StoryEditorWiadomości rolnicze

Wóz do przewożenia strączkowych i kukurydzy

10.08.2015., 12:08h
  Kombajny zbożowe mogą pracować nawet o 30 procent czasu więcej, gdy do odbioru ziarna wykorzysta się wozy przeładunkowe. To właśnie dzięki nim można zachować ciągłość pracy kombajnów bez przestojów czy pokonywania dużych odległości, aby wyładować zbiorniki. Atutem wozów, stanowiących ogniwo między pracującymi kombajnami a samochodami ciężarowymi ustawionymi na skraju pól, jest również to, że radzą sobie w najtrudniejszych warunkach polowych, gdzie ciężki sprzęt nie byłby w stanie wjechać. Niestety i one mają ograniczenia, bowiem wykorzystanie w nich ślimaków wyładunkowych praktycznie uniemożliwia przewożenie delikatnych roślin strączkowych czy kolb kukurydzy. Takich ograniczeń nie mają natomiast wozy wysokiego podnoszenia. Nasza redakcja jako pierwsza prezentuje taki wóz opracowany przez polskiego producenta.

Na świecie jest tylko kilku producentów wozów wysokiego podnoszenia. We Francji taki sprzęt produkuje Bourgoin, w Stanach Zjednoczonych oferuje je firma Oxbo. Od tego roku tego typu maszyny sprzedaje również polski producent – firma Metaltech z Mirosławca, która skonstruowała je przy współpracy z największymi krajowymi plantatorami warzyw. Wóz o nazwie Rapid CSM 15 ma mieć szerokie spektrum zastosowania, bo oprócz transportu ziaren zbóż i nasion roślin strączkowych (np. zielonego grochu, fasoli) może być wykorzystywany również do przewożenia ziarna kukurydzy, a także kukurydzy w kolbach przekazując materiał od kombajnu wprost na naczepy samochodów ciężarowych. To jednak nie wszystko, bo zdaniem producenta, sprzęt będzie można wykorzystać w innych gałęziach produkcji – w sadownictwie lub warzywnictwie.

Rama z obciążnikami

Wóz Rapid CSM 15 przeznaczony jest do odbioru plonu od kombajnów czy innych maszyn zbierających, przetransportowaniu go i przeładowaniu wprost na naczepy samochodów ciężarowych. Problem w tym, że nasiona roślin strączkowych czy kolby kukurydzy muszą być delikatnie przekazywane na przyczepy. Dlatego zdecydowano się zastosować rozwiązanie, w którym cały zbiornik unoszony jest na wysokość ponad 4 metrów, po czym, po jego przechyleniu, plon podawany jest na środki transportowe. W czasie unoszenia naładowanego zbiornika podwozie poddawane jest olbrzymim obciążeniom, dlatego wykonano je z dwóch potężnych podłużnic, które zostały połączone poprzeczkami. Dodatkowo na ramie umieszczono obciążniki, które służą za przeciwwagę i pozwalają zachować stabilność podczas wysypu ładunku. Stabilność nadają również potężne koła o rozmiarze 750/65 R26, które zostały rozstawione na szerokości 2,25 m. Osie układu jezdnego wykonano z rur grubościennych zakończonych czopami, na których są osadzone –na łożyskach stożkowych – piasty kół jezdnych. Kolejnym elementem składowym wozu jest tzw. rama wysypu składają z dwóch ram: zewnętrznej i wewnętrznej. Ta pierwsza zamocowana jest na stałe do podwozia. Wykonano ją z prowadnic profilu półzamkniętego, które wzmocniono nakładkami. Elementami pomocniczymi są wzmocnienia w postaci odciągów oraz kratownicy łączącej dwie prowadnice. Rama zewnętrzna połączona jest z ramą wewnętrzną ruchomo – wózkami i rolkami prowadzącymi znajdującymi się wewnątrz prowadnic. Elementem łączącym są również dwa siłowniki hydrauliczne osadzone na zewnątrz prowadnic. Takie połączenie sprawia, że możliwe jest unoszenie ramy wewnętrznej, na której z kolei zawieszona jest skrzynia ładunkowa. 

Ponad 10 ton na raz

Rama wewnętrzna połączona jest ze skrzynią sworzniami, które stanowią oś obrotu w czasie rozładunku i przechylania zbiornika. Ustawianie zbiornika do wyładunku plonu realizowane jest dzięki dwóm siłownikom hydraulicznym. Do skrzyni ładunkowej, która jest długa na 3,5 m i szeroka na 2,36 m, można załadować na raz do 10,5 tony ładunku. Aby ułatwić napełnianie skrzyni, w jej górnej bocznej części może znajdować się uchylna burta, która pozwala na obniżenie wysokości załadunku. Ponadto, wóz może posiadać nadstawki, które z jednej strony zabezpieczają materiał przed jego wyrzuceniem na zewnątrz podczas wyładunku, z drugiej – pozwalają na oddalenie krawędzi zsypu od zewnętrznego obrysu maszyny nawet na 82 cm, co ułatwia załadunek naczep samochodowych. Z szerokiej oferty wyposażania można wybrać również pełne oświetlenie LED, kamerę, hydrauliczną rynnę zsypową, kliny podporowe, drabinkę inspekcyjną, okna wziernikowe, drogową instalację hamulcową, skrzynkę narzędziową oraz zbiornik na wodę. Warto dodać, że pierwszy wóz znalazł już odbiorcę. Jest nią firma Crop Serwis z Kwidzynia oferująca usługi w zakresie zbioru zielonego grochu, fasoli czy kukurydzy.

 

Przemysław STANISZEWSKI

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
13. grudzień 2024 23:38