Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Skorzystaj

r e k l a m a

Partner serwisu

O ile więcej są skłonni zapłacić konsumenci za ekologiczne produkty mleczne?

O ile więcej są skłonni zapłacić konsumenci za ekologiczne produkty mleczne?
Polskie mleko Rynek mleka
Data publikacji 07.10.2021r.

Cena mleka przerzutowego przekroczyła już rekordową, w ostatnim dziesięcioleciu, wartość osiągając tym samym pułap przekraczający 2 zł netto za litr. Notowania cen podstawowych produktów mleczarskich nie potwierdzają jednak uzasadnienia dla tych wysokich cen skupu, co znajduje odzwierciedlenie w, niekorespondujących z nią, relatywnie niskich cenach masła.

Pozostało 0% artykułu.
Więcej przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Masz już prenumeratę lub dostęp?

Możesz już teraz kupić dostęp do wszystkich treści lub do wybranego artykułu

Kup dostęp Kup ten artykuł za 3,69 zł Kup ten artykuł za 0 złpo wyrażeniu zgód

r e k l a m a

Cena mleka w skupie wzrośnie?

Warto jednak wspomnieć, że trend ten, co jest ważne dla dostawców mleka, zwiastuje zwykle podwyżki cen mleka w skupie, które obecnie, w odniesieniu do średniej pięcioletniej, są o 10% wyższe. Pomimo tego, nie zapewniają one oczekiwanego przez rolników poziomu rentowności produkcji. Przyczyną są szybko rosnące koszty produkcji, z którymi zmagają się nie tylko producenci mleka, ale i przetwórcy.

Notowane wartości cen półsurowców ulegają wpływom wielu nieregularnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Należy dostrzec bowiem również wpływ czynników spekulacyjnych, które wprowadzając czynnik niepewności, prowadzą do zakłócenia w łańcuchach dostaw, a zatem mogą być przyczyną niespodziewanych wzrostów cen. Dalsze prognozy zmuszają do refleksji i ostrożności inwestycyjnej.

Kolejne wyzwania dla producentów mleka

Zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej w niedalekiej przyszłości nałożą na sektor mleczarski kolejne wyzwania. Promowane są zarówno nowe standardy reżimu produkcyjnego takie jak „bez GMO”, ale też żywność ekologiczna, w tym mleka organiczne. Czy to aktualnie dobry moment na przekonanie konsumentów, że mleko od szczęśliwych krów jest smaczniejsze i zdrowsze od tego z produkcji konwencjonalnej?

Trendy konsumenckie wskazują na coraz większe zainteresowanie produktami pełnowartościowymi. Rośnie zainteresowanie produktami o zwiększonej ilości białka przy ograniczeniu udziału sacharozy. Oznacza to, że poza produktami bez GMO konsument kieruje się również zawartością makroskładników w produkcie gotowym.

Ile konsumenci są w stanie zapłacić z ekologiczne produkty?

W praktyce istotna jest jednak cena produktu na półce. Badania pokazują stabilny trend wyboru produktów ekologicznych, ale gdy ich cena nie przekracza 110% produktu konwencjonalnego. W przeciwnym razie ma miejsce efekt substytucyjny i konsument decyduje się na zakup tego drugiego.

Przeprowadzone przeze mnie analizy wzrostu kosztów produkcji wykonane zostały na stadzie liczącym około 600 sztuk produkcyjnych, przy dziennej produkcji ok. 18000 litrów. Zakup soi „bez GMO” przy tej skali produkcji wiązał się z wydatkiem wyższym w stosunku do paszy konwencjonalnej aż o 50 000 zł netto miesięcznie.

Producent mleka dostarczając wolny od GMO surowiec, droższy w produkcji o 9 groszy, za litr uzyskuje rekompensatę w wysokości jedynie 5 groszy z tego tytułu.

Oznacza to, że producent surowca jest zmuszony do partycypacji w kosztach dostarczenia surowca bez GMO w kwocie około 4 groszy za litr.

Sytuacja staje się o wiele bardziej skomplikowana w przypadku produktów ekologicznych, ponieważ sam surowiec jest droższy o ponad 30%, nie wspominając już o wyższych kosztach jednostkowych, które póki co znacząco obniżają przewagę konkurencyjną produktów „bio”.

Rozwiązaniem jest oczywiście poprawa wzajemnych relacji cenowych, ale wymaga to opracowania długoletnich planów działania.

Jarosław Malczewski
Zdjęcie główne: Unsplash

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody