StoryEditorciągnik

Na co zwrócić uwagę przy przeglądzie ciągnika po sezonie?

15.11.2021., 13:11h
W polskich warunkach klimatycznych okres wegetacyjny roślin jest relatywnie krótki, rozpoczyna się zazwyczaj w marcu, a kończy w październiku. Od tego momentu następuje czas przygotowań do zimy i przestoju. W tym okresie należy poświęcić też uwagę naszym maszynom rolniczym i przygotować je do kolejnego sezonu.

Ciągnik to pojazd wykorzystywany na wiele sposobów, dlatego warto po każdym sezonie zadbać o maszynę, aby służyła nam lata, a koszty utrzymania i napraw były jak najmniejsze. Każda awaria maszyny rolniczej, to koszty i niepotrzebne przestoje w pracy, które mogą przynieść wiele strat.

Aby ciągnik służył w dobrym stanie jak najdłużej, po zakończeniu prac polowych w danym roku warto poświęcić trochę czasu na jego konserwację. Samo umycie traktora i pobieżne sprawdzenie czy wszystko działa, to zdecydowanie za mało.

Zatem o czym warto pamiętać przed i tuż po zakończeniu sezonu?

Regularne przeglądy techniczne ciągnika

W przypadku nowych ciągników, żeby upewnić się, że wszystkie podzespoły znajdują się w dobrej kondycji, warto zwrócić się do fachowców i wybrać na przegląd w autoryzowanym serwisie. Ponieważ jednym z rozwiązań potencjalnych problemów jest zaopatrzenie się w odpowiednie narzędzia, które się tam znajdują. Nowoczesne układy hydrauliczne i elektronika to często wysoce zaawansowane systemy powiązane z wieloma innymi układami. Sprawdzenie ich prawidłowości w warunkach domowych jest bardzo trudne. Warto tu zatem postawić na obsługę serwisową.

Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy gospodarz i właściciel maszyny rolniczej był także jak najlepszym mechanikiem. Zwłaszcza jeśli nasze gospodarstwo rolne nie jest duże, a produkcja rolna opiera się na pracy członków rodziny. Małych gospodarstw jest w Polsce najwięcej, więc dla większości rolników samodzielna wymiana oleju silnikowego, płynu chłodniczego czy filtrów powierza nie stanowi problemu.

Gruntowne mycie ciągnika myjką ciśnieniową

Kosmetyczne przeczyszczenie to już coś, jednak kiedy wiemy, że nasz ciągnik nie będzie wykorzystywany do prac przez najbliższych kilka zimowych miesięcy, poprzestanie na kosmetycznym czyszczeniu nie wystarczy. Poza tym porządne mycie warto wykonać częściej niż raz do roku. 
Przy pomocy myjki ciśnieniowej warto dokładnie umyć pod ciśnieniem każdy możliwy zakamarek podwozia, karoserii, ogumienia, uważając przy tym na komponenty elektroniczne. Po umyciu pamiętajmy, aby traktor dobrze wysuszyć, by zapobiec niepotrzebnej wilgoci, która przyśpiesza korozję maszyn i uszkadza kable elektryczne.

Wymiana oleju i filtrów

Powszechnie wiadomo, że w przypadku filtrów i olejów warto zastosować się do zaleceń producentów, które powinno się wymieniać po upływie ok. 200 motogodzin pracy. Jeżeli jednak przed zakończeniem sezonu nie udało się wyjechać tylu motogodzin, warto pozostawić go przez zimę, zamiast wymieniać go na ten czas na najtańszy zamiennik. Chociaż wymiana oleju na inny też jest dobrym rozwiązaniem.

Warto pamiątać, że nie ma podziału wśród olejów na zimowe i letnie. Oleje dobiera się do wieku, marki i technologii wykonania ciągnika. Nowoczesne maszyny, które spełniają wyśrubowane normy emisji spalin, potrzebują zaawansowanych, dedykowanych dla danej technologii olejów.

Skrupulatny przegląd ruchomych elementów

Wszelkie elementy, jak podnośnik, układ jezdny (skrętny), warto przed zimowaniem maszyny sprawdzić i profilaktycznie przesmarować je. Zwróćmy też uwagę na elementy hydrauliczne – czy uszczelniliśmy  wycieki i  uzupełniliśmy płyny, a od czasu do czasu warto zrobić przegląd także filtra hydraulicznego.

Z kolei aby uniknąć odkształcenia opon w czasie garażowania traktora, warto od czasu do czasu przetaczać koła o pół obrotu i zmienić ich punkt styczności z podłożem. Dodatkowo warto zmniejszyć ciśnienie w kole na ten okres.

Na czas zimy, warto także wymontować akumulator i przechowywać go naładowanego w ciepłym pomieszczeniu. Taki zabieg przedłuży jego żywotność i zapobiegnie przesiarczeniu.

Nowoczesne maszyny nie lubią przestojów, a zwłaszcza elektrozawory, elektronika i pneumatyka sterowana elektronicznie. Producenci zabezpieczają się przed tego typu awariami, wykorzystując prawo do odmowy naprawy maszyny, która stoi dłużej niż 3 miesiące.

Oprac. Natalia Marciniak-Musiał

Zdjęcie: pixabay

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
12. grudzień 2024 00:48