StoryEditorCiągniki rolnicze

Potężne ciągniki Xerion pracują na wiedeńskim lotnisku

02.11.2018., 14:11h
Dwa ciągniki Claas Xerion 5000 o mocy maksymalnej 530 KM od kilku tygodni pracują w międzynarodowym porcie lotniczym Wiedeń-Schwechat. Obie maszyny wyróżnia żółty lakier oraz opony Alliance Multiuse ze specjalnym wzorem bieżnika przystosowanym do różnych zadań przez cały rok. Mają one niski opór toczenia i posiadają skuteczną ochronę przed przebiciem.

Ciągniki Claas Xerion 5000 gotowe do odśnieżania

Od października do kwietnia oba ciągniki będą wyposażone w pługi wirnikowe do śniegu. Posłużą głównie do odśnieżania pasów startowych, płyt postojowych i innych tras w porcie lotniczym.

Przewidujemy, że każda maszyna będzie wykorzystywana łącznie przez 300 godzin w roku – mówi Roland Pachtner, komendant straży pożarnej na lotnisku. – Jednak w przypadku intensywnych opadów śniegu czas pracy może ulec znacznemu wydłużeniu.

Do 3000 ton śniegu na godzinę

W szczytowych okresach oba traktory będą musiały usuwać po 3000 ton śniegu na godzinę. Pod względem objętości odpowiada to 20 000 wanien napełnionych wodą. Silniki o mocy 530 KM będą wówczas pracować na pełnych obrotach.


Fot. Claas

Bezpieczeństwo ma zasadnicze znaczenie w każdym porcie lotniczym. W przeciwieństwie do rolnictwa o sposobie wykorzystania ciągników nie decydują wyłącznie warunki pogodowe. Dużą rolę odgrywają również przemieszczające się samoloty. Sytuacja bardzo szybko ulega zmianie. W związku z tym, w maszynach zamontowano szereg urządzeń do komunikacji radiowej. Dzięki temu operatorzy są w stałym kontakcie z wieżą kontrolną.

Austriacka spółka Bundesbeschaffung GmbH (BBG) użytkująca owe ciągniki planuje zakup sześciu kolejnych Xerionów 5000. Wspomogą one funkcjonowanie innych portów lotniczych w kraju.

Przemysław Staniszewski
(Fot. Claas)
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
15. grudzień 2024 06:04