Ciągnik Massey Ferguson podczas Morocco Desert ChallengeCanva/firmowe
StoryEditorCiągniki rolnicze

Rajd ciągnikiem po Saharze. Rolnik nie oszczędzał Masseya

18.09.2025., 16:00h

Morocco Desert Challenge (MDC) to jeden z największych i najbardziej prestiżowych rajdów cross-country na świecie, często nazywany drugim co do wielkości po Rajdzie Dakar. Rajd biegnie przez wymagające tereny Maroka, od wybrzeża Atlantyku po Morze Śródziemne. Trasa obejmuje skaliste bezdroża, ogromne wydmy Sahary, kamieniste pustynne płaskowyże i koryta wyschniętych rzek. W tym roku w kategorii ciężarówek czwarte miejsce zajął zawodnik startujący rolniczym ciągnikiem.

Libya Desert Challenge – początki niezwykłej historii rajdu

Pierwszy rajd odbył się w marcu 2008 r. pod nazwą Libya Desert Challenge. Grupa entuzjastów rajdów terenowych ścigała się wtedy po libijskiej pustyni. Już w kolejnym roku liczba zawodników przekroczyła 100. Pochodzili oni wtedy z Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Rumunii, Belgii i Holandii. Imprezę wsparły władze Libii dostarczając między innymi paliwo oraz osoby do obsługi punktów kontrolnych i ratowania unieruchomionych pojazdów.

W 2011 r. Arabska Wiosna uniemożliwiła dalszą organizację rajdu w Libii i został on w 2012 r. przeniesiony do Tunezji. Rok później powstał projekt „Rajd Libii jedzie do Maroko”. W 2025 r. Maroko Desert Challenge składał się z ośmiu wymagających etapów. Trasy prowadziły odległymi krańcami marokańskiej południowej Sahary. Uczestnicy musieli się zmierzyć z rozległymi wydmami i surowymi piaszczystymi terenami. Rajd jest organizowany w kilku kategoriach między innymi samochodów osobowych, motocykli oraz ciężarówek. Szwajcarscy miłośnicy techniki rolniczej i rajdów postanowili wziąć udział w nim startując rolniczym ciągnikiem.

Massey Ferguson zamiast rajdówki

Zrobił to w tym roku kierowca Cedric Goumaz, który był wspierany przez firmę Küfferagri szwajcarskiego dealera marki Massey Ferguson. Na pojazd rajdowy został zaadaptowany ciągnik MF 8S.205 Dyna ze skrzynią E-Power. Trasa rajdu wyniosła przeszło 3 tys. km. Odbywał się on z Agadiru do Warzazatu. Cedric Goumaz ukończył go w klasyfikacji generalnej na 75. miejscu rywalizując z profesjonalnymi samochodami rajdowymi. W klasyfikacji ciężarówek, do której traktor z racji swojej wagi był zaliczony, zajął miejsce tuż za podium. Był czwarty. W całym rajdzie udział wzięło łącznie 144 załogi.

image
Ciągnik świetnie radził sobie w pustynnych warunkach rajdu Morocco Desert Challenge
FOTO: firmowe

Jak traktor zamienił się w pojazd wyścigowy?

Traktor miał seryjny silnik i zmodyfikowaną skrzynię biegów. Rajd pokazał, jaki potencjał tkwi we współczesnych silnikach montowanych w dużych traktorach. Jednostka miała usunięte systemy oczyszczania spalin. Zamontowany został prosty wydech a Agco Power stworzyło nową mapę dla silnika. Została podniesiona moc, jednak obniżono moment obrotowy tak, aby silnik wykazywał charakterystykę dla typowego auta rajdowego.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów Dyna E-Power zapewniała przeniesienie maksymalnej mocy na koła, co było kluczowe przy pokonywaniu trudnych wydm piaskowych. Zapewnia bowiem płynne zmiany prędkości bez przerwy w momencie przekazywania momentu obrotowego, co okazało się kluczowe w trudnym terenie. Rajd odbywał się także na terenach, gdzie występowały duże ilości ostrych kamieni. Firma Küfferagri stworzyła rajdowy zespół „MF Desert Challenge”, który w dwa miesiące przekształcił ciągnik MF 8S Dyna E-Power i umożliwił mu ściganie się po pustynnych odcinkach rajdowych. Jego moc została zwiększona z fabrycznych 205 do ponad 400 KM. Traktor został tak zmodyfikowany, że osiągał prędkość maksymalną wynoszącą nawet 80 km/h.

image
Massey Ferguson 8S.205 Dyna E-Power fabrycznie posiada 205 KM. Wersja rajdowa miała przeszło 400 KM
FOTO: Tomasz Ślęzak

