Jak przejęcie UVESA przez MHP zagraża polskiemu eksportowi drobiu?
MHP (Myronivsky Hliboproduct), ukraiński potentat drobiarski, sfinalizował przejęcie ponad 92% udziałów w hiszpańskiej grupie UVESA, jednej z czołowych firm drobiarskich w Hiszpanii. UVESA ma rozwiniętą strukturę produkcyjną, własne wytwórnie pasz, ubojnie i zakłady przetwórcze, a także sieć współpracujących ferm. Dla MHP ta akwizycja oznacza nie tylko poszerzenie zdolności produkcyjnych, ale przede wszystkim umocnienie pozycji na konkurencyjnym rynku Unii Europejskiej. Od początku wojny rosyjsko-ukraińskiej w 2022 roku MHP intensywnie poszukuje możliwości ekspansji na Zachód, dywersyfikując działalność i uniezależniając się od ryzyk operacyjnych w regionie Europy Wschodniej.
– MHP jest znaczącym producentem drobiu, a zakup UVESA – jednego z czołowych hiszpańskich przedsiębiorstw drobiarskich z pełną integracją produkcji – znacznie wzmacnia jego pozycję w Unii Europejskiej oraz na rynkach europejskich i globalnych. Kluczowe jest jednak to, że MHP od kilku lat buduje w UE „przyczółki” umożliwiające dystrybucję mięsa pochodzącego z Ukrainy, które nie musi spełniać wszystkich kosztownych wymagań obowiązujących w UE, tj. wymagań środowiskowych ani dobrostanowych. To może oznaczać, że przy utrzymaniu liberalnych zasad handlu UE – Ukraina ukraiński kapitał będzie w stanie zwiększyć konkurencję cenową w UE, również w segmentach, w których Polska ma znaczące udziały. Ekspansja MHP, polegająca na przejęciu UVESA, może stanowić zagrożenie konkurencyjne dla pozycji polskiego drobiu na rynkach Bliskiego Wschodu, gdzie eksportujemy mięso w systemie halal. Produkty UVESA trafiają bowiem również na te rynki. MHP jest dużym konsumentem i producentem zbóż. Jego produkcja mięsa drobiowego opiera się głównie na ukraińskich surowcach (kukurydza, pszenica paszowa, śruta sojowa). Zakłady UVESA będą zaopatrywane przede wszystkim z hiszpańskiego rynku oraz z importu (tu Ukraina może być źródłem tańszego ziarna). Z punktu widzenia polskich rolników nie należy oczekiwać, że przejęcie to wygeneruje dodatkowy popyt na zboża paszowe z Polski. Wręcz przeciwnie – jeśli MHP wykorzysta swój dostęp do taniego ukraińskiego ziarna do karmienia drobiu w Hiszpanii i UE, wówczas konkurencyjność tamtejszego mięsa drobiowego wzrośnie, a tym samym może mieć to negatywne konsekwencje dla całego łańcucha produkcyjnego w Polsce – wyjaśnia „Tygodnikowi” Dariusz Goszczyński, prezes Krajowej Rady Drobiarskiej.
Czy utrzymamy konkurencyjność na rynkach światowych?
Warto dodać, że w okresie od stycznia do maja 2025 r. z Polski wyeksportowano 920 tys. ton mięsa, przetworów i żywca drobiowego. Jednocześnie produkty drobiowe generowały największe przychody z eksportu wszystkich produktów mięsnych (2,6 mld euro, tj. 50% udziału w grupie produktów mięsnych) i wzrosły rok do roku o 20%. Natomiast produkcja drobiu w Polsce zużywa około 20–25% krajowej produkcji zbóż.
Magdalena Szymańska
fot. red.
