StoryEditorWiadomości rolnicze

Gdybym ruszył nim do orki, korbowód wyszedłby bokiem

21.10.2020., 11:10h
– Wiosną podczas transportu w Zetorze Proximie Plus 90 zapaliła się lampka kontrolna smarowania silnika – mówi Marcin Jarocki z Kłyzówki koło Drohiczyna. – Gdy ze znajomym mechanikiem podłączyliśmy manometr, aby sprawdzić, jakie jest ciśnienie oleju, nie mogliśmy uwierzyć w to co widzimy, bo na wolnych obrotach wskazówka nawet nie drgnęła. Dopiero, gdy prędkość silnika przekroczyła 1200 obr./min pojawiło się ciśnienie, które osiągnęło 1,5 atmosfery. A powinno być co najmniej 3,5–4,5 atmosfery. Po rozebraniu traktora okazało się, że brak smarowania to nie jedyny problem w tym ciągniku.

Marcin Jarocki ma w gospodarstwie cztery ciągniki. Zetor Proxima Plus 90 (87 KM) pełni funkcję pomocniczego jeżdżąc z opryskiwaczem, rozsiewaczem, kosiarką, przetrząsaczem czy siewnikiem do kukurydzy. Napędza także przewoźną suszarnię. Jest to traktor z 2017 roku. Został zakupiony jako nowy w firmie Max-Rol z Jeżewa Starego, zastępując w pracy wysłużonego dziesięcioletniego Zetora 6441 (60 KM), który został wzięty przez dealera w rozliczeniu.

– To był ciągnik z ładowaczem czołowym, a że w międzyczasie kupiliśmy ładowarkę, to postanowiliśmy go wymienić na coś nowszego, tym bardziej, że miał już nakręconych ponad 5500 motogodzin – mówi Marcin Jarocki. – Złego słowa o nim powiedzieć nie mogę, bo to była kapitalna maszyna. Co prawda zdarzały się w niej drobne awarie, np. przecieki z pompki sprzęgłowej czy hamulcowej, ale wystarczało wymienić gumki za kilka złotych i przez dwa, trzy lata był z tym spokój. Wcześniej mieliśmy także 115-konnego Zetora 12145 sprowadzonego z Belgii. Choć była to maszyna starsza, bo z 1990 roku, to też nie było z nią większych problemów. Dlatego wybierając nowy ciągnik postawiliśmy na czeski sprzęt. ...

Pozostało 83% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
29. kwiecień 2024 17:21