![Liderem rynku jest John Deere, który jako jedyny wprowadził na rynek powyżej 1000 traktorów.](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2024/12/19/o_566478_1280.webp)
Gaz jest tańszy od ropy, ale ma też inne zalety
Podczas trwających dwa lata testów konstruktorzy z firmy Gomselmash tłumaczyli, że za tym projektem stoją względy ekonomiczne, wszak gaz ziemny jest tańszym paliwem od oleju napędowego. A oszczędności w porównaniu z kombajnami napędzanymi silnikami diesla sięgają 45–50 procent. Praca na CNG powoduje również spadek zawartości szkodliwych związków i substancji w spalinach, zwłaszcza tlenku węgla i cząstek stałych. Ponadto następuje redukcja nagaru w cylindrach i na pierścieniach tłokowych. Dlatego niższe są koszty obsługi, bo w silniku gazowym można wydłużyć interwały przeglądów. Z silnikiem „gazowym” łatwiej spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. Gomselmash to potwierdza wskazując, że dwunastolitrowy silnik Cummins IS12G o mocy 350 KM napędzający kombajn Palesse GS 4118K spełnia wymagania normy Stage V i to bez zastosowania filtra cząstek stałych czy układu SCR. Charakterystycznym elementem maszyny są nabudowane butle o łącznej pojemności 450 m3 gazu. Ich pojemność wystarcza na 8–10 godzin koszenia. A ponowne tankowanie, w zależności od zastosowanego systemu, trwa o...