StoryEditorWiadomości rolnicze

Ciężarówka jak rolniczy ciągnik

07.10.2014., 13:10h
Czy budowalna ciężarówka może być ciągnikiem rolniczym? Okazuje się, że tak. Niemiecka firma zajmująca się przebudową i doposażaniem samochodów ciężarowych postanowiła zaadaptować samochód ciężarowy i dostosować go pod potrzeby rolnictwa. Jak sama twierdzi moc ciężarówki w połączeniu z niezawodnością i wszechstronnością doskonale można wykorzystać w wielu pracach polowych typowych dla rolnictwa.

Paul Nutzfahrzeuge GmbH – Special Trucks & Chassis z niemieckiego Passau to firma, która specjalizuje się w przerabianiu ciężkich samochodów ciężarowych i dostosowywaniu ich pod indywidualne potrzeby klientów. Rocznie przerabia ponad 1 tys. seryjnych pojazdów. Modyfikuje i konfiguruje także podwozia. Na życzenie klienta dodawane są dodatkowe osie, co zaowocowało opracowaniem pojazdu "Heavy Mover", który na bazie zwykłej ciężarówki posłużył do stworzenia samochodu przeznaczonego do pracy w trudnych warunkach kopalni odkrywkowych.

Firma zajmuje się także segmentem rolniczym w Niemczech. Okazuje się, że ciągnik siodłowy można tak wyposażyć, aby zaadoptować go do pracy w rolnictwie. Seryjny Mercedes-Benz Arocs to samochód nazywany ekspertem w segmencie maszyn budowlanych. Gama Arocsa oferuje szeroki wybór modeli. Są to między innymi wywrotki, wywrotki z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i modele z zabudową skrzyniową dostępne są, jako pojazdy z dwiema, trzema lub czterema osiami w 16 wariantach mocy: od 175 kW (238 KM) do 460 kW (625 KM). Silniki spełniają normy emisji spalin Euro – 6.

Moc i prędkość

Mercedes Arocsa oferuje także w wersji Loader z ograniczoną masą własną, co przekłada się na optymalną ładowność oraz Grounder, który jest przeznaczony do pracy w szczególnie trudnych warunkach, takich jak na przykład kamieniołomy.

Po co z ciężarowego Mercedesa robić ciągnik rolniczy? Okazuje się, że są ku temu konkretne powody. Z jednej strony pojazd podczas polowego transportu niewiele ustępuje klasycznym traktorom, z drugiej zaś zachowuje cechy samochodu ciężarowego, które okazują się bezcenne zwłaszcza, kiedy trzeba przewozić produkty rolne na duże odległości. Można nim wozić nie tylko buraki, zboże, kukurydze czy ziemniaki, lecz również produkty szybko się psujące takie jak warzywa i owoce miękkie.

Agro Mover, bo tak została nazwana ciężarówka przerobiona na traktor została także stworzona na potrzeby produkcji biogazu. Instalacje potrzebują, bowiem sporej ilości surowca, który czasem trzeba zwozić ze znacznych odległości.

Pojazd został zbudowany na bazie dwu – osiowego Mercedesa – Benz Arcos 2043 As z napędem 4 x 4. Rozstaw osi wynosi 3900 mm a szerokość kabiny to 2300 mm. Resory przednie zapewniają pojazdowi nacisk 8 t. zaś tylne 10,4 t. Mercedes wyposażono w kilka elementów dobrze znanych z ciągników rolniczych. Ma on zaczep kulowy Scharmüller K8, który pozwala na zaczepienie dyszla o masie 3 t i uciąg zestawu ważącego do 24 t. To nie wszystko gdyż ciągnik ma też klasyczny zaczep bolcowy pozwalający uciąg dyszla ważącego 2 t. Masa przyczepy nie może przekroczyć w tym wypadku 21,25 t.

Mercedes napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem rzędowym generującym moc 428 KM. Skrzynia biegów to Mercedes PowerShift 3. Jest to rozbudowany elektroniczny system automatyzujący i regulując procesy włączania i wyłączania sprzęgła oraz przełączania biegów. Zautomatyzowana zmiana biegów wykonywana jest przez przekładnię kłową oraz sprzęgło suche. Obsługa zautomatyzowanego systemu przełączania biegów odbywa się poprzez dźwignię na kolumnie kierownicy. Kierowca ma przy tym do dyspozycji tylko pedał gazu i hamulca, różne programy jazdy do wyboru, a także tryb manualny.

„T” na ciężarówkę

Ciągniko – traktor ma poruszać się nie tylko po drogach, lecz także i gruntach rolnych. Dla ich ochrony i dla sprawności poruszania maszynę wyposażono w opony w rozmiarze 445/65 R 22,5 na oś przednią i 600/50 R 22.5 na tylną.

Samochód ma dostosowaną również instalację hydrauliczną pozwalającą na agregowanie maszyn rolniczych. Pompa może generować 350 barów ciśnienia i przepływ oleju w ilości 150 l/min. Jest także kilka złączy, które pozwalają na napędzanie hydraulicznych zespołów maszyn rolniczych. Na ich potrzeby znajduje się także przetwornik prądu elektrycznego. Napięcie może być zmniejszane z 24 do 12 V. Mercedes obsługuje standard ISOBUS. Wyposażony został w system regulacji układem hydraulicznym w kabinie.

Agro Mover może poruszać się z prędkością 80 km/h. W Niemczech można ograniczyć tą prędkość do 60 km/h. Oznacza to, że pojazdem można poruszać się po drogach publicznych posiadając prawo jazdy kategorii T. Nie trzeba mieć na samochody ciężarowe.  Paul Nutzfahrzeuge GmbH – Special Trucks & Chassis twierdzi, że przezbrojony przez nich samochód doskonale sprawdzi się na potrzeby przemysłu leśnego.

T.Ś.

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
11. grudzień 2024 00:07