
894 112 - tyle ciągników sprzedano w 2024 roku w Indiach. Do magicznych 900 tys. zabrakło zaledwie 5888 sztuk. Dużo? Niespełna 0,66% wolumenu z zeszłego roku...
Milion nowych ciągników rocznie?
Czy Indie ze sprzedażą nowych ciągników dobiją do miliona? Trudno powiedzieć; gdyby dynamika wzrostu rynku z 2020 roku wróciła, nie byłoby problemu i to już w w tym roku. Tymczasem spada; 5 lat temu była na poziomie 12,3%, a rok później spadła prawie o połowę, aby w 2022 roku spaść do 5,75%. Niezły był rok 2023, gdzie sprzedano o 7,13% ciągników więcej r/r, jednak w zeszłym roku był to wzrost o zaledwie 2,55%.
Nie można jednak scenariusza 1 miliona sprzedanych w roku ciągników wykluczyć; pamiętajmy, że w ciągu 5 lat rynek w Indiach wzrósł o prawie ćwierć miliona sztuk. Jest jeszcze jeden niuans; grudzień był pod tym względem wyjątkowy; rok do roku lepszy o prawie 26%, co tłumaczone jest coraz lepszą koniunkturą w rolnictwie. Nastroje na 2025 są więc wyśmienite.
Kto sprzedaje najwięcej ciągników w Indiach?
Tutaj nie ma niespodzianek; 42% udziałów w rynku dzierży Mahindra (sprzedająca pod marką własną oraz marką Swaraj). Dalej jest Sonalika z 13,09% udziału w rynku. Coraz bardziej rozpoznawalna na europejskim rynku firma TAFE to trzeci producent traktorów w Indiach z udziałem na poziomie nieco ponad 11,5% (pamiętajmy, że ten "skromny" udział to ponad 100 tys. ciągników...). Dalej są: Escorts (9,78%), John Deere (7,52%), Eicher (6,65%) i CNH (4,02%).
Rolnictwo w Indiach
Aby zrozumieć rynek ciągników w Indiach niezbędna jest choć odrobina kontekstu; Indie to najludniejszy kraj świata z liczbą ludności na poziomie 1,429 mld (2023). Rolników jest tam 146 mln (2023), a w sektorze rolnym zatrudnionych jest łącznie 230 mln ludzi, a więc 45% aktywnych zawodowo. Średnia wielkość gospodarstwa to zaledwie niewiele ponad 1 ha (choć pamiętajmy, że plony można zbierać nawet 3 razy do roku), a 10-hektarowe gospodarstwo uznawane jest za naprawdę spore. Największym powodzeniem cieszą się tam ciągniki o mocach 25-40 KM. Za popularny model – Mahindrę 275 DI Eco o mocy 35 KM trzeba zapłacić w przeliczeniu ok. 26,5 tys. zł.
Źródło danych nt. rynku: Federation of Automobile Dealers Associations (FADA)