Mała uwięziówka obficie ścielona słomą, a w niej przeważają krowy wieloródki, bo tu, choć wydajność laktacyjna nie powala, to nie ma mowy o utrzymywaniu krowy przez 2 czy 3 laktacje. Włodzimierz Pabin mówi wprost, nie stać mnie na tak szybką rotację bydła i odchowywanie tak wielu jałówek na remont stada.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Co jest bardziej ekonomiczne - wysoka wydajność czy długowieczność?
Jakie jałówki osiągają najlepszą cenę?
Jak rolnik rozwiązał problem coraz trudniejszego zacielania?
r e k l a m a
Na jałówki Pana Włodzimierza nie brakuje chętnych
Jałówki oczywiście są, a jakże, ale w dużej mierze zasilają inne gospodarstwa. Sprzedaż jałowic cielnych jest dodatkowym atutem niskiego brakowania i wysokiej żywotności stada. Wcześniej Włodzimierz Pabin bardzo chętnie sprzedawał jałówki na aukcjach hodowlanych, jakie odbywały się w Witoni czy też Bratoszewicach, a organizował je Łódzki Związek Hodowców Bydła, którego jest prezesem. Dziś z powodu pandemii aukcji nie ma, ale na jałówki nie brakuje chętnych. Teraz sprzedawane są za pośrednictwem ogłoszeń internetowych.
– Ktoś może powiedzieć, że średnia wydajność na poziomie nieco ponad 7000 kg mleka od krowy w 305 dni laktacji to wynik nie na dzisiejsze czasy, ale my naszych krów nie doimy przez trzy laktacje, ale przez osiem. To oznacza, że średnia wydajność życiowa jest na poziomie 50–60 tys. kg mleka, a to zupełnie zmienia postać rzeczy – powiedział Włodzimierz Pabin.
Prawie 60 lat oceny
r e k l a m a
Bardzo ważna dla hodowcy z Romartowa jest ocena użytkowości mlecznej, bez której on nie wyobraża sobie prowadzenia stada. Przede wszystkim jałówki hodowlane z udokumentowanym pochodzeniem osiągają lepsze ceny. Do dziś Włodzimierz Pabin wspomina jak w 1972 roku jego rodzice kupili z przydziału Ursusa C-330 za 92 tys. zł, co było równowartością czterech jałówek hodowlanych sprzedanych na eksport.
– Rodzice opowiadali, że ocenę użytkowości mlecznej prowadzili już po II wojnie światowej, ja tego nie pamiętam. Natomiast pamiętam, że na pewno stado znajduje się pod oceną od roku 1964 i to bez żadnej przerwy. Ocena jest niezastąpiona w codziennym prowadzeniu stada, pomaga szybko reagować na braki żywieniowe, a nawet stany chorobowe. Tabulogramy z oceny dostarczają nam bardzo szczegółowych danych dotyczących każdej krowy, jak chociażby zawartość w mleku mocznika czy komórek somatycznych, nie wspominając o tłuszczu i białku – oznajmił Włodzimierz Pabin.
Coraz trudniej zacielić
Pomimo bardzo dobrej żywotności stada Włodzimierz Pabin dostrzega coraz większe problemy ze skutecznością zacieleń. Dlatego też inseminacja uzupełniana jest kryciem naturalnym.
– Już nie pierwszy raz mamy taki przypadek, że krowa nie może się zacielić po kilkukrotnym zabiegu unasienniania, natomiast ratuje ją krycie naturalne i dzięki temu zostaje w stadzie – przyznał hodowca.
Podstawą dobrostanu dla Włodzimierza Pabina jest obfite ścielenie słomą dobrej jakości
Krowa, która tu stoi jest już w ósmej laktacji, a zawieszenia wymienia mogłaby jej pozazdrościć niejedna pierwiastka
Włodzimierz Pabin jest zwolennikiem spółdzielczego charakteru prowadzenia działalności skupu i przetwórstwa mleka. Martwi się, że spółdzielni mleczarskich jest coraz mniej, a sam uważa, że pozostanie na rynku mleka tylko kilku mocnych graczy może doprowadzić do takiej sytuacji, jaka zaistniała na rynku owoców miękkich. Sam tego doświadczył będąc plantatorem aronii.
– Dopóki na rynku owoców miękkich było więcej podmiotów skupujących, w tym głównie z kapitałem polskim, to i opłacalność tej produkcji była na zadowalającym poziomie. Dziś jest ona minimalna lub wcale by jej nie było, gdyby nie dopłaty bezpośrednie – przyznał rozmówca.
Rolnik zauważył również, że kiedyś znacznie tańszy był koszt transportu mleka, gdyż każda mleczarnia skupowała surowiec maksymalnie w promieniu 20 km od zakładu.
– Dziś jest duża konkurencja o surowiec. Nierzadko samochody jeżdżą po kilkaset kilometrów po mleko. Gdzie tu ekonomia. Na jednej wsi mleko kupuje kilka firm. Lepiej, żeby prezesi dogadywali się między sobą i handlowali mlekiem przerzutowym niż wyrywali sobie dostawców – podkreślił rolnik, który jednocześnie pochwalił współpracę z ŁSM JOGO, w której przez jedną kadencję był członkiem rady nadzorczej.
– Głównym atutem naszej spółdzielni JOGO są bardzo smaczne produkty wysokiej jakości. Potwierdza to wielu okolicznych konsumentów. Niestety, nasza marka nie jest tak silna, aby póki co wybić się na szerszy teren działania jak województwo łódzkie, dlatego wiele osób nawet nie ma okazji zapoznać się z naszymi produktami. Z tego co słyszę, to chwalone są zwłaszcza twarogi, masło, serek wiejski, śmietany i serki homogenizowane. Jeśli ktoś posmakował naszych produktów, to do nich wraca– zakończył Włodzimierz Pabin.
Włodzimierz Pabinze wsi Romartów (pow. łęczycki, gm. Witonia) gospodaruje z żoną Alicją, synem Arturem, synową Moniką i wnukiem Aleksandrem. W sumie rolnicy posiadają 32 ha własne, 5 ha stanowią dzierżawy. Na 7 ha uprawiana jest kukurydza i zboża z przeznaczeniem na pasze dla bydła, 4 ha zajmują trwałe łąki usytuowane w dolinie rzeki Bzury. Znaczny areał zajmuje plantacja aronii. Stado bydła mlecznego liczy 30 sztuk, w tym 15 krów. Mleko trafia do Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej JOGO w Łodzi.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.