Będzie abolicja dla ciągników BelarusArch.
StoryEditorAfera z Belarusami

Drakońskie wyroki ominą rolników. Ministerstwo bierze się za ciągniki

07.05.2025., 08:00h

Ministerstwo infrastruktury przygotowuje przepisy, dzięki którym ciągniki Belarus nie trafią na złom. Zapowiedź nowelizacji ustawy w tej sprawie pojawiła się właśnie w rządowym wykazie prac legislacyjnych. Jakie rozwiązania zostały zaproponowane?

Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje nowelizację przepisów, która precyzuje zasady dopuszczania do ruchu drogowego ciągników rolniczych sprowadzanych spoza Unii Europejskiej, dostosowując je do unijnych przepisów. Zgodnie z projektem, każdy taki pojazd będzie traktowany jak nowy, niezależnie od jego wieku. Co jednak najważniejsze, w ustawie znalazł się przepis abolicyjny dla pracujących już ciągników.

Nowe zasady dopuszczenia dla używanych ciągników spoza UE

Projekt zakłada, że każdy ciągnik rolniczy importowany z państw trzecich zostanie objęty procedurą krajowego indywidualnego dopuszczenia nowego pojazdu. Chodzi o zapewnienie, że pojazd spełnia współczesne wymogi techniczne wynikające z rozporządzenia UE 167/2013. Badania takich pojazdów przeprowadzi służba techniczna, a decyzję o dopuszczeniu wyda dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego (TDT).

– Każdy ciągnik rolniczy z kraju trzeciego, niezależnie czy jest nowym pojazdem, czy też używanym, aby zostać zarejestrowany w Polsce, musi zostać objęty świadectwem krajowego indywidualnego dopuszczenia nowego pojazdu – czytamy w projekcie nowelizacji.

Zmiana ta ma zakończyć dotychczasową praktykę rejestrowania ciągników z importu wykorzystującą niejednolite przepisy.

– Pojazdy używane z państwa trzeciego nie mogą uzyskać homologacji typu UE, w związku z czym jedynym sposobem byłoby przejście procesu dopuszczenia indywidualnego – brzmi stanowisko KE, którego odzwierciedleniem są procedowane przepisy.

Afera z Belarusami. Wyrok TSUE i stanowisko Komisji Europejskiej

Podstawą legislacyjną jest wyrok TSUE z 2015 r. (sprawa C-513/15), w którym uznano, że używane ciągniki spoza UE (przypadek ciągników Belarus w Polsce) muszą spełniać takie same standardy, jak nowe, by mogły zostać zarejestrowane w państwie członkowskim. Sprawa ta była omawiana podczas spotkania przedstawicieli Komisji Europejskiej z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury w zeszłym roku, kiedy to potwierdzono wspomnianą wykładnię.

Abolicja dla ciągników Belarus

Dodatkowo w projektowanej ustawie wprowadzony zostanie przepis stanowiący, że “pojazdy zarejestrowane przed dniem wejścia w życie nowych regulacji będą uznawane w określonych przypadkach za spełniające warunki dopuszczenia do ruchu w RP”. Byłoby to zgodne z zapowiedzią wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca wygłoszoną na początku marca podczas sejmowej komisji rolnictwa, a odnoszącą się do ciągników marki Belarus nt. przepisu, który “utrzyma stan zastany, tak aby zmiana tego stanu nie wpłynęła negatywnie na podmioty użytkujące te pojazdy”.

Tysiące rolników może odetchnąć. Unikną drakońskich wyroków

Przypomnijmy. Tysiącom rolników, którzy kupili ciągniki marki Belarus po 2016 roku groziła utrata tych maszyn. Choć były fabrycznie nowe, to nie spełniały warunków technicznych wymaganych w UE dotyczących emisji spalin. Mimo to były rejestrowane. Zdaniem prokuratury niezgodnie z prawem, bo nie posiadały europejskiej homologacji. Dzięki nowelizacji przepisów rolnicy nie będą musieli złomować swoich ciągników i unikną drakońskich wyroków Samorządowego Kolegium Odwoławczego stwierdzających nieważność rejestracji.

Mateusz Wasak

image
Afera z Belarusami

Rolnicy dostają wyroki zamiast obiecanej pomocy rządu

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
14. maj 2025 11:13