Eksport produktów mlecznych do państw UE
Jak wynika z raportu Biura Strategii i Analiz KOWR, polski handel zagraniczny produktami mlecznymi ma się dobrze. Po I półroczu roku 2025 wiadomo, że zysk z ich sprzedaży na arenie Unii Europejskiej wyniósł 73% wszystkich wpływów uzyskanych z transakcji zagranicznych artykułami mleczarskimi.
O 19% w stosunku do analogicznego okresu roku 2024 wzrosły również przychody z eksportu towarów mlecznych z Polski do pozostałych państw członkowskich i w przeliczeniu na EUR wyniosły 1,5 mld.
Wśród głównych odbiorców produktów mlecznych na rynku unijnym znalazły się takie państwa jak:
- Niemcy – 454 mln EUR (22% wartości);
- Czechy – 143 mln EUR (7% wartości);
- Niderlandy – 136 mln EUR (7% wartości);
- Włochy – 102 mln EUR (5% wartości);
- Rumunia – 99 mln EUR (5% wartości).
Zobacz też: Podlasie płaci najlepiej za mleko. Zobacz, gdzie rolnicy dostają najmniej
Eksport produktów mlecznych do państw pozaunijnych
Zdecydowanie mniejsze ilości produktów mlecznych są eksportowane z Polski do państw spoza UE. W I półroczu br. wartość osiągniętego eksportu wyniosła 27%. Po sześciu miesiącach br. przychody uzyskane z eksportu produktów mlecznych na rynki pozaunijne wyniosły 560 mln EUR i były o 1% wyższe niż w poprzednim roku.
Spośród państw spoza UE największy udział w polskim eksporcie ogółem miały takie państwa jak:
- Wielka Brytania – 99 mln EUR (5% wartości);
- Algieria – 78 mln EUR (4% wartości);
- Ukraina – 65 mln EUR (3% wartości);
- Arabia Saudyjska – 34 mln EUR (2% wartości);
- Chiny – 33 mln EUR (2% wartości).
Jakich produktów mlecznych eksportujemy najwięcej?
Ze struktury towarowej eksportu produktów mlecznych z Polski w pierwszym półroczu 2025 r. wynika, że największy dochód przyniósł eksport serów i twarogów, czyli 650 mln EUR (31%). Nieco mniejszy przychód przyniósł nam eksport mleka płynnego i śmietany, bo 403 mln EUR (20%). Niemal równe dochody wynikają z eksportu masła oraz tłuszczów mlecznych i lodów, kolejno 289 mln (14%) i 274 mln EUR (13%). Natomiast eksport zagęszczonego mleka w proszku wyniósł 196 mln EUR (9%), a jogurtów i napoi zimnych 143 mln EUR (7%). Zdecydowanie najniższy zysk przyniósł eksport serwatki, czyli 117 mln EUR (6%).
Na podstawie przedstawionych danych widać wyraźnie, że Polska umacnia swoją pozycję jako jedna z czołowych potęg mleczarskich w Europie. Coraz większe przychody z eksportu do krajów unijnych, stabilna obecność na rynkach poza UE oraz szeroka gama sprzedawanych produktów wskazują, że sektor mleczarski pozostaje jednym z filarów polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego.
Perspektywy rozwoju są obiecujące – rosnące zapotrzebowanie na zdrową i wysokiej jakości żywność sprawia, że polskie mleko, sery czy masło mają szansę zdobywać kolejne rynki. Wyzwania, takie jak konkurencja cenowa czy zmieniające się regulacje handlowe, z pewnością będą wymagały dalszej elastyczności i inwestycji w innowacje, jednak dotychczasowe wyniki potwierdzają, że polskie mleczarstwo ma solidne fundamenty i potencjał do dalszego wzrostu.
Oprac. Justyna Czupryniak-Paluszkiewicz na podst. KOWR
