
Sprzeciw wobec niekontrolowanej działalności gospodarczej
Wówczas rolnicy podjęli już zdecydowane kroki, a celem ich działania, było „pchnięcie” sprawy na wyższy szczebel. Tak też się stało. Po spotkaniu z udziałem przedstawicieli samorządów, policji, rolników i rządu, które odbyło się w połowie lutego br. w Nowym Targu (woj. małopolskie), zdecydowano, że potrzebne są nowe regulacje prawne, które pozwolą, przede wszystkim rolnikom, uwolnić się od uciążliwych turystów, przez których aktywności m.in. tracą dopłaty bezpośrednie.
Interpelacja ws. off-roadowców
W imieniu rolników do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji została skierowana interpelacja przez posła z Andrzeja Gut-Mostowego, w której wyjaśnił on, jakie uciążliwości spotykają mieszkańców podhalańskich terenów w związku z użytkowaniem przez turystów pojazdów typu off-road, czyli nadmierny hałas, a także zanieczyszczanie powietrza i gleb, degradację terenów oraz zagrożenie bezpieczeństwa.
– Obecne przepisy, w tym art. 157 Kodeksu wykroczeń, są niewystarczające – penalizują jedynie odmowę opuszczenia terenu po żądaniu właściciela, a tryb ścigania wnioskowy znacząco ogranicza możliwości sankcjonowania sprawców. Dodatkowo brak rejestracji wielu pojazdów oraz niemożność ich identyfikacji, a także ograniczone uprawnienia straży gminnej w zakresie kontroli poruszania się po terenach niepublicznych sprawiają, że naruszenia mają charakter powszechny, a ich egzekwowanie jest praktycznie niemożliwe – napisał Gut-Mostowy.
Gut-Mostowy w skierowanej do wyżej wymienionych resortów interpelacji zapytał o następujące kwestie:
- Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie zmiany w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym, która zobowiązałaby do rejestracji wszystkich quadów, skuterów śnieżnych i podobnych pojazdów, umożliwiając ich identyfikację?
- Czy ministerstwo rozważa rozszerzenie uprawnień straży gminnej, co umożliwiłoby przeprowadzanie kontroli i nakładanie kar mandatowych w sytuacjach poruszania się pojazdów po drogach niepublicznych, w tym terenach leśnych, łąkach, polach czy drogach gruntowych?
- Czy ministerstwo rozważa ustanowienie przepisu nakładającego na przedsiębiorców prowadzących działalność wycieczkową z wykorzystaniem ww. pojazdów obowiązek wyposażenia je w lokalizatory GPS i urządzenia umożliwiające rejestrację trasy przejazdu oraz przechowywanie tych danych przez określony czas, co ułatwi kontrolę oraz identyfikację sprawców naruszeń?
- Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie wymogu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności wycieczkowej, z warunkami gwarantującymi zgodność z normami ochrony środowiska, zasadami bezpieczeństwa oraz ochroną praw własności, m.in. poprzez przedstawienie szczegółowych tras przejazdów, harmonogramu działań oraz zgód właścicieli terenów?
- Czy ministerstwo rozważa wprowadzenie zmiany w Kodeksie wykroczeń poprzez wprowadzenie przepisów penalizujących już sam wjazd na teren prywatny bez zgody właściciela, co pozwoli na skuteczniejsze reagowanie na naruszenia i zapobieganie eskalacji konfliktów?
- Czy ministerstwo rozważa w ramach promocji rozwiązań ekologicznych, jako alternatywę dla napędów spalinowych, wprowadzenie możliwości wykonywania tego rodzaju działalności gospodarczej wyłącznie przy użyciu pojazdów z napędem elektrycznym, co mogłoby znacznie ograniczyć emisję spalin oraz hałas?
Prawo o ruchu drogowym to sprawa MI
Jak się okazuje, MKiŚ oraz MSWiA po otrzymaniu interpelacji od posła Gut-Mostowego zgodnie stwierdziły, że odpowiedzi na skierowane pytania oraz przedmiot działania leżą po stronie Ministerstwa Infrastruktury, które zajmuje się przygotowaniem przepisów z zakresu ruchu drogowego i rejestracji pojazdów.
MSWiA przyznało jednak, że „dostrzega zasadność proponowanych zmian w omawianych obszarach oraz podziela ich kierunek” oraz zadeklarowało gotowość do współpracy w przypadku podjęcia prac legislacyjnych nad propozycjami zawartymi w pytaniach skierowanych przez posła Gut-Mostowego.
Natomiast MKiŚ przedstawiło zakres działań, które podejmuje w związku z degradowaniem terenów leśnych przez turystów i problemami w parkach narodowych oraz rezerwatach przyrody, wyjaśniając, jaki jest zakres kompetencji resortu w odniesieniu do pytania o promocję rozwiązań ekologicznych, jako alternatywy dla napędów spalinowych.
Chociaż główne prace legislacyjne nad zmianami w prawie drogowym leżą po stronie MI, ministerstwa wyraziły gotowość do współpracy i podkreśliły, że są świadome problemu. Władze zdają się dążyć do znalezienia skutecznych rozwiązań, które pozwolą chronić środowisko i interesy rolników na Podhalu.
oprac. Justyna Czupryniak-Paluszkiewicz