Nowy ”Ursus C-330” z Indii. Ma 4×4 i kosztuje jak używanyAdam Ładowski
StoryEditormaszyny rolnicze

Nowy „Ursus C-330” z Indii. Ma 4×4 i kosztuje jak używany

23.11.2025., 13:00h
Adam ŁadowskiAdam Ładowski

Podczas targów Agritechnica 2025 obok najnowszych innowacji można było znaleźć także maszyny o klasycznym charakterze. Mimo upływu lat prosta mechanika wciąż ma swoich zwolenników, a w połączeniu z odświeżonym wyglądem potrafi przyciągnąć uwagę. Przykładem jest indyjski odpowiednik Ursusa C-330. Ma 4×4 i kosztuje jak używany.

Dzisiaj bierzemy pod lupę ciągnik, który w Indiach robi za małego wojownika polowego – VST Shakti 932 DI. Słowo “Shakti” oznacza w hinduizmie boską energię, moc i siłę – i jakby tak się dobrze przypatrzeć, może w tym przypadku coś w tym jest.

Nowy „Ursus C-330” z Indii

„Trzydziestka” to tu termin umowny, bo indyjska firma VST miała w przeszłości więcej wspólnego z czeskim Zetorem, niż Ursusem. Choć VST 932 DI bywa określany jako model 30 KM, to jednak zaglądając mu pod maskę znajdziemy silnik diesla o trzech cylindrach i pojemności 1642 cm³. Całkiem przyzwoicie.

Tak czy owak – to niewielki traktor, który dzięki napędowi 4×4 może całkiem sprawnie radzić sobie w polowych warunkach, gdzie tylko wiatr hula, a błoto jest asfaltem. Pod tym względem trochę przypomina Fiata Pandę 4×4 pierwszej generacji, która była lekka, ale wjechała (i wyjechała) wszędzie.

Parametry VST 932 DI

  • Silnik: 3-cylindrowy, diesel, chłodzony cieczą, z bezpośrednim wtryskiem (DI) Pojemność: 1642 cm³
  • Obroty znamionowe: ~2 500 obr/min
  • Maksymalny moment: około 109 Nm
  • Zbiornik paliwa: 25 litrów
  • Filtr powietrza: suchy

Napęd, skrzynia biegów i prędkości

  • Napęd: 4×4 (napęd na cztery koła) – co daje przewagę na nierównym i grząskim terenie.
  • Skrzynia biegów: 9 biegów do przodu + 3 biegi wsteczne
  • Prędkość: do przodu: od 2 do 23 km/h, wstecz: od 2 do 14 km/h
  • Hydraulika, WOM i zdolność podnoszenia
  • WOM: 24 KM, prędkość nominalna 540 obr/min.

Hydraulika i TUZ

  • trzypunktowy układ kategorii I z automatycznym systemem kontroli głębokości pracy maszyn.
  • Udźwig: 1 250 kg – całkiem solidnie jak na maszynę tej klasy.
  • Wymiary, masa i manewrowość
  • Rozstaw osi: 1 520 mm
  • Długość całkowita: 2 510 mm
  • Szerokość: około 1 130 mm (w zależności wersji)
  • Masa (bez balastu): 1 240 kg

Koła i hamulce

  • Opony: przód 6.00 × 12, tył 9.5 × 20 (w zależności wersji mogą być alternatywy)
  • Hamulce: tarczowe
  • Wspomaganie kierownicy
  • Inne fajerwerki i bajery: zderzak, obciążniki, uchwyty, osłona kolektora tłumika, gniazdo zapalniczki

Dla kogo ciągnik z Indii?

Wyobraź sobie: mały, czerwony bojownik z Indii – kompaktowy, sprytny, z napędem na cztery koła, taki hinduski ninja pola. VST 932 DI nie jest gigantem mocy, ale za to jest bardzo praktyczny: manewrowy, wszechstronny i oszczędny. To nie traktor do ciągnięcia 10-tonowych przyczep, ale świetny pomocnik do codziennych zadań – na polu, w sadzie, w przemieszczaniu lekkich narzędzi.

Ma 4×4 i kosztuje jak używany

No dobra, cenowo to nie są kosmiczne kwoty, ale warto wiedzieć, co mówią indyjskie źródła:

VST 932 DI 4WD kosztuje w Indiach od 594 do 615 tys. rupii

To przeliczając kurs (na dziś) – daje to około 30 – 32 tys. zł (orientacyjnie, bo kurs i koszty importu mogą znacząco zmienić cenę w Europie).

W polskich ofertach mini-traktorów można zobaczyć VST MT932 za około 68 900 zł.

Ta indyjska „30” jest bardzo ciekawą opcją. Pokazuje, że choć świat techniki rolniczej prze do przodu, to małe, sprytne ciągniki nadal są i będą potrzebne.

Adam Ładowski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
04. grudzień 2025 12:04