StoryEditorWiadomości rolnicze

Najmocniejszy na świecie

18.10.2016., 15:10h
Najnowsza Ropa Tiger 6 jest najmocniejszym na świecie kombajnem do zbioru buraków cukrowych. Dysponuje mocą 768 KM, uzyskiwaną z sześciocylindrowego silnika Volvo o pojemności ponad 16 litrów. Co ciekawe, tak potężna moc sprawiła, że maszyna nie jest objęta normami emisji spalin, które obowiązują ciągniki i maszyny o mocy do 750 KM. Nie znajdziemy w nim więc systemu SCR, recyrkulacji spalin ani filtra cząstek stałych DPF.

Pierwsza prezentacja nowej maszyny odbyła się w dniach 4–7 października na targach AgroSalon w Moskwie. Polowy debiut przewidziano pod koniec tego miesiąca we Francji w Moyvillers, gdzie ma odbyć się kolejna edycja imprezy z cyklu Beet Europe. Nowego Tigera będzie można zobaczyć w akcji również 20 listopada br. na dniach otwartych fabryki w Sittelsdorf.

Nowy sprzęt
wzbudza duże zainteresowanie nie tylko ze względu na potężną moc, ale i zastosowane w nim rozwiązania. Napęd przenoszony będzie z wykorzystaniem przekładni bezstopniowej CVR (Constant-Variable-ROPA). W trybie pracy prędkość kombajnu została ograniczona elektronicznie do 18 km/h. Natomiast po drodze Tiger będzie mógł jechać nawet 40 km/h i to przy obrotach silnika zredukowanych do 1195 obr./min. Przekłada się to na oszczędność w zużyciu paliwa. Również przy wyorywaniu korzeni maszyny nie trzeba będzie wkręcać na wysokie obroty, bowiem zbiór buraków można będzie przeprowadzać przy obrotach silnika wynoszących 1100 obr./min.

Opcjonalnie w nowych
Tigerach dostępny będzie system stabilizacji nadwozia R-Soil Protect pozwalający na poziomowanie maszyny. W tym rozwiązaniu każda oś kombajnu posiada sterowane komputerowo hydrauliczne siłowniki stabilizujące oraz szereg czujników oceniających przechył maszyny. Siłowniki przedniej oraz tylnych osi po jednej stronie maszyny są ze sobą połączone. Dzięki temu, gdy kombajn porusza się po skłonie, następuje ich wychylenie, a to pozwala na utrzymywanie nadwozia w poziomie. System pozwala na przechylanie nadwozia nawet o 10 procent. Rozwiązanie to wpływa na wyrównywanie obciążenia na wszystkie koła, a to poprawia przyczepność i chroni glebę. Ponadto powoduje zredukowanie wahań maszyny. Efektem jest precyzyjne prowadzenie agregatu wyorywującego w rzędach i przy utrzymywaniu założonej głębokości roboczej. Atutem jest również poprawa komfortu jazdy, gdyż operator pozostaje cały czas w jednej pozycji. R-Soil Protect działa w połączeniu z oponami Michelin Cerexbib IF1000/55 R 32 CFO, które mogą pracować przy bardzo niskim ciśnieniu 1,4 bara.

Cechą wyróżniającą nowej maszyny będzie również szeroki na 2 metry przenośnik wyładowczy, który umożliwia wyładunek korzeni na pryzmę lub na drogowe środki transportowe w czasie nie dłuższym niż 50 sekund. A warto dodać, że zbiornik nowego Tigera 6 ma pojemność 43 m3, co odpowiada ładności 30 ton buraków. Wedle zapowiedzi, jeszcze w tym roku powstanie pilotażowa seria 20 kombajnów Tiger 6. W ofercie dostępne będą również modele o niższej mocy 700 KM.

P. STANISZEWSKI

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
10. grudzień 2024 20:37