Uczestniczki debaty czwartej edycji Kampanii „Chemia jest kobietą”, od lewej: Katarzyna Kowalewska z BASF Polska, dr inż. Anna Zalewska z BASF Polska, Eliza Durka z Fundacji Inspiring Girls Polska, Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska, dr Justyna Pokojska z Uniwersytetu Warszawskiego, Aleksandra Dzierżawska z Cosmos for Girls Foundation i prof. Anna Chrobok z Politechniki ŚląskiejMarek Kalinowski
StoryEditorUprawa

"Chemia jest kobietą" i kobiety są inspiracją dla innych

17.12.2023., 13:00h
7 listopada 2023 odbyła się konferencja prasowa w ramach kolejnej odsłony Kampanii społecznej BASF Polska „Chemia jest kobietą”. Tym razem firma skupiła się na młodszym pokoleniu – dziewczynkach i młodych kobietach. Eksperci zgadzają się bowiem, że stereotypy dotyczące kobiet w branży chemicznej, ale także ogólnie w biznesie i w ich życiu, rodzą się już na etapie szkoły podstawowej.

– Tegoroczna edycja Kampanii „Chemia jest kobietą” jest dla nas takim naturalnym krokiem w naszych aktywnościach. Mamy już wiedzę, że stereotypy, które dotyczą kobiet w ich karierze zawodowej mają swoje podłoże w typowym podziale ról już na etapie edukacji w szkole podstawowej. Dlatego zdecydowaliśmy się w tym roku skierować nasze działania właśnie do dziewczynek, aby zainspirować je i wesprzeć ich chęć do podążania za marzeniami – mówi Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska.

Stereotypy dotyczące dziewczynek i młodych kobiet

Data konferencji – 7 listopada – nie była przypadkowa, bo to data urodzin najbardziej znanej i utytułowanej Polki w dziedzinie chemii i fizyki Marii Skłodowskiej-Curie, laureatki dwóch nagród Nobla. To wzór kariery naukowej, ale kobiety chemiczki mogą realizować się w biznesie. Okazuje się niestety, że studentki i studenci chemii mają ograniczoną świadomość możliwości rozwoju zawodowego w branży chemicznej, w tym w działach biznesowych. Studia chemiczne koncentrują się głównie na zajęciach laboratoryjnych i przedmiotach ścisłych, które przygotowują do pracy w charakterze analityka laboratoryjnego lub inżyniera. Program studiów nie zawiera elementów związanych z biznesem, co utrudnia rozumienie pełnego spektrum możliwości, jakie oferuje branża chemiczna.

Kluczowym punktem konferencji w ramach czwartej edycji Kampanii, oprócz podsumowania wszystkich działań poprzednich edycji, była debata ekspertek nt. stereotypów dotyczących dziewczynek i młodych kobiet, ich aspiracji, postrzegania liderskości, a także sposobów umacniania przywództwa młodych kobiet. O wyzwaniach i rozwiązaniach w tych obszarach dyskutowała Katarzyna Kowalewska, starsza specjalistka ds. relacji z mediami i CSR z gośćmi:

  • prof. Anną Chrobok z Politechniki Śląskiej,
  • Aleksandrą Dzierżawską z Fundacji Kosmos dla Dziewczynek (Cosmos for Girls Foundation),
  • Elizą Durką z Fundacji Inspiring Girls Polska,
  • dr Justyną Pokojską z Uniwersytetu Warszawskiego,
  • dr inż. Anną Zalewską z BASF Polska.

Kim dzieci chcą być w przyszłości?

Bardzo wymownie sedno stereotypowego podziału ról podcinającego kobietom skrzydła przedstawiła w wypowiedzi dr Justyna Pokojska.

– Pamiętam badania terenowe, które prowadziłam wśród 10-letnich uczniów i uczennic z miejscowości niedaleko Zakopanego – mówi dr Justyna Pokojska. – Na początku zadałam dzieciom pytanie: Kim będziesz w przyszłości? Chłopcy przekrzykiwali się, że będą grać w piłkę jak Robert Lewandowski, będą skoczkami jak Kamil Stoch. W tej samej sali, w kółeczku siedziały także dziewczynki i żadna się nie odezwała. Więc pytam: A ty, Marysiu, Zosiu, kim będziesz? A one mówiły: Ja to nie wiem… będę jak moja mama. A kim jest twoja mama? – dopytywałam. Moja mama zajmuje się domem i dziećmi. To chyba będzie moje życie. Nie mam innego pomysłu – słyszałam. I oczywiście, te dziewczynki mogą robić to samo co ich mamy, absolutnie naturalny jest taki wzór. Ale uderzyło mnie to, że 10-latka nie ma wyobrażenia, marzenia, że będzie księżniczką, baletnicą, tancerką, Anią Lewandowską.

Drodzy Czytelnicy i Czytelniczki. Waszym dzieciom, chłopcom i dziewczynkom, trzeba pokazywać różne wzorce i modele życia. Trzeba je inspirować. Jak podkreślała Eliza Durka – nie można na etapie podstawówki narzucać dzieciom określonych ról i zachowań tylko dlatego, że są dziewczynkami lub chłopcami. Stereotypy funkcjonują, ale poprzez rozwój świadomości społecznej oraz technologii, powoli tracą jednak na aktualności.

Jak jest cel kampanii "Chemia jest kobietą"?

Kampania „Chemia jest kobietą”, ma na celu przedstawienie wizerunków kobiet, które te utarte schematy łamią i stanowić mogą inspirację dla innych kobiet. Te wzorce w Kampanii pokazuje firma BASF, a dobrym przykładem tego, że kobiety w tej firmie się liczą, wzajemnie motywują i robią karierę, jest oczywiście Katarzyna Byczkowska, dyrektorka zarządzająca BASF Polska. Zachęcam do odwiedzenia strony BASF i odszukania informacji na temat Kampanii, zapoznania się z raportami badań i przykładami kobiet spełniających się w biznesie.

Marek Kalinowski

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
31. maj 2024 01:03