Modyfikacje, które zmieniły traktor w bolid

Zespół „MF Desert Challenge” przebudował zawieszenie przedniej osi i kabiny, przeorganizował system hydrauliczny i instalację elektryczną, przygotował podwozie pod klatkę bezpieczeństwa oraz ukończył instalację systemu wsparcia i nawigacji dla drugiego kierowcy. Kabina została przebudowana tak, aby możliwa była instalacja miejsca dla pilota. W tym celu konieczne okazało się przesunięcie fotela operatora względem osi tak, aby pilot mógł wygodnie nawigować. W kabinie o powierzchni szklanej 6,6 m² i objętości wnętrza 3,4 m³, zostały zainstalowane obok siebie dwa sportowe fotele z uprzężami. Operacja ta wymagała przesunięcia niektórych elementów odpowiadających za sterowanie funkcjami ciągnika.

Traktor fabrycznie posiada unikalną konstrukcję instalacji silnika i kabiny Protect-U. Charakteryzuje się kilkunastocentymetrową szczeliną, która izoluje zamknięty silnik od kabiny. W typowych wersjach traktorów dzięki temu redukowany jest hałas, temperatura i wibracje wewnątrz kabiny.

image
Traktor otrzymał zestaw zapasowych kół
FOTO: Tomasz Ślęzak

W wersji rajdowej Protect-U odstęp między kabiną a maską wyniósł 24 cm, przez co jeszcze bardziej udało się ograniczyć przedostawanie się ciepła do kabiny.

Ciągnik i skrzynia biegów spisały się wyjątkowo dobrze, wykazując imponującą szybkość reakcji. Po ponad 3000 km intensywnych testów i prawie 70 godzinach ciągłych zmian biegów, udowodniły, że zasługują na miano prawdziwej, wyścigowej skrzyni biegów o sekwencyjnej zmianie – poinformował po zakończeniu rajdu, który odbywał się wiosną tego roku, zespół „MF Desert Challenge”.

image
Na potrzeby rajdu traktor został poddany wielu modyfikacjom
FOTO: Tomasz Ślęzak

Sportowy diesel i technologie rodem z Formuły 1

Traktor, aby mógł wziąć udział w Morocco Desert Challenge musiał spełniać regulaminowe wymogi bezpieczeństwa przewidziane dla samochodów rajdowych. Na potrzeby rajdu zostały w nim założone opony Michelin Evobib VF z odpowiednim bieżnikiem i systemem centralnego pompowania. Opcja ta jest dostępna dla fabrycznych ciągników na zamówienie i instalowana w centrum personalizacji MF by You, która mieści się we francuskiej fabryce ciągników w Beauvais.

Kabina otrzymała pełną klatkę bezpieczeństwa chroniącą kierowcę i pilota. W ciągniku zainstalowano zestaw kół zapasowych z dźwigiem obrotowym na dachu kabiny do ich przenoszenia. Przesądziły o tym względy bezpieczeństwa, ponieważ rajd odbywał się także w terenach, gdzie występowało dużo ostrych kamieni. Bezpieczeństwo też poprawiały lusterka boczne z kamerami. Ciągnik podczas sportowej jazdy zużywał 20 l ON/h. Maszyna miała zamontowany więc drugi zbiornik paliwa, który jednak podczas rajdu nie przydał się. Założono jej także niezależne układy hydrauliczne dla przedniego i tylnego podnośnika. Przy nich zostały także zamontowane hydraulicznie regulowane podpory, które podnosiły traktor. Rozwiązanie to przypominało trochę podpory montowane w koparkach budowlanych. Nowa mapa silnika oraz usunięcie układów ograniczających emisję spalin wykazały możliwości technologiczne silnika Agco Power. Traktor poza większą mocą i zmianą momentu obrotowego zyskał także bardzo sportowe brzmienie. Przekształcenie MF 8S z ciągnika rolniczego w maszynę gotową do rajdów było cudem inżynierii pod kierownictwem Gillesa Küffera, dyrektora Küfferagri SARL.

image
Gilles Küffer
FOTO: Tomasz Ślęzak

To projekt, który pokazuje umiejętności mechaników rolniczych i ich niesamowite osiągnięcia. To była prawdziwa ludzka przygoda, w której połączono zasoby i umiejętności, by osiągnąć wspólny niesamowity cel. Nikt nigdy nie dokonał czegoś podobnego ciągnikiem rolniczym – mówi Gilles Küffer

Tomasz Ślęzak

image
foto tygodnia

Koszykówka z Massey Ferguson 5M

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
04. grudzień 2025 20:05