Kontrole MRiRW w szkołach rolniczych
Były wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Ciecióra, wystąpił do ministra rolnictwa Stefana Krajewskiego z interpelacją, za której pośrednictwem domaga się wyjaśnień w sprawie prowadzonych w szkołach rolniczych podległych resortowi rolnictwa kontroli.
Jak twierdzi Ciecióra, w ostatnich miesiącach obserwowana jest „intensyfikacja politycznych działań kadrowych polegających na masowej wymianie dyrektorów szkół prowadzonych przez MRiRW”. Według niego część odwołań opierała się na „wątpliwej podstawie faktycznej i prawnej”, co może sugerować decyzje polityczne. Ciecióra podkreśla, że tego typu działania prowadzą do:
- paraliżu lub opóźnień w realizacji projektów inwestycyjnych,
- konfliktów w lokalnych społecznościach i środowisku oświatowym,
- wzrostu upartyjnienia i braku stabilności w zarządzaniu placówkami,
- osłabienia autorytetu dyrektorów w oczach uczniów i rodziców.
Ponadto Ciecióra pyta o to,:
- ilu dyrektorów odwołano,
- ile spraw, które trafiły do sądu, jest w toku,
- jakie koszty na wypłatę odszkodowań poniosło państwo.
Krajewski wyjaśnia, dlaczego prowadzone są kontrole szkół rolniczych
W odpowiedzi na interpelację posła Ciecióry minister rolnictwa Stefan Krajewski stwierdził, że jest wdzięczny za troskę o dobrostan szkół rolniczych, które podlegają MRiRW, jednak dopatrywanie się w nich politycznego dna jest jego zdaniem zbędne.
Minister Krajewski przyznał, że celem odwołania dyrektorów było wyeliminowanie uchybień w pracy szkół.
– Podejmowane działania w zakresie zmian kadrowych na stanowisku dyrektora szkoły mają przede wszystkim na celu poprawę atmosfery pracy w szkołach i relacji ze społecznością lokalną. Odwołania są bowiem skutkiem wykrytych nieprawidłowości w postępowaniu dyrektorów szkół, po przeprowadzonych kontrolach planowych i doraźnych przez MRiRW. Bywa również, że informacje takie przekazywane są do Ministra właśnie od członków społeczności szkolnych i lokalnych – stwierdził Krajewski.
Ilu dyrektorów szkół odwołało MRiRW?
W odpowiedzi na pytanie o to ilu dyrektorów szkół rolniczych zostało dotychczas odwołanych przez MRiRW, Krajewski odpowiedział, że było ich 6.
– Od 13 grudnia 2023 r. odwołano przed końcem kadencji: 6 dyrektorów – w związku z nieprawidłowościami wykazanymi w ramach nadzoru - osoby te uchybiły etyce zawodu lub obowiązkom nauczyciela i dyrektora szkoły. Odnośnie do wyboru kandydata na dyrektora Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Dobryszycach aktualnie trwa weryfikacja poprawności przeprowadzonego konkursu pod kątem formalno-prawnych aspektów. Zdecydowana reakcja Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na wszelkie nieprawidłowości konieczna jest ze względu na fakt, że szkoły są miejscem zapewniania bezpieczeństwa i rzetelnego wychowania młodzieży – przyznał Krajewski.
Co więcej, 5 byłych dyrektorów złożyło odwołania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (brak prawomocnych wyroków), a 4 dyrektorów odwołało się do sądów rejonowych i wobec jednego zapadł prawomocny wyrok o zasądzeniu odszkodowania.
Jakie koszty poniosło MRiRW?
Jak wynika z odpowiedzi Krajewskiego, dotychczas MRiRW poniosło koszty rzędu 42 527,67 zł tytułem odszkodowania i 180 zł kosztów sądowych.
Minister Krajewski uspokoił jednocześnie, że MRiRW nie ma w planach odwołania wszystkich dyrektorów szkół rolniczych, bo większość z nich pełni tę funkcję od wielu lat są rzetelni w tym, co robią.
– Znakomita większość dyrektorów szkół to profesjonaliści, rzetelnie wykonujący obowiązki wynikające z powierzonych im stanowisk i powoływani na kolejne kadencje bez względu na zmiany kierownictwa w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – podsumował Krajewski.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podkreśla, że odwołania dyrektorów szkół rolniczych mają charakter kontrolny i wynikają z wykrytych nieprawidłowości, a nie z motywów politycznych. Choć w ostatnich miesiącach odwołano sześciu dyrektorów, większość kierowników szkół rolniczych pozostaje na swoich stanowiskach i kontynuuje pracę w sposób profesjonalny. Sprawa pokazuje jednak, jak istotna jest transparentność i rzetelność w zarządzaniu placówkami oświatowymi, a także jak ważne jest utrzymanie zaufania społeczności lokalnej do instytucji edukacyjnych.
Oprac. Justyna Czupryniak-Paluszkiewicz na podst. sejm.gov.pl
