach chce załatwić sprawę w KRUS, ale budynek nie jest dostępny architektonicznie, bo na przykład nie ma podjazdu dla wózków inwalidzkich, windy, czy dostosowanej toalety lub informacyjno-komunikacyjnie, ponieważ nie ma tłumacza języka migowego.

We wniosku należy opisać, jakie przeszkody utrudniają załatwienie sprawy lub wskazać stronę internetową, do której dostęp jest utrudniony. Ponadto, żądanie powinno zawierać: dane osoby zgłaszającej i sposób kontaktu.

Ile rolnik będzie czekał na odpowiedź KRUS? 

W przypadku dostępności cyfrowej Kasa odpowie na potrzeby zainteresowanych w ciągu 7 dni, natomiast w zakresie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej w ciągu 14 dni.

Gdzie należy złożyć wniosek o dostępność?

Wnioski można przesyłać drogą tradycyjną, czyli listownie na adres Centrali KRUS: al. Niepodległości 190, 00-608 Warszawa; osobiście w Centrali KRUS lub elektronicznie: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Źródło: KRUS

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
05. grudzień 2025 07:48