Hipermarket Auchan, CH Tulipan, Łódź, Al. PiłsudskiegoKonrad Kaszuba
StoryEditorKontrola UOKIK w Auchan

Potężna kara dla Auchan Polska za działania na szkodę rolników i przetwórców. Ponad 87 mln zł

12.12.2023., 10:20h
UOKiK nałożył potężną karę na Auchan Polska za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec rolników.

Kontrola UOKiK w Auchan Polska

Jak wynika z informacji opublikowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prezes Tomasz Chróstny nałożył ponad 87 mln zł kary na Auchan Polska za działania na szkodę dostawców produktów rolno-spożywczych. Spółka nieuczciwie wykorzystywała przewagę kontraktową, pobierając od swoich kontrahentów opłaty za transport produktów z magazynów centralnych do sklepów sieci Auchan. Jak podkreśla UOKiK, to w interesie sieci handlowej leży regulowanie opłat za dystrybucję towarów z magazynów centralnych do poszczególnych sklepów, dlatego pobieranie opłat od dostawców za to przesunięcie nie powinno mieć miejsca.

Auchan Polska wykorzystało przewagę kontraktową

Prezes UOKiK w wydanej decyzji uzasadnił, że producenci nabiału, wędlin, owoców i innych produktów spożywczych ponoszą koszty ich dostarczenia do magazynów Auchan, podczas gdy to sieć handlowa staje się w tym momencie ich właścicielem i samodzielnie decyduje o ich dystrybucji do poszczególnych sklepów. Dlatego pobieranie opłat za transport z magazynów centralnych do sklepów sieci handlowych zostało wskazane jako niedozwolona praktyka. Jednak wydana decyzja nie jest prawomocna i przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Jak wypadły kontrole w innych sieciach handlowych?

Jak podaje UOKiK, to samo postępowanie jest prowadzone w sprawie stosowania takich praktyk przez Carrefour Polska. Ponadto UOKiK w ciągu ostatnich kilku lat przeprowadził następujące kontrole:

  • w 2020 wydano decyzję dotyczącą Jeronimo Martins Polska – właściciela sieci Biedronka za to, że spółka narzucała swoim kontrahentom nieuczciwe rabaty,
  • w 2021 wydano decyzję dotyczącą Eurocash za to, że przedsiębiorca pobierał od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat, podczas gdy część z usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre z nich powinny być świadczone bez pobierania opłat,
  • w 2021 wydano decyzję dotyczącą Kaufland Polska Markety za to, że spółka wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych po ich sprzedaży.

Po przeprowadzeniu jednej z ostatnich kontroli spółka SCA PR, która jest odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche, została zobowiązana do zmiany praktyk niekorzystnych dla dostawców produktów rolno-spożywczych, które dotyczyły ustalania zasad współpracy w trakcie jej trwania oraz uzyskiwania rabatów, pomimo niespełniania warunków przewidzianych w umowie. Dzięki kontroli spółka zmieni umowy i odda kontrahentom niesłusznie pobrane opłaty.

Oprac. Justyna Czupryniak

Źródło: UOKiK

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
18. czerwiec 2024 14:54