Oferta produktów BIO w sklepie Carrefour
StoryEditorPolska żywność

Tania żywność z zagranicy zalewa rynek. Co robi rząd?

28.11.2025., 15:00h

Polscy rolnicy skarżą się na brak działań polskiego państwa chroniących krajowy sektor rolno-spożywczy. Ministerstwo rolnictwa zaznacza jednak, że działań jest wiele i to nie tylko na szczeblu krajowym, ale przede wszystkim zagranicznym.

Promocja polskiej żywności w kraju i za granicą

Na biurko Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stefana Krajewskiego trafiła interpelacja posłanki PiS Olgi Semeniuk-Patkowskiej, w której podkreśliła, że w obliczu rosnącej konkurencji w UE, napływu taniej żywności z zagranicy i rosnących kosztów produkcji polscy rolnicy oraz przetwórcy nie widzą realnych działań państwa chroniących krajowy sektor rolno-spożywczy. Zwróciła uwagę na niespójność polityki rządu, rozproszone i niedostosowane programy wsparcia oraz wypieranie polskiej żywności przez importowane produkty o niższych standardach. W związku z tym zapytała o rzeczywistą strategię MRiRW w zakresie ochrony i promocji polskich producentów w kraju i za granicą, a także o to, jakie działania podejmowane są w ramach współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu SA w zakresie promocji eksportu polskiej żywności na rynkach zagranicznych?

Rozmowy z partnerami z krajów trzecich

Jak zapewniło MRiRW, podejmowany jest szereg działań, by dostęp rolników do rynków państw trzecich był łatwiejszy, a współpracę z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Administracji oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii określiło jako ścisłą.

Prowadzone rozmowy z partnerami z krajów trzecich mają na celu:

  • rozwój współpracy bilateralnej,
  • eliminację barier pozataryfowych w dostępie do polskich produktów rolno-spożywczych do zagranicznych rynków,
  • promocję polskiej żywności na świecie.

Co więcej, omawiane są również kwestie regulacji weterynaryjnych i fitosanitarnych.

– Ich włączanie ma na celu wsparcie właściwych inspekcji nadzorowanych przez MRiRW w działaniach zmierzających do znoszenia barier w dostępie do polskich towarów rolno-spożywczych do rynków państw trzecich – czytamy w odpowiedzi MRiRW.

Udział w targach rolno-spożywczych

Nieodłącznym elementem prowadzonych działań jest udział w targach rolno-spożywczych. Aktualnie polscy wystawcy są obecni na 26 wydarzeniach targowo-wystawienniczych organizowanych nie tylko na arenie UE, ale również poza nią w:

  • Chinach,
  • Zjednoczonych Emiratach Arabskich,
  • Japonii,
  • Wielkiej Brytanii,
  • Singapurze,
  • Brazylii,
  • Tajlandii,
  • Korei Płd.,
  • USA,
  • Malezji,
  • Hongkongu,
  • Wietnamie,
  • Australii,
  • Arabii Saudyjskiej,
  • Chile,
  • Kazachstanie,
  • Egipcie.

Zobacz też: Rolnicy kontra tani import. Co obiecuje resort rolnictwa?

Budowanie pozytywnego wizerunku polskiej żywności

Jak podkreśla MRiRW, w działaniach na rzecz promocji eksportu polskiej żywności na rynki zagraniczne ważne jest również jego wspieranie i budowanie pozytywnego wizerunku, co jest możliwe dzięki udziałowi w wydarzeniach organizowanych/współorganizowanych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.

W br. odbywało się to na takich wydarzeniach jak:

  • Polsko – Saudyjskie Forum Inwestycyjne,
  • Polsko – Koreańskie Forum Biznesu,
  • spotkaniu z singapurskimi importerami i dystrybutorami sektora mięsnego.

Z kim współpracuje MRiRW, by promować eksport polskiej żywności na zagraniczne rynki?

Właściwa promocja polskiej żywności byłaby trudna, gdyby nie współprace podejmowane przez MRiRW z takimi instytucjami jak:

  • Ministerstwo Spraw Zagranicznych (MSZ),
  • Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).

– Współpraca ta ma charakter strategiczny, ukierunkowany na budowanie rozpoznawalności polskiej oferty rolno-spożywczej, wspieranie przedsiębiorstw w ekspansji zagranicznej oraz rozwijanie relacji gospodarczych. Działania realizowane są w krajach najbardziej perspektywicznych dla eksportu polskich produktów rolno-spożywczych. Działania te wspierają, wzmacniają i uzupełniają realizowane przez MRiRW i KOWR projekty na rzecz wspierania rozwoju współpracy handlowej sektora rolno-spożywczego z zagranicą – wyjaśnia MRiRW.

Jakie projekty promocyjne zrealizowano?

Z relacji MRIRW wynika, że dzięki zawiązanej współpracy z KOWR oraz MSZ możliwa była realizacja projektów promocyjnych m.in. w:

  • Grecji,
  • Austrii,
  • Irlandii,
  • Singapurze,
  • ZEA.

Ponadto zorganizowano misję polskich przedsiębiorców do Algieru w Algierii i planowana jest ich kolejna misja do Taszkientu w Uzbekistanie.

Jak dodaje MRiRW wspólnie z PAIH oraz KOWR realizowane są działania promocyjne i misje gospodarcze, wspierające polskich producentów rolno-spożywczych w eksporcie. Zagraniczne Biura Handlowe PAIH pomagają w identyfikacji importerów, organizacji spotkań biznesowych oraz promocji oferty na rynkach lokalnych, m.in. poprzez storechecki. MRiRW i KOWR prowadzą też szeroką promocję żywności pod marką „Poland Tastes Good”, organizując narodowe stoiska na 27 międzynarodowych targach oraz liczne działania wspierające eksporterów. Dzięki temu rośnie rozpoznawalność polskiej żywności i liczba kontaktów handlowych, co przyczynia się do wzrostu eksportu, który w okresie styczeń – sierpień 2025 r. osiągnął 37,7 mld EUR (wzrost o 7,3% r/r).

Oprac. Justyna Czupryniak-Paluszkiewicz na podst. sejm.gov.pl

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
17. grudzień 2025 12:08